2009-05-10, 15:13
Medlem
Jelis avatar
Hej flashback.

Jag skriver ett arbete om pythagoras och har fastnat lite. Jag undrar hur bland annat pythagoras sats hjälper oss i dagens samhälle, någon som har några bra saker?
Citera
2009-05-10, 15:17
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Vad är det som gör att dina sidor i matteboken klibbat ihop sig?

- Pythagoras sats
Citera
2009-05-10, 15:18
Medlem
micaeles avatar
Think about trigonometry, what would that be without Pythagoras efforts?
Citera
2009-05-10, 15:21
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeli
Hej flashback.

Jag skriver ett arbete om pythagoras och har fastnat lite. Jag undrar hur bland annat pythagoras sats hjälper oss i dagens samhälle, någon som har några bra saker?

Här är en länk: http://hjarnstorm.com/nummer/85-86/volgsten.html
Kolla tredje stycket och halva andra stycket. Kanske iofs inte just Pythagoras sats (har inte läst så noga) men säger ju att han i en mening la grunden för den moderna naturvetenskapen, och innan det skrivs det om Pythagoras doktrin och dess förhållande till musik etc.
Citera
2009-05-11, 01:13
Medlem
Meskilstunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeli
Hej flashback.

snickare stöter säkert på rätvinkliga trianglar i sitt arbete, vet att min brorsa som är elektriker och jobbat mycket på arbetsplatser har snackat om att han har nytta av pythagoras sats.. för man kan lösa problem som man annars måste använda sinus eller cosinus för att lösa (vilket byggarbetarna tydligen hade tabeller istället för miniräknare för att lösa, eller om det var andra elektriker). Pythagoras gjorde att det gick fortare m man kunde den.
Citera
2009-05-11, 07:28
Bannlyst
I praktiska sammanhang använder man oftast Pythagoras sats åt andra hållet. dvs om summan av kateternas kvadrater är lika med kvadraten på hypotenusan är vinkeln 90 grader. Om bredden är 3 och längden är 4 måste man se till att diagonalen är 5 för att det skall vara rät vinkel i hörnet.
Citera
2009-05-11, 09:04
Medlem
Pythagoras var faktiskt inte den som först upptäckte sambandet mellan kateternas längd och hypotenusan i räta trianglar, det har varit känt väldigt länge. Hans stora bidrag till matematiken var att han bevisade att a²+b²=c² alltid(!) stämmer för trianglar med en rät vinkel.

Här finns beviset

Var försiktig när du letar efter information om Pythagoras, det finns fruktansvärt mycket myter om denna man och det är svårt att veta vad som egentligen är sant och vad som är fiktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in