2009-05-11, 10:43
Medlem
Soppas avatar
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=494246

Ett sent aprilskämt eller?

Västtrafik menar bla att det är för att göra resan behagligare för ev. allergiker. MEN man får ta ombord hur många katter, kaniner eller ormar som man vill. Är inte katter mer allergiframkallande än hundar i vanliga fall?
Själv tål jag hund men inte katt.

Om flera hundar med ägare befinner sig på hållplatsen, skall det då bildas kö?
Skall man fråga föraren varje gång man stiger på om det redan finns en hund ombord? Tror att förarna kommer bli mäkta irriterade då

Det blir tex inte lätt att planera sin resa om jag skall ta mig hemifrån med spårvagn till centralen för att ta ett tåg vidare.
Får ju vara ute timmar i förväg för att vara säker på att det verkligen kommer en hundfri spårvagn jag kan åka med eller att det inte står andra hundar på kö vid hållplatsen!

JA - ni har förstått mig rätt - SOPPA är sur!

Vad tycker ni som inte är hundägare om denna regel?

Om mod tycker att den ligger i fel forum, kanske passar bättre i tranport så flytta på!
Citera
2009-05-11, 10:48
Medlem
klybans avatar
Detta är inget gbg fenomen.
Kan förstå tanken bakom det hela, men det är väl bara hålla hundarna i var sin del av bussen så är det inget problem.?
Däremot så är jag fundersam om allergi problemen med att ha hund/katt på buss.
Kan inte vara en önske situation för dessa allergiker.
Citera
2009-05-11, 11:42
Medlem
cannaBes avatar
Sjukt! Jag är allergisk mot pälsdjur, men jag har aldrig haft några problem med hundar. Katter däremot! Och hästar, hur många hästar får man ha med sig på bussen?
Citera
2009-05-11, 16:14
Medlem
Mikkäjävvels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=494246

Västtrafik menar bla att det är för att göra resan behagligare för ev. allergiker. MEN man får ta ombord hur många katter, kaniner eller ormar...

Va? Ormalergiker?
Citera
2011-09-12, 19:12
Medlem
plockar upp en gaaammal tråd och svarar att anledningen till varför det inte ska vara fler än just en hund per vagn/buss är för att det har varit incidenter då hundarna börjat bråka i vagnen. Har alltså inget med allergi att göra. Oftast om du kan ha koll på din hund och vet att den inte flyger på andra hundar så brukar det vara okej att åka med...men som sagt det gäller att kommunicera med den andre hundägaren och den som var på vagnen först har rätt att få stanna kvar..
Citera
2011-09-13, 17:49
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havsprinsessan
plockar upp en gaaammal tråd och svarar att anledningen till varför det inte ska vara fler än just en hund per vagn/buss är för att det har varit incidenter då hundarna börjat bråka i vagnen. Har alltså inget med allergi att göra. Oftast om du kan ha koll på din hund och vet att den inte flyger på andra hundar så brukar det vara okej att åka med...men som sagt det gäller att kommunicera med den andre hundägaren och den som var på vagnen först har rätt att få stanna kvar..
Var har du fått detta ifrån?
En person får ha med max. 2 st hundar och måste vistas i bakre delen på vagnen eller.....
Varför får man bara vara i bakre delen av vagnen om det inte är p.g.a. allergi....
Citera
2011-09-13, 17:52
Medlem
Hur sjutton ska man veta om det är flera andra djur ombord innan man stiger på bussen/spårvagnen då?
Citera
2011-10-01, 05:08
Medlem
När jag skulle på vagnen med min hund så gick jag på i den bakre delen (där pälsdjur tillåts).
Det satt redan en kille med en hund där bak, och våra hundar hälsade kort på varann och jag satte mig i sätet mitt emot, inga problem alls. Men då ropade chauffören i högtalen "Di finnas redan hond där bak, vänligen gå längre framåt"
Så jag gick längre fram och satte mig. Där var det givetvis en bunt invandrare som började gorma om allergi och hundrädsla som tjatade om att jag skulle gå längre bak eller hoppa av. Sen gormade dom på något annat språk. Lyckligtvis skulle jag bara två hållplatser. Men ändå.
Men hur skulle ni reagerat i det läget? Inte för att vara den.. Men invandrarna betedde sig mer som djur än min hund..

Här har ni en bild på mitt skräckinjagande monster:
http://img856.imageshack.us/img856/9591/8cb48dd66606466bb9fe6d0.jpg
Citera
2011-10-01, 18:21
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Men hur skulle ni reagerat i det läget?

Det är bara att ignorera, om de var så hemskt allergiska/rädda kunde de väl gått längre fram i vagnen för jag gissar att du inte satte dig längst fram. Jag möter ofta människor som ser halvt panikslagna ut när jag går på med mina hundar, försöker hålla undan hundar så gott det går men annars ser jag det som deras problem. Är man hundrädd kan man faktiskt sätta sig längst fram istället för längst bak där hundar är tillåtna.
Senast redigerad av Avantasia 2011-10-01 kl. 18:44.
Citera
2011-10-01, 18:25
Medlem
Vad tänker dom på när de inför detta? Är ju inte särskilt ofta några hundar på spårvagnarna ändå.

Så om 2 personer har var sin hund som känner varandra så ska de inte få åka samtidigt då?
Citera
2011-10-01, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Vad tänker dom på när de inför detta? Är ju inte särskilt ofta några hundar på spårvagnarna ändå.

Så om 2 personer har var sin hund som känner varandra så ska de inte få åka samtidigt då?
nej inga hundar får åka spårvagn
Citera
2011-10-01, 18:38
Medlem
Lys avatar
Det verkar ju helt puckat att hitta på en sån regel. När jag bodde i Göteborg hade jag ofta med mig hunden på spårvagnen, och det var inga problem, varken med andra hundar eller människor. Hon var en stor hund, men aldrig att nån klagade. Här i Stockholm finns ingen gräns för hur många hundar man får ha i tunnelbanan, idiotiskt med en regel som säger en hund per spårvagn i Göteborg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in