2012-05-20, 15:47
  #10249
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Sedan är det ju tämligen uppenbart att den överhängande majoriteten av DSBM-utövare inte ännu fyllt 20. Det är ju inte så förvånande och passar in i helhetsbilden; i princip hela genren är förpassad till internet då den utövas av internetgenerationen, och den depression och ångest som ofta uppstår i just den åldern och då kanaliseras i musik av de som har möjlighet härstammar ur det faktum att vi 90-talister från välmående I-länder curlades något alldeles helvetiskt utav föräldrar, skolväsende och dylikt och i stor utsträckning inte lärde oss ta ansvar för våra egna liv och stod därför oförberedda inför vuxenlivets portar.


Mycket korrekt, men är det inte lite så med all extremmetal? När man är ung så är man arg, förvirrad, deprimerad och vet inte vem man är, och det tar sig uttryck i exempelvis DSBM. De band som dock kommer förbi Myspace-stadiet och fortsätter med musiken trots allt hån och hat kan ju anses vara "på riktigt", eller? Band som Shining och Lifelover har väl hållit på i över respektive snart 10 år nu och hade inte snubben i Lifelover gått och kolat så hade de säkert hållit på ett tag till.

Vidare tror jag också att DSBM som relativt ny genre inte har fått fotfäste hos metalheadsen än, och ses således ner på utan större granskning av de flesta. Sen är det klart att det finns mycket inneboende skrattframkallande i genren, med sorgsna, utmärglade, pandasminkade pojkrumspoeter som målbrottsskriker om hur kasst livet är när de bor i förorten och har en levnadsstandard få människor kan drömma om (på samma sätt kan man skratta åt övrig BM och power metal).

För visst är det så att DSBM med sub-subgenrer är en Saharaöken av skit med små och få guldkorn som för att genren inte helt kollapsat in i sig själv. Att det finns så många Youtube-band (och följaktligen en massa skitband) beror helt enkelt på att det är väldigt enkel musik att skapa. Programmera ett mid-tempo 4/4-trumspår, lite avdankade generiska gitarriff, text om hur livet suger och så ett fett reverb på allt. Helst lite gitarrplock i Em , Am, C också för att göra det lite avant-garde och häftigt. Skiten eldas bara på av legioner av förvirrade DSBM-fans som hyllar allt nytt de hittar och "likear" det på Facebook. En nedåtgående spiral, helt enkelt.
Citera
2012-05-20, 15:51
  #10250
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
DSBM

Jafan, väl rutet. Det säger ju allt om genrens värde.

NP: Armagedda - Refuse the Blood of Jesus
Citera
2012-05-20, 16:04
  #10251
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadCat
http://imageshack.us/photo/my-images/715/img0266al.jpg/
Hata mig inte för jag är vacker.

Du gillar Apati nog mycket för att ha tatuerat in det enormt på din arm? På riktigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Mycket korrekt, men är det inte lite så med all extremmetal? När man är ung så är man arg, förvirrad, deprimerad och vet inte vem man är, och det tar sig uttryck i exempelvis DSBM. De band som dock kommer förbi Myspace-stadiet och fortsätter med musiken trots allt hån och hat kan ju anses vara "på riktigt", eller? Band som Shining och Lifelover har väl hållit på i över respektive snart 10 år nu och hade inte snubben i Lifelover gått och kolat så hade de säkert hållit på ett tag till.

Vidare tror jag också att DSBM som relativt ny genre inte har fått fotfäste hos metalheadsen än, och ses således ner på utan större granskning av de flesta. Sen är det klart att det finns mycket inneboende skrattframkallande i genren, med sorgsna, utmärglade, pandasminkade pojkrumspoeter som målbrottsskriker om hur kasst livet är när de bor i förorten och har en levnadsstandard få människor kan drömma om (på samma sätt kan man skratta åt övrig BM och power metal).

För visst är det så att DSBM med sub-subgenrer är en Saharaöken av skit med små och få guldkorn som för att genren inte helt kollapsat in i sig själv. Att det finns så många Youtube-band (och följaktligen en massa skitband) beror helt enkelt på att det är väldigt enkel musik att skapa. Programmera ett mid-tempo 4/4-trumspår, lite avdankade generiska gitarriff, text om hur livet suger och så ett fett reverb på allt. Helst lite gitarrplock i Em , Am, C också för att göra det lite avant-garde och häftigt. Skiten eldas bara på av legioner av förvirrade DSBM-fans som hyllar allt nytt de hittar och "likear" det på Facebook. En nedåtgående spiral, helt enkelt.

Finns väl inte så mycket att granska? Genren är ju helt tom från början. Regulär BM och liknande subgenrer har mycket mer substans och jag ser det som att de revolterar och går emot det de tycker är negativt med världen medans DSBM bara verkar handla om att patetiskt vältra sig i barnslig emo-mentalitet och krystad sorg utan att försöka göra något konstruktivt av det utöver att spela in låtar som låter exakt som alla andra DSBM låtar gjorda utav tidigare band. Vad fan är grejen? Om man hatar livet så mycket och inte vill vara här så kan de väl sluta sitta och grupprunka med gitarrer medans de knaprar xanor de sköljer ned med lättöl och snitta upp halsen eller blåsa skallen av sig. Att halvhjärtat karva lite på överarmen med pappersax så ni får spendera en natt på psyket där ni kan ta bilder med eran Iphone på när ni ligger i sjukhussäng att lägga upp på era fotobloggar leder ju ingenstans.
Citera
2012-05-20, 16:51
  #10252
Medlem
SadCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Du gillar Apati nog mycket för att ha tatuerat in det enormt på din arm? På riktigt?


Vadan facepalm smileysen ? Inte fan ser jag ner på/hånar dina skit band. Jag gillar Apati, därav tatueringen.
Citera
2012-05-20, 16:54
  #10253
Medlem
SadCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Snälla säg att det där inte är du.

Har du något emot mig om det är jag eller?
Kom inte här och tro att du är nån jävla musikdiktator som bestämmer vad som är bra och inte.
Citera
2012-05-20, 16:55
  #10254
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Mycket korrekt, men är det inte lite så med all extremmetal? När man är ung så är man arg, förvirrad, deprimerad och vet inte vem man är, och det tar sig uttryck i exempelvis DSBM. De band som dock kommer förbi Myspace-stadiet och fortsätter med musiken trots allt hån och hat kan ju anses vara "på riktigt", eller? Band som Shining och Lifelover har väl hållit på i över respektive snart 10 år nu och hade inte snubben i Lifelover gått och kolat så hade de säkert hållit på ett tag till.

Vidare tror jag också att DSBM som relativt ny genre inte har fått fotfäste hos metalheadsen än, och ses således ner på utan större granskning av de flesta. Sen är det klart att det finns mycket inneboende skrattframkallande i genren, med sorgsna, utmärglade, pandasminkade pojkrumspoeter som målbrottsskriker om hur kasst livet är när de bor i förorten och har en levnadsstandard få människor kan drömma om (på samma sätt kan man skratta åt övrig BM och power metal).
Nej, det kan jag inte hålla med om. Klart att det inom extremmetal förekommer att arga ungdomar tar sin tillflykt dit och sedan helt förkastar det och blir indiepopare när de blir äldre och förståndigare. Men sådana individer har ju inte förstått konstformens innebörd över huvud taget. Tar man det på allvar och ser det som mer än en ursäkt att rebellera mot sina föräldrar så bara växer hängivenheten med åren och först vid det laget börjar man också bli kapabel att göra bra musik på egen hand, om man är musiker vill säga.

Extrem metal i allmänhet kan ju behandla en myriad av olika saker - diverse religiösa, spirituella, magiska, esoteriska och mytologiska teman, renodlat hat och misantropi, våld och brottslighet av olika slag, dyrkan inför olika aspekten av naturen, de mörka sidorna hos det mänskliga psyket osv osv. DSBM däremot behandlar bara ett tema, ett tema som i dagsläget huvudsakligen är relevant för tonåringar i färd med att hitta sin egen identitet. Därför vill jag hävda att just den svängen är mycket mer hänvisad till tonåringar som sedan överger musiken när de blir äldre och mer stabila i sig själva, mig inkluderad.

Därför är det kanske inte världens mest intelligenta drag att över veckogammal ärrvävnad tatuera två enorma bandlogotyper på underarmarna från band man med största sannolikhet inte kommer gilla om två år, än mindre om 50...

Beträffande Lifelover så förstår jag inte hur svårt det ska vara för folk att ta in att de aldrig var ett black metal-band vare sig musikaliskt eller tematiskt, än mindre DSBM. Det var ett bra mycket bredare spektrum av teman som behandlades än depression och dylikt. När du adresserar mig direkt skulle jag också föredra ett lite försiktigare ordval än "snubben som gick och kolade" om det inte är för mycket begärt.
Citera
2012-05-20, 16:57
  #10255
Medlem
SadCats avatar
Nu spelas Welcome My Last Chapter av Vinterland.
Finns det bättre melodisk black metal?
Citera
2012-05-20, 17:01
  #10256
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadCat
Har du något emot mig om det är jag eller?
Kom inte här och tro att du är nån jävla musikdiktator som bestämmer vad som är bra och inte.
Ah, nostalgi... Jag kunde ha skrivit ordagrant samma inlägg förr om åren. Skillnaden var att då var det inte tillåtet att tatuera 14-åringar.

Jag bestämmer ingenting, men jag känner igen värdelös skräpmusik när jag hör den. Och beträffande dig så räcker ditt nick, din signatur, dina språkkunskaper, dina tatueringar, din musiksmak och citat i stil med "hata mig inte för jag är vacker" mer än nog för att skapa en lysande helhetsbild om vilken typ av person du är. Och den typen av personer tar jag på lika stort allvar som t.ex. Alexandra Pascalidou, scientologer, modebloggare och telefonförsäljare.

Vad förväntar du dig förresten för reaktioner när du lägger upp en bild på dina ärrade armar prydda av två tatueringar med band som i denna tråd skys som böldpesten?

NP: Cryptopsy - Blasphemy Made Flesh
__________________
Senast redigerad av Adversarius 2012-05-20 kl. 17:04.
Citera
2012-05-20, 17:06
  #10257
Medlem
monolithics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadCat
Nu spelas Welcome My Last Chapter av Vinterland.
Finns det bättre melodisk black metal?
Det är en bra skiva, men visst finns det rätt mycket som är bättre, t.ex Dissection, Dawn, Sacramentum, Algaion, Cardinal Sin.
Citera
2012-05-20, 17:06
  #10258
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadCat
Vadan facepalm smileysen ? Inte fan ser jag ner på/hånar dina skit band. Jag gillar Apati, därav tatueringen.
Tävling: läs den fetstilta meningen igen och försök finna den gömda motsägelsen. Lyckas du inom en minut vinner du en HDTV från LG, inom 5 minuter så vinner du en king size-påse Dumle, och inom 15 minuter så vinner du en nyckelring.
Citera
2012-05-20, 17:07
  #10259
Medlem
SadCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Nej, det kan jag inte hålla med om. Klart att det inom extremmetal förekommer att arga ungdomar tar sin tillflykt dit och sedan helt förkastar det och blir indiepopare när de blir äldre och förståndigare. Men sådana individer har ju inte förstått konstformens innebörd över huvud taget. Tar man det på allvar och ser det som mer än en ursäkt att rebellera mot sina föräldrar så bara växer hängivenheten med åren och först vid det laget börjar man också bli kapabel att göra bra musik på egen hand, om man är musiker vill säga.

Extrem metal i allmänhet kan ju behandla en myriad av olika saker - diverse religiösa, spirituella, magiska, esoteriska och mytologiska teman, renodlat hat och misantropi, våld och brottslighet av olika slag, dyrkan inför olika aspekten av naturen, de mörka sidorna hos det mänskliga psyket osv osv. DSBM däremot behandlar bara ett tema, ett tema som i dagsläget huvudsakligen är relevant för tonåringar i färd med att hitta sin egen identitet. Därför vill jag hävda att just den svängen är mycket mer hänvisad till tonåringar som sedan överger musiken när de blir äldre och mer stabila i sig själva, mig inkluderad.

Därför är det kanske inte världens mest intelligenta drag att över veckogammal ärrvävnad tatuera två enorma bandlogotyper på underarmarna från band man med största sannolikhet inte kommer gilla om två år, än mindre om 50...

Beträffande Lifelover så förstår jag inte hur svårt det ska vara för folk att ta in att de aldrig var ett black metal-band vare sig musikaliskt eller tematiskt, än mindre DSBM. Det var ett bra mycket bredare spektrum av teman som behandlades än depression och dylikt. När du adresserar mig direkt skulle jag också föredra ett lite försiktigare ordval än "snubben som gick och kolade" om det inte är för mycket begärt.

Min farsa har en Dio tatuering. Han började lyssna på dem när han var ca 14 år gammal. Han är idag 44 år gammal, och det är fortfarande hans favorit band.

Gillar du inte DSBM så lyssna inte på DSBM. Svårare än så ska det väl inte vara?
Citera
2012-05-20, 17:10
  #10260
Medlem
SadCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Tävling: läs den fetstilta meningen igen och försök finna den gömda motsägelsen. Lyckas du inom en minut vinner du en HDTV från LG, inom 5 minuter så vinner du en king size-påse Dumle, och inom 15 minuter så vinner du en nyckelring.

Är detta ditt försök att vara rolig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in