• 1
  • 2
2009-05-09, 19:58
Medlem
j.e.r.us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Men herrejesus människor, hurfan ska ni proppa två rör om ni inte ens vet ifall det är 1 eller 2 rörssystem!????

På vilket sätt menar du att dina skisser A o B skiljer sig? Det är ju exakt samma system du ritat upp i båda fallen.

Nej, det är det inte. Titta igen. I "A" kan man plocka bort en radiator (förslagsvis med ballofixer och lockning) utan att övriga radiatorer i systemet påverkas. I "B" däremot så kommer man ju stoppa flödet till efterliggande radiatorer om man plockar bort ett. Då behövs det bryggas vidare till nästa.

EDIT: Alldeles för sen!
Citera
2009-05-09, 20:14
Medlem
eskims avatar
Återigen så ser inte ett 1rörssytem ut på det sättet. Jag som fackman kan förstå vad han menar med den ritningen, men det kan du inte kräva av medelsvensson.

Såhär ser 1rörssystem ut.

http://i596.photobucket.com/albums/t...trrssystem.jpg
Citera
2009-05-09, 20:51
Medlem
j.e.r.us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Återigen så ser inte ett 1rörssytem ut på det sättet. Jag som fackman kan förstå vad han menar med den ritningen, men det kan du inte kräva av medelsvensson.

Såhär ser 1rörssystem ut.

http://i596.photobucket.com/albums/t...trrssystem.jpg

Jag måste erkänna att jag inte ens reagerade på felet i FetFulElaks ritning. Men du har rätt i att ett 1rörssystem inte ser ut så. I stand corrected och ber om ursäkt. Dock så har han inte som du hävdar ritat upp exakt samma system i bägge fallen.

Men men... För att återgå till ämnet så kanske vi kan enas om att TS bör kontakta en rörmokare och inte försöka sig på det här själv?
Citera
2009-05-09, 20:54
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.e.r.u
Jag måste erkänna att jag inte ens reagerade på felet i FetFulElaks ritning. Men du har rätt i att ett 1rörssystem inte ser ut så. I stand corrected och ber om ursäkt. Dock så har han inte som du hävdar ritat upp exakt samma system i bägge fallen.

Men men... För att återgå till ämnet så kanske vi kan enas om att TS bör kontakta en rörmokare och inte försöka sig på det här själv?
Nej... jag försökte förenkla det, så att även en amatör direkt skulle förstå skillnaden (d.v.s. att kunna ta bort ett element utan meckande med rördragning, resp att inte kunna göra det). Det var ju det som var vitsen: att påvisa att man KAN ta bort element om det är kopplat på ett visst sätt.
Citera
2009-05-09, 21:24
Medlem
eskims avatar
jaja hursom, nu skiter vi allt tjafs. TS borde ringa närmaste vvsmontör och be att få saken fixad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in