2009-05-09, 17:15
Medlem
Hejsan
Jag ställde upp för min kusin och hans fru på borgen för en lägenhet...
sen började dom att komma lite back med hyran och jag fick information om det (1 gång fick jag reda på..December och Januari hyran)...Sen flyttade dom där ifrån den 30:April månad och jag fick en räkning på 30.000:-(dom låg back med 5 månader..Fick inget papper på Feb,Mars och April) men behövde inte betala den för att för dom ordnade upp en avbetalnings plan med svenska fastighetförvaltarna som dom fick skriva på och godkäna och sen skicka tillbaka det...Så nu har jag 4 frågor

1:Ska inte jag som borgensman oxå får reda på och få godkänna avbetalningsplanen..(Fick reda på det genom min kusin att dom ordnade det)

2:Vad är skillnaden mellan "Muntlig" avbetalnings plan och en Avbetalningsplan där man ska skriva på och skicka tillbaka..Är det några speciella regler som gäller då..

3:Är avbetalningplan något sorts kontrakt?? tänkte mest på vad som står på
konsumetverkethemsida om borgen..

http://www.konsumentverket.se/mallar...ArticleId=3185
(Se nedan)

Inblick i låntagarens ekonomi
Före undertecknandet ska borgensmannen också få veta vad låntagaren har för övriga skulder, eventuella betalningsanmärkningar och om krediten gäller sanering av gamla skulder och liknande. Om låntagaren missköter sig eller om det av annan anledning finns risk för att borgensåtagandet ska utkrävas bör borgensmannen så snart som möjligt få reda på det av långivaren eller hyresvärden. Ändras lånevillkoren ska borgensmannen först godkänna dessa, annars upphör hans åtagande att gälla.

4:På sista meningen står det: Ändras lånevillkoren ska borgensmannen först godkänna dessa, annars upphör hans åtagande att gälla.

Kan man koppla avbetalningsplanen till detta..iochmed att dom fick papper hem som dom fick skriva på??

Tacksam för svar
Peter
Citera
2009-05-10, 17:08
Medlem
Mihailovics avatar
Tyvärr inget du kan göra åt saken. Man får givetvis inte ändra huvudförbindelsen utan borgensmannens godkännande.

Villkoren har inte ändrats egentligen. Konsumentverkets råd skall man
ibland ta med en nypa salt och det gäller inte att överdriva betydelsen
av dessa i alla förekommande situationer.

Däremot kan borgenären träffa betalningsuppgörelser med gäldenären vilket
i de flesta fall kan åberopas av borgensmannen.

Träffar man en avbetalningsplan med gäldenären efter det att fordran förfallit
till betalning är det inget som påverkar ditt ansvar utan det står kvar tills vidare.

Huvudregeln är att det får inte göras ändringar som kan påverka din rätt
men annars är det ganska fritt fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in