2009-05-10, 18:06
Medlem
Hej!
Jag är gått i tankarna att köpa en mindre husbåt och jag har bl.a. hittat denna information ifrån Siden-Carlsson i en gammal tråd:
Citat:
Jag har bott på båt och har följande att förtälja om detta:

Köp under inga omständigheter en träbåt. Trä vill ruttna i vatten, trä krymper och expanderar, trä läcker – både från däck och skrov. Det är kort sagt fruktansvärt mycket jobb med en träbåt och om den dessutom är av en sådan storlek att man ska kunna bo på den så tar du dig vatten över huvudet; arbetsmässigt, ekononomiskt och förmodligen bokstavligen eftersom träbåtar egentligen vill sjunka.

Köp en stålbåt. Problemet med dessa är att de är oerhört mycket dyrare än träbåtar, av ovan nämnda skäl. Stålbåtar kräver dock också massor av underhåll, men inte lika ofta och man hamnar sällan i samma paniklägen som man gör med träbåtar. Räkna med mycket målarjobb ombord.

Kolla med hamnen. I Stockholm är det förbjudet att bo på båt, men det skiter naturligtvis folk i. Stockholms hamn kan inte bevisa huruvida någon bor eller bara sover på sin båt ibland, och tar därför till andra metoder för att hålla de värsta lodisarna och vraken borta från kajerna. Det senaste var att samtliga båtar som ligger längs kajerna i innerstan ska kunna gå för egen maskin, vilket inte alls alla kunde. Kolla reglerna noga så att du plötsligt inte sitter med en båt du inte ens får ha i hamnen.

Det är dyrt att bo på båt. Även om kajhyran inte är många hundringar i månaden så kostar det att underhålla en båt. Både i arbete och material. Bara en sådan sak som att båten, beroende på modell, ska upp i torrdocka var femte år är en kostnad på tjugo tusen som de flesta tenderar att förtränga. Färg, verktyg, hantverkare, försäkringar och tusen andra grejor gör att den billiga hyran av båtplats i slutändan blir ganska dyr.

Se till att du har kajplats. I Stockholm är det olika skeppsföreningar som hyr kajplats av Stockholms hamn. Dessa föreningar är styrda av en extrem svågerpolitik vilket gör att det är i princip omöjligt för en utomstående att få en plats. Se till att ha en attraktiv plats garanterad annars går det åt helvete. Som det gjorde för mig. Och tro mig när jag säger att du inte vill bo där ingen annan bor på båt. Då får du nämligen ständiga nattliga besök av folk som gillar att sno allt som sitter löst.

På den bra sidan hittar du saker som att det är svårt att hitta ett mysigare boeende, och jag garanterar att det är i princip självraggande att säga att man bor på båt. Mina dryga två år som båtboende var väldigt härliga på det viset, men jag förstår vad de menar när de säger "det enda som är roligare än att köpa en båt, är när man säljer den".

Det är mina råd. Håll till godo.

Dock har jag lite fler frågor, som jag hoppas att någon tidigare husbåtsägare, kan svara på:

* Vilka andra kostnader tillkommer?
* Vad kostar elförbrukning (inkl. uppvärmning) av en båt med 25-30 m2 boyta? (Självklart inviduellt ifrån båt till båt men ett "mellanvärde")
* Hur ofta måste man ta upp en stålbåt och underhålla skrovet (om man bor i Sthlm)?
* Vad mer ska man tänka på innan man förhastar sig?
* Hur är det med fastighetsskatten?

Mvh,
KF
Senast redigerad av kfluffie 2009-05-10 kl. 18:29.
Citera
2009-05-10, 23:00
Moderator
rotadents avatar
Jag kan ingenting om husbåtar och ska väl egentligen inte säga så mycket. Men jag tittade nyligen på ett par stycken på Hemnet eftersom det är kul att kolla på. Är det inte smidigare att köpa en båt som ligger i exempelvis Pampas Marina? Typ som den här: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/383296

Då slipper du allt krångel med att hitta plats för båten och sådär. Det är säkert väl förberett för boende där också. Ett förslag kanske kan vara att gå på visningar och plocka upp prospektet där det lär stå en del om kostnaderna och sådär. Kanske höra ringa upp ägaren till båten i annonsen också?
Citera
2009-05-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag kan ingenting om husbåtar och ska väl egentligen inte säga så mycket. Men jag tittade nyligen på ett par stycken på Hemnet eftersom det är kul att kolla på. Är det inte smidigare att köpa en båt som ligger i exempelvis Pampas Marina? Typ som den här: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/383296

Då slipper du allt krångel med att hitta plats för båten och sådär. Det är säkert väl förberett för boende där också. Ett förslag kanske kan vara att gå på visningar och plocka upp prospektet där det lär stå en del om kostnaderna och sådär. Kanske höra ringa upp ägaren till båten i annonsen också?

Hej!
Det är en båt som jag har intresserat mig för. Det finns en annan för 595'000 kronor också men då ligger kajplatsavgiften på 5000.

Pampas Marina (eller något liknande) är av intresse, utan tvekan. Just för att få en kajplats direkt samt inkopplat vatten.

Jag ska nog gå runt en del och kolla på husbåtarna just för att få en bra kostnadsuppfattning!

Mvh,
KF
Senast redigerad av kfluffie 2009-05-11 kl. 00:02.
Citera
2009-08-17, 00:41
Medlem
Husbåt i Skåne/Malmö

Använder denna tråden för eget syfte och påpekar samtidigt: Borde det inte finnas någon gemensam husbåts-tråd? Det borde väl finnas hyfsat många fbare som har funderingar eller planer på denna alternativa boendeform?

Iallafall till min fråga. Jag har aldrig köpt husbåt förr men är mycket sugen och har kollat och så i något år nu. Ska flytta till skåne och har hittat husbåt som jag tror har plåtskrov(ska fråga). Och undrar om de finns någon hamn hyfsat "centralt" i Malmö där man kan ställa husbåten och vad de kostar; kajplats, el, vatten osv. Utgår från att jag kan ha någon sorts trådlöst internet i husbåten antingen via en telefon eller sån där liten grej man her in i datorn(vet ej vad de heter brukar stå 3g på dem).

Limhamn verkar va en stadsdel med hamn, någon som har länk till deras båtklubb eller vad det nu är för förening som man ska kontakta appropå kajplatser? Jag har googlat och det finns bara information om hamnavgifter för gäster... Någon som vet om de bor folk där, i båtar alltså?

Ni som bor i husbåt och bor centralt, främst då ni som bor i Skåne, har ni nå mycket problem med inbrott osv?

Mvh Murer
Citera
2009-08-17, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murer

Ni som bor i husbåt och bor centralt, främst då ni som bor i Skåne, har ni nå mycket problem med inbrott osv?

Mvh Murer

Jag undrar hur många de är men främst hur många av dem som läser denna tråd.
Citera
2009-08-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Jag undrar hur många de är men främst hur många av dem som läser denna tråd.
Kanske inte så många men jag har faktiskt en 4-5 andra frågor i min text om du bemödat dig läsa hela.

För övrigt tror jag att fb är en plats för pundare, flummare och drömmare och av den anledning har fler husbåtsboende än andra internetforum, renodlade husbåts forum riktar sig mest till folk som vill bygga/köpa husbåtar i en halvmiljon och uppåtklassen och det är inte min situation. Logiskt sätt bör det finnas några här som bor i husbåt utanför sthlm/pampas marina....
Citera
2011-08-13, 09:36
Medlem
Vet någon vart det kan finnas kajplatser runt om i Stockholm? Har börjat förstå att det inte är helt lätt att komma in mitt i centrum, men runtomkring, vart kan man börja leta? Har hittat ett 36m skepp som jag skulle vilja bo i året om
Citera
2011-09-21, 14:13
Medlem
LeePriest71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voc
Vet någon vart det kan finnas kajplatser runt om i Stockholm? Har börjat förstå att det inte är helt lätt att komma in mitt i centrum, men runtomkring, vart kan man börja leta? Har hittat ett 36m skepp som jag skulle vilja bo i året om

Prova nere vid värmepumpen i Deerhagen, där bodde jag...
Citera
2011-11-23, 10:56
Medlem
Manifestas avatar
"Allt fler vill bo med flyt", läser jag hos Sveriges Radio nu:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4775207

Trycket på Stockholms kajplatser är rekordstort. Stockholms hamnar har i sitt projekt ”Bo På Båt” börjat låta några av dem som hyr kajplats folkbokföra sig på sin båt. Intresset har inte låtit vänta på sig berättar Stockholms hamnars styrman Torbjörn Persson.

Stockholms hamnar lägger stor vikt vid hur båten, eller fartyget ser ut. Det ska passa in i stadsbilden och det ska per definition vara ett fartyg, alltså minst tolv meter långt och fyra meter brett.

Jag kan absolut tänka mig att bo på båt!
Citera
2015-03-16, 23:20
Medlem
Drömarnas Kaj i Stockholm ser mysigt ut för en fin husbåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här