2009-05-09, 14:26
Medlem
DevilsLeftHands avatar
Tjingeling.

Funkar det att tvätta en tunn skumgummi madrass i maskin ?
Temperatur ? Tvättmedel ?
Har noll koll på sånt !
Citera
2009-05-09, 15:10
Medlem
FriendlyFreds avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=570128
Citera
2009-05-09, 15:18
Medlem
DevilsLeftHands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyFred
https://www.flashback.org/showthread.php?t=570128

Tackar,men det är ingen sängmadrass jag ska tvätta. Bara en tunn till en dyna
Citera
2009-05-09, 16:18
Medlem
MEC62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsLeftHand
Tackar,men det är ingen sängmadrass jag ska tvätta. Bara en tunn till en dyna
Hur stor är den? Om den inte är så stor skulle nog jag i alla fall föredra att tvätta upp den för hand.
Citera
2009-05-09, 16:59
Medlem
DevilsLeftHands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEC62
Hur stor är den? Om den inte är så stor skulle nog jag i alla fall föredra att tvätta upp den för hand.

100x80 tror jag. Det stoppningen i en hund bädd och både kiss och spya som gått igenom ner i tunna madrassen,därför vill jag köra den i maskin
Citera
2009-05-09, 17:02
Medlem
MEC62s avatar
Citat:
100x80 tror jag. Det stoppningen i en hund bädd och både kiss och spya som gått igenom ner i tunna madrassen,därför vill jag köra den i maskin
YUCK! Köp en ny...

Annars tror jag det är en aning vanskligt att tvätta skumgummi i tvättmaskin. Det smulas ju ganska lätt. Du har inget badkar där du kan lägga den i blöt tillsammans med diverse Klorin och tvättmedel?
Senast redigerad av MEC62 2009-05-09 kl. 17:04.
Citera
2009-05-09, 17:36
Medlem
DevilsLeftHands avatar
Jag tror jag har lösningen,högtryckstvätten,men varsamt då.
Jepp så blir det
Citera
2009-05-09, 23:38
Medlem
Snurrens avatar
Det har inte varit något som helst problem när jag tvättat skumgummi. T ex en madrasskärna som var ca 3 cm tjock. Den luktade mögel och jag tvättade den 2 gånger i 60 grader och en gång med klorin. Såg inga som helst tendenser till att det skulle smula.

Vi tillhör det modiga folket: vi tvättar ibland en sackosäck i teddy i stora grovtvättmaskinen. Den är katternas favorittillhåll så den blir både smutsig och hårig. Sedan har vi tumlat den på medelvärme ett tag.

Så har jag tvättat en liggvagnsinsats i badkaret (ni skulle sett vattnet! ) och vagnen blev jättefin. Jag hade köpt den begagnad för att ha på landet, men i starkt solljus såg den gulnad och trist ut. Efter sommaren sålde jag den för mer än jag betalat för den , den var ju så fräsch.
Citera
2009-05-10, 00:13
Medlem
DevilsLeftHands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det har inte varit något som helst problem när jag tvättat skumgummi. T ex en madrasskärna som var ca 3 cm tjock. Den luktade mögel och jag tvättade den 2 gånger i 60 grader och en gång med klorin. Såg inga som helst tendenser till att det skulle smula.

Vi tillhör det modiga folket: vi tvättar ibland en sackosäck i teddy i stora grovtvättmaskinen. Den är katternas favorittillhåll så den blir både smutsig och hårig. Sedan har vi tumlat den på medelvärme ett tag.

Så har jag tvättat en liggvagnsinsats i badkaret (ni skulle sett vattnet! ) och vagnen blev jättefin. Jag hade köpt den begagnad för att ha på landet, men i starkt solljus såg den gulnad och trist ut. Efter sommaren sålde jag den för mer än jag betalat för den , den var ju så fräsch.

Jo vi är de modiga ! Här tvättas det skor och diverse andra saker...mitt hår tex....ok det är syntetdreads.
Har du egen maskin eller kör du med klorin i allmänna tvättis ?
Citera
2009-05-10, 09:34
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Jo vi är de modiga ! Här tvättas det skor och diverse andra saker...mitt hår tex....ok det är syntetdreads.
Har du egen maskin eller kör du med klorin i allmänna tvättis ?

Jag körde klorin i "tvättis", men då, liksom när jag färgar där är jag supernoga med att köra en eller två "tomomgångar" med tvättmaskinen efteråt så att det garanterat inte kan förstöra någon annans tvätt. När man hällt i klorinet bör man omgående avlägsna flaskan så att inte någon granne får spatt.

Själv hyser jag agg mot dem som tvättar bygel-bh utan tvättpåse. Vi har nyligen fått två stora dubbelsängslakan förstörda
Citera
2009-05-10, 11:32
Moderator
Tystnads avatar
Vid maskintvätt: Var uppmärksam på att skummgummi har en stark tendens att smulas sönder vid tvätt i maskin,har demonterat ett antal avloppsventiler som varit fullständigt igenbeckade pga skummgummi tvättning.

Skall man ändå ge sig på att använda maskin ,se till att skummgummit i alla fall är helt och inte börjat spricka ,samt kör ett skonprogram max 40 gr C utan centrifugering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in