2009-05-10, 22:45
Medlem
sonata-arcticas avatar
hej allihopa!. har ett jättestort problem och är nybörjare på akustisk gitarr
kan någon förklara hur denna stämmapparat fungerar?

[url]http://www.halmenmusik.se/?pid=326614

fick inte med någon bruksanvisning och har letat på nätet kan inte på gehör heller tyvärr...

skulle uppskattas väldigt mycket om någogn som förstod sig på denna kunde förklara lite snabbt vad knapparna gör och vad tonerna har för mhz (heter det så)?

mvh
Senast redigerad av sonata-arctica 2009-05-10 kl. 22:49.
Citera
2009-05-10, 22:47
Medlem
Krackshots avatar
Referal-länkar är inte tillåtna på forumet. Ta bort den.
Citera
2009-05-10, 22:55
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Referal-länkar är inte tillåtna på forumet. Ta bort den.

Skämtare där!

OnT: Bokstäverna Eadgbe bör dyka upp när du slår an strängarna utan att sätta ditt finger mot något band, pilen borde vandra till höger eller vänster beroende på om du skall spänna strängen eller lätta på spänningen, när pilen är centrerad så är du där. De skall vara i den ordning som lyder i början av mitt inlägg. Jag skulle iofs vilja göra en "manuell" koll efteråt, på gammalt hederligt vis.
Citera
2009-05-10, 23:05
Medlem
sonata-arcticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Skämtare där!

OnT: Bokstäverna Eadgbe bör dyka upp när du slår an strängarna utan att sätta ditt finger mot något band, pilen borde vandra till höger eller vänster beroende på om du skall spänna strängen eller lätta på spänningen, när pilen är centrerad så är du där. De skall vara i den ordning som lyder i början av mitt inlägg. Jag skulle iofs vilja göra en "manuell" koll efteråt, på gammalt hederligt vis.

tack för snabbt svar, men är jag helt ute och cyklar eller spelar mhz ngn roll att stämma efter? hittade en sida som beskrev att olika strängar/eller toner hade olika mhz och man kunde stämma efter det så att säga , är somsagt nybörjare från scratch i princip så all hjälp är uppskattad
Citera
2009-05-10, 23:09
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonata-arctica
tack för snabbt svar, men är jag helt ute och cyklar eller spelar mhz ngn roll att stämma efter? hittade en sida som beskrev att olika strängar/eller toner hade olika mhz och man kunde stämma efter det så att säga , är somsagt nybörjare från scratch i princip så all hjälp är uppskattad

Det går alldeles utmärkt att göra så, t ex så är väl a 440hz, hertz alltså, mhz hör inte riktigt hemma här. Men grejen är att när du väl stämt in varje sträng på dessa hertz-tal, så vill man ju ha koll på att samklangen är schysst. Detta hör du förmodligen om du river av ett ackord, även om du är nybörjare.

Här är den traditionella metoden http://www.wikihow.com/Tune-a-Guitar
Citera
2009-05-10, 23:19
Medlem
sonata-arcticas avatar
jättebra länk , en sista fråga bara sen är jag nöjd,
skillnader på att stämma upp respektive nerifrån?
Citera
2009-05-10, 23:22
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonata-arctica
jättebra länk , en sista fråga bara sen är jag nöjd,
skillnader på att stämma upp respektive nerifrån?

Kör du med din apparat så spelar det ju ingen roll, manuellt så är det förmodligen lättare att finna e på gehör på den grövre strängen än den tunnaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in