2009-05-10, 20:11
Medlem
Har kollat överallt, på massor av olika ubuntuforums och har inte hittat någon lösning.

Installerade Ubuntu 9.04 för någon vecka sedan.
Det funkade bra, men när jag installerade Envy så fick jag svart skärm varje gång jag kommer till loginskärmen, när X aktiveras typ.

avinstallerade x-org xserver och laddade ner på nytt, då funkar det, men jag vill ha ordentliga drivers för att kunna utnyttja compiz en del och annat smått och gott.

Jag har i alla fall ett ATi Radeon 4870x2 kort som funkar hur bra som helst annars, men i Ubuntu 9.04 så är det helt fail. Inga drivers som funkar, väldigt många har klassat Ubuntu 9.04 som "Not ready for BETA" p.g.a. felaktiga drivrutiner, upgraderingsfel m.m.

Kan någon hjälpa mig? Nu har jag försökt installera om X-org, tagit bort Envy m.m, men jag får bara svart skärm. Ominstallation verkar inte funka heller.

Ursäkta om jag skrivit rörigt, skrivit ganska hastigt.
Fråga på om det är något, så ska jag försöka elaborera.

Så tradigt när Windows Vista fungerar bättre än Ubuntu 9.04
Citera
2009-05-10, 21:59
Medlem
Rakiis avatar
Är inte helt säker men tror att jag läst någonstans att ATI-korten fungerar halvdant på Jaunty Jackalope, så tills vidare får du anta att det rör sig om grafikkortet som strular. Har du prövat o du får upp samma svarta skärm då du startar X i någon annan utgåva av Ubuntu?
Citera
2009-05-10, 23:00
Bannlyst
Förmodligen detekterar X-servern fel upplösning på din skärm, därav flippar allt ur när X-servern startar.
Ganska vanligt fel faktiskt.

Ett sätt att komma runt detta är att du gör din egen konfigurationsfil för Xorg, d v s /etc/X11/xorg.conf.
Där du bör hårdkoda din upplösning på skärmen vad den max klarar av.

Du måste starta upp ditt ubuntu i "recovery mode" för att fixa detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in