2009-05-10, 21:41
Medlem
Efter att ha införskaffat boken "Storasyster, lillebror och andra platser i syskonskaran" har mitt intresse för ämnet eskalerat. Det är verkligen sjukt intressant! Jag som lillebror till en syster har fått mycket insikter i varför jag fungerar som jag gör och på en fest nyligen lyckades jag gissa precis rätt på 2 tjejer vilken deras plats i syskonskaran var. De trodde jag var synsk, men det påverkar sjukt mycket, och det blir väldigt tydligt när man har kunskapen. Det är ett klockrent system, mycket mer tillförlitligt än något personlighetstest.

Nu vill jag få än mer insyn, och det kommer med jämna mellanrum komma upp nya trådar, men det känns rätt naturligt att börja med ensambarn. Så alla ensambarn, hjälp uppskattas högt. Även ni som har vänner/bekanta som är ensambarn får gärna hjälpa till med eran analys av era vänner.

Nu till mina frågor, analysera gärna vad du själv tror dina egenskaper/beteende beror på (svara gärna på frågorna ur olika perspektiv, t.ex. om du är olika mot t.ex. de olika könen, och hur du är i ett förhållande. Ge gärna också exempel på beteende):

1. Ditt/personens kön? Din/personens ålder? Din/personens etnicitet? Familjeuppsättning med t.ex. plastsyskon eller skiljda föräldrar? (Skriver nedan endast "du" men för er som analyserar era vänner gäller det personen i fråga)

2. Är du ambitiös eller mer laidback? Hur ser du på ett misslyckande? Är karriär viktigt för dig?

3. Är du dominant eller mer undergiven rent socialt? Tar du mycket plats i din sociala krets?

4. Är du mogen eller barnslig? Har du svårt att se dig som vuxen eller känns barndomen ganska avlägsen?

5. Har du en omhändertagande natur eller förväntar du dig detta mer av din omgivning?

6. Är du utåtriktad eller har du en mer introvert natur?

7. Är du tävlingsinriktad eller mer prestigelös? Dålig förlorare? Alla har väl lite svårt för detta, men skulle du säga att du har mer eller mindre problem än andra med att låta andra ta åt sig äran för något du åstadkommit?

8. Har du lätt eller svårt att förstå/hantera det motsatta könet? (Här är det relevant med din familjeuppsättning, dvs om du haft många av motsatta könet närvarande under uppväxten)

9. Samma som förra frågan fast med ditt eget kön.

10. Har du någon form av social fobi eller är du blyg som person? Eller är du kanske smått narcissistisk/egenkär?

11. Är du empatisk eller har du svårt att känna för din omgivning?

12. Är du generös eller egoistisk?

13. Har du ett inre lugn eller har du lätt för att bli stressad?

14. Är du materialistisk? Är senaste kläderna/plasmatv viktigt för dig?

15. Vad är din andliga övertygelse? Ateist? Religiös? Är du spirituell?

16. Har du lätt att ta till våld eller är du mer pacifistisk?

17. Hur ser ditt bruk av alkohol och övriga droger ut? Dricker du mycket/lite? Röker du? Nyttjar/har du nyttjat illegala droger och i vilken utsträckning?

18. Hur är ditt sexliv? Är du sexuellt frigjord? Sexuellt tillbakadragen? Lösaktig eller pryd?

19. Är du humoristisk eller mer allvarlig? Får du ofta din omgivning att skratta? Har du själv nära till skrattet?

20. Är du analytisk, logisk osv. eller mer instiktiv och intuitiv?

21. Ge mig gärna annan information, hur du själv ser att din roll som ensambarn påverkat din personlighet, dina ageranden och dina egenskaper. Berätta allt du anser vara relevant.

Jag vet att det blev en del att svara på och jag hoppas några av er har ork att svara på frågorna. Det kommer att uppskattas OERHÖRT! Jag vill verkligen lösa mysteriet med mänsklig natur och detta är mitt första steg. Tack på förhand!
Citera
2009-05-10, 22:03
Medlem

1.Man; 19; Svenskfödd. Pappa ungersk; Föräldrar är tillsammans.

2.Laidback. Jag misslyckas aldrig. Karriären kommer väl i andra hand.

3. Dominant för det mesta. Lite beroende på vad situationen kräver..

4. Jag är vad situationen kräver av mig. Det varierar kraftig. Får ofta barnsliga impulser.

5.Jag tar hand om mig själv. Utnyttjade av andra för försörjning är inte ovanligt(mamma pappa tar hand om det mesta dock) men jag anser att det är jag som fixar det.

6.Jag har inget behov av umgänge. Jag är min egen vän och är fullt nöjd med det. Även om jag kan prata med vem som helst annars.. Men jag föredrar att vara för mig själv.

7.Vinnartyp!

8.Beroende på vad det är för situation.. Men de är alla människor, och sådana verktyg är inte svåra att hantera. Har inget med familjen att göra, dock många i umgänget.

9.Rätt lätt. Eller, väldigt lätt, snarare. Samma som ovan, gott om dem i umgänget.

10.Jag tycker om mig själv.

11.Jag har fått gåvan att kunna slippa känna sånt.

12.Jag är det som lönar mig mest i längden.

13.Jag är otroligt lugn, alltid. I varje fall på utsidan.

14.Njae.. Det skulle jag väl inte påstå. Troligtvis mindre än normen.

15.Ateist

16.Våld om jag anser att det krävs i situationen.

17.Allt som kan få mig tappa kontrollen över mitt beteende = big nono.

18.Begränsat p.g.a. att jag ogillar fysisk beröring av personer jag inte känner extremt väl. Även om det går, men jag ansert inte att det är värt det.

Skulle jag inte ha det problemet skulle jag knappast hålla mig till en enda då jag blir uttråkad på människor och byter umgänge och kompisar relativt ofta.

19.Andra uppfattar mig nog som relativt skämtsam person. Kanske för att jag kan prata och skoja om allt. Bara p.g.a. det faktum att jag verklingen inte bryr mig. Se empati-frågan. Då blir det svårt att folk uppfattar en som dödsallvarlig i varje fall.

20.Jag är väldigt logisk och analytisk. Förutom när jag får barnsliga impulser, vilket är rätt ofta.

21.Jag har en psykisk.. "störning" vilket sannolikt påverkar i princip alla frågor.. Utom den materialistiska frågan.
Senast redigerad av Unintended 2009-05-10 kl. 22:20.
Citera
2009-05-10, 22:28
Medlem
Eftersom jag tyckte detta lät otroligt intressant kan jag bidra med en analys av en vän.

1. Svensk kvinna, 18 år med skilda föräldrar. Inga plastsyskon. Värt att nämna är väl att föräldrarna träffas dagligen då fadern betalar mat o.s.v.

2. Väldigt laidback. Tar dock hårt på misslyckanden men visar det inte för omgivningen. Karriär är oviktigt.

3. Väldigt dominant och tar mycket plats. Ska alltid bestämma över andra.

4. Mogen, men ej vuxen. Ser sig som en evig ungdom och har till och med pratat om att ta livet av sig före 25.

5. Vill bli omhändertagen ekonomiskt, annars inte.

6. Utåtriktad

7. Vill inte ta åt sig någon ära alls och låter därmed bli allt som har med tävlingar att göra.

8. Förstår det andra könet men är aldrig medgörlig. Har växt upp med moder men har alltid haft fader omkring sig. Inga andra familjerelationer till det manliga könet förutom en farbror som en gång misshandlade henne.

9. Förstår det egna könet mycket väl och har inga svårigheter med att hantera det. (haha!)

10. Blyg och har svårt att öppna sig men tar fortfarande mycket plats och låter oerhört mycket.

11. Empatisk

12. Generös mot utvalda kvinnliga vänner, ej när det gäller yngre människor. Annars snål för att förmodligen visa att hon bestämmer.

13. Inre lugn

14. Ska alltid köpa nya kläder, men skiter i alla andra prylar.

15. Ateist

16. Tar ofta till våld

17. Dricker mycket alkohol (2-3 ggr vecka) Röker regelbunden (sen 13 års ålder). Har tidigare rökt hasch och tagit smärtstillande men endast under en kort period som har gått över.

18. Har alltid sex, det spelar ingen roll om hon är i ett förhållande eller ej. Är dominant men inte vild. Vill att killen ska jobba och att hon ska få ligga och lata sig.

19. Skrattar normalt ofta. Allvarlig men får folk att skratta genom att ofta vara generad.

20. Varken eller

21. -
Citera
2009-05-11, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unintended
Jag är psykopat, som alla andra på flashback!

Ditt inlägg har jag tyvärr ingen störra nytta av.
Senast redigerad av Patriarken 2009-05-11 kl. 02:08.
Citera
2009-05-11, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eyeball
Eftersom jag tyckte detta lät otroligt intressant kan jag bidra med en analys av en vän.

Lite kommentarer, vad jag tror hennes beteende/personlighet beror på! Hon låter verkligen som ett typiskt ensambarn.

Citat:
2. Väldigt laidback. Tar dock hårt på misslyckanden men visar det inte för omgivningen. Karriär är oviktigt.

Ensambarn är ofta prestigelösa... dem har inte behövt tävla med några syskon om uppmärksamhet för sina prestationer.

Citat:
3. Väldigt dominant och tar mycket plats. Ska alltid bestämma över andra.

16. Tar ofta till våld

Som enda barn är dem vana vid att stå i centrum. Dem är inte direkt vana vid att någon annan konkurrerar om utrymmet så att säga. Det ger dem hög självkänsla men svårigheter att hantera konflikter.

Citat:
4. Mogen, men ej vuxen. Ser sig som en evig ungdom och har till och med pratat om att ta livet av sig före 25.

Föräldrar till ensambarn tenderar att involvera sitt barn i fler beslut än föräldrar till fler barn. Vilket gör att dem mognar snabbare.

Citat:
5. Vill bli omhändertagen ekonomiskt, annars inte.

Just för att hon har hög tilltro till sin egen förmåga. Hon har ju fått föräldrarnas oavkortade uppmärksamhet.

Hon låter verkligen som min förra flickvän som också var ensambarn. Åtminstone rent praktiskt (hon hade yngre halvsyskon som hon inte växte upp med, plus att dem var över 6 år yngre, och då ger syskonen inte samma avtryck i ens personlighet, ingen rivalitet så att säga..).. Tack så mycket... jag kommer ha nytta av detta Hoppas på fler analyser nu! :P
Citera
2009-05-11, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarken
Ditt inlägg har jag tyvärr ingen störra nytta av.

okej, får jag göra en bekant då?
Citera
2009-05-11, 13:28
Medlem
l.s.ds avatar
1. Man, 18, svenskfödd. Skilda föräldrar. Inga plastsyskon.

2. Laidback. Varierar. Karriär är inte viktig.

3. Undergiven. Nej, har inte träffat eller umgåtts med många vänner på det senaste året.

4. Mer mogen än de flesta i min ålder skulle jag vilja påstå. Jag ser mig nog hellre som vuxen.

5. Jag vill klara mig själv men lever ändå i en omhändertagande miljö.

6. Introvert och tillbakadragen.

7. Nej.

8. Ja, i många situationer. Jag växte upp med båda föräldrar könen närvarande.

9. Ja, samma svar som föregående fråga.

10. Ja, diagnostiserad social fobi samt depression. Blyg.

11. Svårt att känna för min omgivning.

12. Varken eller.

13. Stressad i sociala situationer, lugn men ångest-laddad i min ensamhet.

14. Nej.

15. Ateist.

16. Pacifistisk.

17. Tagit avstånd från alla sorters droger sedan drygt ett halvår tillbaka. Medicinerar dock sertralin samt propavan sedan 8 veckor tillbaka.

18. Oskuld.

19. Allvarlig... var humoristisk i min barndom dock.

20. Vet ej. Känner mig inte förstådd.

21. Går på individuella programmet med privatlärare. Jag tror att ensambarns rollen har gjort mig mer bekväm i min ensamhet.
Citera
2009-05-13, 16:31
Medlem
Jamaicabananers avatar

1: Man, 20 år, svensk, sammanboende föräldrar.
2: Både och, mån om att lyckas, men enbart med vissa saker, skulle nog säga laidback med tanke på min selektivitet i vilka ambitioner jag har. Hatar att misslyckas, försöker hellre inte alls än att riskera misslyckande.
3: Jag är en skum typ. Om folket är tråkiga skiter jag i att delta socialt, alternativt styr in folket på konstiga sidospår i syfte att provocera och göra folk obekväma för mitt egna nöje. Är folket intressant är jag dominant.
4: Barndomen är avlägsen. Minns inte mycket av den. Verkar ha varit trivsam, dock. Ser glad ut på bilder. Mogen eller barnslig vet jag faktiskt inte vilket jag är..
5: Vill att min omgivning ska må bra, blir mycket oroad om någon verkar ledsen eller nedstämd.
6: Utåtriktad, ja, men på ett ytligt plan. Vill inte visa upp mitt inre för folk i onödan. Introvert i mycket nära relationer.
7: Tycker jag kan kontrollera min tävlingstörst på ett bra sätt. Gäller det, så är det ta-inga-fångar-mentalitet med diverse tjuvknep och djävulskap från min sida. Spelar jag innebandy med kompisarna tar jag lätt på det och skiter i hur det går.
8: Jag har sagts vara en mycket bra pojkvän, men också världens sämsta av samma kvinna. Har ett ambivalent förhållande till kvinnor i allmänhet, livrädd för att bli sårad. Sårar hellre.
9: Tar mycket plats i grupper med män. Alfahanne-tendenser. Delar dock gärna med mig av utrymme, om det som sägs/görs är bra och underhållande.
10: Många skulle kalla mig narcissist, men jag hatar mig själv rätt hårt innerst inne. Egenkär på ett ytligt plan, blyg innerst inne.
11: Empatisk om jag kan identifiera mig med omgivningen.
12: Mycket generös, därav är min ekonomi ständigt i spillror. Dock egoistisk, som alla andra vettiga människor. Allting är främst för min egna skull.
13: Beror på sinnesstämningen. Är jag stressad så är jag in i hela helvetet-stressad och hysteriker med mera.
14: Snobbig till sättet, men skulle inte kalla mig materialist.
15: Ateist.
16: Våld har tagits till när jag har varit redigt förbaskad/packad.
17: Super som en örn allt som oftast. Röker, snusar. Rekreationellt bruk av droger har förekommit, dock i liten utsträckning. Testat en drog från varje art. Har således fått drogbingo.
18: Sexuellt frigjord. Slampig. Sadomasochist. Tänder på blod och våld.
19: Skämtar mer eller mindre oavbrutet. Har en sjuk humor som kanske inte alla uppskattar. Skrattar åt det mesta.
20: Analytiskt. Tajmat och klart in i minsta detalj. Instinktivt handlande har dock en charm.
Citera
2009-05-13, 21:40
Medlem
1. Kvinna, 18, Svensk (har en mammas som är född i österrike men hon flyttade till sverige när hon var 3 månader). Skiljda föräldrar, pappa var alkoholist och söp ihjäl sig 3 år efter skiljsmässan. Har en 2år äldre storebror och en ca 12 år äldre halvsyster (på pappas sida)

2. Jag är väl ambitiös och framgång är ganska viktigt för mig. Men samtidig lägger jag inte så mycket energi på att nå framgången. Jag har svårt att visa att jag är dålig på något inför andra men tar inte misslyckande som personlig. Shit happends.

3. Jag står för mina åsikter och är pratig (och du kan väl kalla det dominant) i min vänskapskrets. När jag är i större sammanhang har jag inte problem att prata eller göra mig hörd om jag vill men föredrar ofta att iaktta andra

4. Jag har alltid tyckt att jag var ganska mogen. Men samtidigt- under början av tonåren tycker väl alla att dom är och beteer sig äldre än dom egentligen är. Och ja, barndomen känns avlägsen. Jag har svårt för att göra saker som är barnsliga

5. föredrar att göra allt själv. Är inte så bra på grupparbete. Gillar inte att behöva förlita mig på andra.

6. Både och. När det gäller allmäna saker är jag utåtriktad när det gäller personlia är jag mer introvert

7. Jag är inte tävlings inriktad alls. Jag gillar inte tävlingssporter eller sällskapsspel. Är ingen dålig förlorare heller.

8. Har nog lättare att förstå motsatta könet än samma, dock brukar de misstolka mig (eller mina avsikter) endel (förtydligande; ofta misstolkar killar att jag gillar dem, på annat än vän sätt, eftersom jag har lätt att förstå och öppna mig med dem).

9. Har som sagt lättare att förstå killar men kommer överens med tjejer också.

10. Nej inte vad jag vet

11. Jag har svårt att känna inför människor och folk i min omgivning i huvudtaget. Däremot känner jag stort medlidande för tex gatubarn, gatukatter i fattiga länder och isbjörnarna vars is håller på att smälta

12. Haha ganska egoistisk tror jag. men min mamma har dyrkat på en väldigt givmild uppfostran så ofta är jag givmild bara för att jag får dåligt samvete annars. men inombords är jag egoistisk.

13. Just nu är jag i en situation som är väldigt stressad i och det resulterar att jag ist för att stressad blir helt anti-göra-det-jag-borde-göra och sitter ist och gör massa meningslösa saker. Och sen kan jag inte sova på natten för alla de saker som jag borde gjort tynger mig

14. Nej egentligen inte, men jag gillar heller inte att ha saker som jag själv inte tycker ser bra ut

15. Nope

16. neej, jag har gått på karate men det är väl det våldsammaste jag gjort.

17. Mina alkoholist gener gör att jag tål sprit ganska bra och det krävs en del för att jag ska känna av det. Vilket gör att jag kan dricka en del på fester men aldrig så att jag spyr. Feströker ofta, aldrig utanför fest och har testat gräs några gånger

18. haha jag är ingen förhållade typ, har aldrig haft något riktigt förhållande men ganska många ONS och några kk

19. Min humor är sarkastisk och jag är känd för att skämta i alla situationer. Är även känd för att man inte vet när jag skämtar eller är allvarlig

20. Ánalytisk, logisk. Älskar psykologi och analyserar allt och alla. spec mig själv

21. Vet inte. bör kanske säga att jag har en Schizoid personlighetsstörning
Citera
2009-05-15, 23:20
Medlem
Citat:
Efter att ha införskaffat boken "Storasyster, lillebror och andra platser i syskonskaran" har mitt intresse för ämnet eskalerat. Det är verkligen sjukt intressant! Jag som lillebror till en syster har fått mycket insikter i varför jag fungerar som jag gör och på en fest nyligen lyckades jag gissa precis rätt på 2 tjejer vilken deras plats i syskonskaran var. De trodde jag var synsk, men det påverkar sjukt mycket, och det blir väldigt tydligt när man har kunskapen. Det är ett klockrent system, mycket mer tillförlitligt än något personlighetstest.

Nu vill jag få än mer insyn, och det kommer med jämna mellanrum komma upp nya trådar, men det känns rätt naturligt att börja med ensambarn. Så alla ensambarn, hjälp uppskattas högt. Även ni som har vänner/bekanta som är ensambarn får gärna hjälpa till med eran analys av era vänner.

Nu till mina frågor, analysera gärna vad du själv tror dina egenskaper/beteende beror på (svara gärna på frågorna ur olika perspektiv, t.ex. om du är olika mot t.ex. de olika könen, och hur du är i ett förhållande. Ge gärna också exempel på beteende):

1. Ditt/personens kön? Din/personens ålder? Din/personens etnicitet? Familjeuppsättning med t.ex. plastsyskon eller skiljda föräldrar? (Skriver nedan endast "du" men för er som analyserar era vänner gäller det personen i fråga)

2. Är du ambitiös eller mer laidback? Hur ser du på ett misslyckande? Är karriär viktigt för dig?

3. Är du dominant eller mer undergiven rent socialt? Tar du mycket plats i din sociala krets?

4. Är du mogen eller barnslig? Har du svårt att se dig som vuxen eller känns barndomen ganska avlägsen?

5. Har du en omhändertagande natur eller förväntar du dig detta mer av din omgivning?

7. Är du tävlingsinriktad eller mer prestigelös? Dålig förlorare? Alla har väl lite svårt för detta, men skulle du säga att du har mer eller mindre problem än andra med att låta andra ta åt sig äran för något du åstadkommit?

8. Har du lätt eller svårt att förstå/hantera det motsatta könet? (Här är det relevant med din familjeuppsättning, dvs om du haft många av motsatta könet närvarande under uppväxten)

10. Har du någon form av social fobi eller är du blyg som person? Eller är du kanske smått narcissistisk/egenkär?

17. Hur ser ditt bruk av alkohol och övriga droger ut? Dricker du mycket/lite? Röker du? Nyttjar/har du nyttjat illegala droger och i vilken utsträckning?

18. Hur är ditt sexliv? Är du sexuellt frigjord? Sexuellt tillbakadragen? Lösaktig eller pryd?

19. Är du humoristisk eller mer allvarlig? Får du ofta din omgivning att skratta? Har du själv nära till skrattet?

21. Ge mig gärna annan information, hur du själv ser att din roll som ensambarn påverkat din personlighet, dina ageranden och dina egenskaper. Berätta allt du anser vara relevant.

Jag vet att det blev en del att svara på och jag hoppas några av er har ork att svara på frågorna. Det kommer att uppskattas OERHÖRT! Jag vill verkligen lösa mysteriet med mänsklig natur och detta är mitt första steg. Tack på förhand!

1. kvinna, 19 år. Bor med pappa. Har väldigt lite kontakt med mamma.

2. Jag är mycket ambitiös i det mesta jag gör och kan känna mig nere av att misslyckas.

3. Jag är inte dominant utan snarare undergiven om man måste hårddra. Jag är inte den som sticker upp.

4. Jag är mogen och självständig, men i behov av stöd från de som står mig nära.

5. Jag är inte särskilt omhändertagande.

6. Kan vara utåtriktad när jag måste eller när jag själv känner att jag har något att dela med mig av. Jag är inte den som pratar strunt i klassrummet t.ex.

7. Jag har ingen vidare tävlingsinstinkt och är ingen dålig förlorare.

8-9. Jag har haft både manliga och kvinnliga förebilder genom min uppväxt även om jag saknat min mamma lite grann. Jag har inga svårigheter att kommunicera med något av könen.

10. Jag är inte särskilt blyg längre, men var det mer när jag var liten. Jag trivs med att vara ensam ibland, men om det blir för mycket kan jag bli frustrerad.

11. Jag känner empati för min omgivning.

12. Jag är generös mot dem jag uppskattar. Mot människor som inte står mig nära är jag inte egoistisk, men jag är inte lika mån om att vara generös mot dem.

13. Jag har tyvärr mycket lätt för att bli stressad:S

14. Nej, det är inte särskilt viktigt. Men visst kan det vara kul med någon ny pryl nån gång.

15. Jag är inte religiös. Agnostiker är nog den beteckning som beskriver mig bäst. Däremot kan jag tycka det är trevligt att besöka kyrkan rent spontant då jag tycker det är en trevlig byggnad. Jag hyser inget agg mot religion över huvud taget.

16. Jag använder aldrig våld. Enda gången jag skulle försöka använda mig av våld vore i självförsvar.

17. Jag dricker alkohol någon gång ibland, men i relativt små mängder. Jag röker inte och skulle aldrig komma på tanken att ens testa några andra droger.

18. Jag är överlag en pryd person och skulle aldrig ha sex med vem som helst. Men jag lever i ett fast förhållande och är väldigt öppen och inte alls blyg med min partner.

19. jag skulle nog inte kalla mig själv humoristisk. Överlag kan jag nog vara ganska allvarlig, men jag kan skratta mycket i min närmaste umgängeskrets. Jag är däremot inte den som skrattar och pratar högt i större sociala sammanhang.

20. Jag är ganska analytisk och lutar mig gärna mot fakta. Samtidigt är jag en väldigt kreativ person och den delen av mig är mycket känslig. Tvåtydigt svar kanske...

21. Jag har alltid fått mycket tid för mig själv som ensambarn. Detta har säkerligen påverkat min personlighet. Jag har en förmåga att sätta mig in mycket djupt i saker som intresserar mig. Som liten kunde jag ofta ostört ägna mig åt det jag ville.
Citera
2009-05-16, 02:09
Medlem
Babsies avatar
Kvinna, 22, Tysk fader, Svensk moder, inga syskon, skiljda föräldrar, född i Tyskland men uppväxt i Sverige med en alkoholiserad morsa(Tack staten för ert goda omdöme), träffar pappa ibland, han bor dock i Tyskland numera.

Laidback, jag ser personligt misslyckande som en utmärkt karriärsväg och saknar alla former av ambitioner för tillfället. Jobbar gärna så lite som möjligt, och lever hellre på bidrag om det är möjligt, och har inga planer på att anstränga mig på ett 8timmarsjobb när jag ändå inte gör något för pengarna.

Nä, umgås sällan med folk och är rätt så tystlåten när jag gör det.

Nog väldigt barnslig, gillar barnsliga saker och beter mig inte speciellt "moget".

Nej.

Väldigt introvert, har svårt för att umgås med folk rent allmänt.

Tävlar sällan då jag alltid förlorar, och är extremt dålig förlorare, och en ännu sämre vinnare.

Svårt...

Svårt...

Ja, antagligen, har aldrig känt något behov av andra människor, föredrar att vara ensam och klarar inte av att föra mig i sociala sammanhang.

Beror på personen

Generös.

Väldigt lätt för att bli stressad.

Nej, jag gillar sånt jag alltid har haft, det känns bäst.

Definitivt ateist, religiösa personer ger mig obegskänslor.

Ehm, jag är en väldigt vek person så våld är inget för mig, men jag kan nog bete mig väldigt aggressivt på andra sätt.

Sällan alkohol, blandmissbrukar med jämna mellanrum när jag får tag på saker.

Tomt.

Förmodligen världens torraste människa, försöker mig inte ens på att säga något skämtsamt längre...

Rätt så logisk av mig, ogilar folk som försöker se onaturliga saker i allt (religiösa/spökjägare/folk som läser horoskop.) trots att det oftast finns en betydligt rimligare vetenskaplig lösning.

Tror inte att min uppväxt utan syskon har påverkat mig nämnvärt, fast det är väl svårt att veta om man aldrig upplevt hur det är att växa upp med syskon.
Citera
2013-01-02, 20:44
Medlem
Citat:
Sorry, att jag bumpar en så gammal tråd, men tänkte tidigare själv på att skapa en liknande. Har funderat en del på det där med att vara ensambarn och hur det formar ens uppväxt. Så varför starta en ny när denna finns?

Man, 22 år. Svensk. Skiljda föräldrar, två plastsyskon.

Citat:

Nja, både och. Tycker det är viktigt att bilda sig, men är ingen direkt karriärsmänniska.

Citat:

Generellt sett har jag varit dålig på att ta för mig socialt, men blivit betydligt bättre på senare år.

Citat:

Växt upp med huvudsakligen en vuxen omgivning vilket gjort mig alltid mogen för min ålder. Däremot kan jag fortfarande ha vissa barnsliga drag.

Citat:

Tyvärr, alternativ två. Man blir lätt bortskämd som ensambarn.

Citat:

Alltid varit väldigt introvert. Först idag jag lärt mig uppskatta ett mer utåttriktat liv.

Citat:

Finns områden där jag väldigt ogärna blir slagen på fingrarna, men jag är generellt ingen dålig förlorare.

Citat:

Finns nog ingen man som förstår kvinnor fullt ut. Men förvånansvärt bra funkar det nog trots allt för mig.

Citat:

Ser inga direkta problem

Citat:

Tyvärr har de båda följt mig som en röd tråd genom uppväxten. Egenkär självbild, men sällan mycket självförtroende socialt. Idag har jag dock kommit över många trösklar och känner mig säkrare i mig själv.

Citat:

Är nog relativt kall tyvärr. Sällan partisk.

Citat:

Varken eller. Är inte snål iaf.

Citat:

Beror på situationen och vad för typ av stress.

Citat:

Nej, verkligen inte. Har skärpt till mig något, men förr kunde jag sätta på mig i princip vad som helst!

Citat:

Agnosticism.

Citat:

Tar sällan till våld. Ska vara väldigt onykter isåfall.

Citat:

Har nog ett relativt normalt för min ålder alkoholintag. Nej och nej.

Citat:

Kunde varit bättre. Men helt okej.

Citat:

Citat:

Väldigt analytisk och filosofisk av mig. Logik är centralt.

Citat:

Vill minnas att någon artikel tog upp att en stor del av nobelpristagarna var ensambarn och det låter rimligt. Man slipper konkurrera om uppmärksamhet från föräldrarna och lär sig att uppskatta mycket egentid. Däremot upplever jag att hela den sociala biten har varit något som inte kommit automatiskt för mig på samma sätt som för många med syskon. Har fått arbeta upp den biten självmant och det har tagit tid och slit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in