2012-04-01, 19:12
Medlem
Edenbelows avatar
Lyssnar på Lykathea Aflames debut Elvenefris. Jävligt bra och annorlunda DM. Påminner lite om Akercocke, i att de går från väldigt snabba partier med fullt ös till lugnare mer melodiska, för att sedan snabbt växla tillbaka. Vad jag förstått av en snabb titt på Metal-Archives är dessa grabbar ganska stora, så kanske är jag siste man att upptäcka dom, men har ni inte hört bandet förut råder jag er att kolla in dem snabbast möjligt!
Citera
2012-04-01, 21:05
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edenbelow
Lyssnar på Lykathea Aflames debut Elvenefris. Jävligt bra och annorlunda DM. Påminner lite om Akercocke, i att de går från väldigt snabba partier med fullt ös till lugnare mer melodiska, för att sedan snabbt växla tillbaka. Vad jag förstått av en snabb titt på Metal-Archives är dessa grabbar ganska stora, så kanske är jag siste man att upptäcka dom, men har ni inte hört bandet förut råder jag er att kolla in dem snabbast möjligt!

Jo den e jävla skön! Kolla in Appalling Spawn också, samma grabbar från Lykathea Aflame.
Albumet Freedom, Hope and Fury är i mitt tycke fantastisk.

NP: !T.O.O.H.! - Pod vládou biče
Också tjeckisk döds men med lite grind influenser. Kan rekommendera att du kollar in dom också om du inte gjort det. Det är inte direkt i samma stil som Lykathea dock, men otroligt bra band imo.
Dom ska visst komma med en ny platta snart (Demokratické řešení).
Citera
2012-04-01, 21:53
Medlem
Edenbelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Jo den e jävla skön! Kolla in Appalling Spawn också, samma grabbar från Lykathea Aflame.
Albumet Freedom, Hope and Fury är i mitt tycke fantastisk.

NP: !T.O.O.H.! - Pod vládou biče
Också tjeckisk döds men med lite grind influenser. Kan rekommendera att du kollar in dom också om du inte gjort det. Det är inte direkt i samma stil som Lykathea dock, men otroligt bra band imo.
Dom ska visst komma med en ny platta snart (Demokratické řešení).

Tack för tipsen! Ska kolla in de två band du nämnde snarast möjligt. Lykathea väckte verkligen ett starkt sug efter mer bra döds. Har du förresten någon koll på om bandet är nedlagt eller om de slipar på en episk uppföljare eller liknande? Med tanke på att Elvenefris kom herrens år 2000 och inget nytt har släppts undrar man ju hur det står till.
Citera
2012-04-01, 22:02
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundkatt90
Kvalitén på den tidigaste demon är så förfärlig att den inte går att lyssna på men på "ny-releasen" (SDP 013, det ska förmodligen släppas en vinyl nu i år också) är kvalitén avsevärt mycket bättre och därför klart värd att lyssna på! Jag är själv jävligt torsk på ambient i allmänhet så jag diggar även det "icke-black metaliga" av kassetten.

hade själv hört väldigt mycket dåligt om Ormgård och att han var en sopa i allmänhet när det hade med musik att göra SAMT att hans set på Arosian Black mass skulle vara värdelös.
Konkurrensen var hård första kvällen men jag tycker att överlag höll hela den kvällen riktigt bra standard och Ormgård var klart mycket "roligare" att se än Acherontas (som jag dock tyckte var bäst, helt enkelt för att dem är de) och klart mycket bättre än Mare.
Jag var minst sagt väldigt imponerad av hans (deras) akt.

NP: Stutthof - Wampyric Methamorphosis

Kvallan på tidigaste demon är nog något utav det sämsta jag någonsin hört. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Fast jag har snackat nog skit om den demon i den här tråden känner jag, haha. Det var pga den uppenbara spirituella drivkraften bakom musiken och det faktum att alla andra projekt Orm medverkar i är snuskigt bra som fick mig att tro att det döljde sig bra skit bakom den katastrofalt pissiga produktionen. När jag äntligen fick höra nyinspelningen nyligen visade det sig att jag hade rätt hela tiden. Svinbra. Helt klart värt att kolla in för de som inte gjort det. Ser mycket fram emot Ormgårds framtida släpp.

NP: Ormgård - Hugsad
Citera
2012-04-01, 22:12
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edenbelow
Tack för tipsen! Ska kolla in de två band du nämnde snarast möjligt. Lykathea väckte verkligen ett starkt sug efter mer bra döds. Har du förresten någon koll på om bandet är nedlagt eller om de slipar på en episk uppföljare eller liknande? Med tanke på att Elvenefris kom herrens år 2000 och inget nytt har släppts undrar man ju hur det står till.

Dom ska ha ändrat namn till Lykathé, och 2009 annonserade dom att dom jobbade på ett nytt album.
Mer vet jag dock inte. Hoppas dom fortfarande är aktiva med albumet iaf, skulle vara jävligt fint med något nytt utav dom.
Citera
2012-04-01, 22:19
Medlem
Hundkatt90s avatar
Här är förövrigt hela deras set ifrån Arosian Black mass (i bra kvalité).

http://www.youtube.com/watch?v=yhb235J96Fg

Och ja, Orm är jävligt "driven", ganska imponerande på sätt och vis. Jag är inte av hans skola men jag respektera det han står för.
np: Ormgårds set ifrån Arosian black mass.
Citera
2012-04-02, 17:27
Medlem
Losifers avatar
NP: Death - The Philosopher
Citera
2012-04-02, 21:24
Medlem
Morbid Angel Live Madness Live In Nottingham, UK - 1989.

http://www.youtube.com/watch?v=83hMPN-1oos Hela konserten.

Setlist:
1. Immortal Rites
2. Suffocation
3. Visions From The Dark Side
4. Maze Of Torment
5. Chapel Of Ghouls
6. Bleed For The Devil
7. Damnation
8. Blasphemy
9. Lord Of All Fevers & Plauge
10. Evil Spells
Citera
2012-04-02, 21:36
Medlem
Hundkatt90s avatar
Acherontas och Jex Thoth (sjukt bra psychedelic/doom rock för er som inte vet) spelar tillsammans i Aten i Juli... Jag har börjat kolla flygbiljetter och boende!

np: Acherontas - conjuration of the five negatives (ifrån deras split med Drowning The Light, ALLA har fan gjort en split med Drowning the light, what the fuck's up with that?).
Citera
2012-04-02, 22:27
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Acherontas och Jex Thoth (sjukt bra psychedelic/doom rock för er som inte vet) spelar tillsammans i Aten i Juli... Jag har börjat kolla flygbiljetter och boende!

np: Acherontas - conjuration of the five negatives (ifrån deras split med Drowning The Light, ALLA har fan gjort en split med Drowning the light, what the fuck's up with that?).
Jag såg Jex (sångerskan alltså) med Sabbath Assembly i Göteborg, en av de bästa spelningar jag varit på. Var fick du reda på att Jex Thoth skall spela i Aten? Har kollat allerhanda sidor och hittar bara tre spelningar i Tyskland och Nederländerna i maj/juni.

På tal om spelningar så kommer Agalloch till Göteborg den 8 april, har tyvärr inte råd att åka dit. Funderar däremot på att åka och se Vulcano, Bestial Mockery, Church Bizarre och Kill den 27 april, det lär bli röjigt.

Å andra sidan vill jag gärna se Frida Hyvönen ett par veckor senare, svårt val.

Annars är det dåligt med black och death metal på den här sidan Vättern.
Citera
2012-04-02, 23:03
Medlem
Hundkatt90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Jag såg Jex (sångerskan alltså) med Sabbath Assembly i Göteborg, en av de bästa spelningar jag varit på. Var fick du reda på att Jex Thoth skall spela i Aten? Har kollat allerhanda sidor och hittar bara tre spelningar i Tyskland och Nederländerna i maj/juni.

På tal om spelningar så kommer Agalloch till Göteborg den 8 april, har tyvärr inte råd att åka dit. Funderar däremot på att åka och se Vulcano, Bestial Mockery, Church Bizarre och Kill den 27 april, det lär bli röjigt.

Å andra sidan vill jag gärna se Frida Hyvönen ett par veckor senare, svårt val.

Annars är det dåligt med black och death metal på den här sidan Vättern.
Åhh... Sabbath Assembly - så förbannat bra... (Jex röst får mig att dreggla strömmar).

Jag läste det på Acherontas facebooksida:

"After the last Ritual in Athens before 5 months,
Acherontas will perform a special show as Co-Headliner to Jex Thoth on 3/6/2012 at Kyttaro club in Athens."

Acherontas V.P.9 håller den rejält uppdaterad angående spelningar/släpp etc. (skrev förövrigt att det ska göra en Skandinavien/Europa mini-tour i September).

Taake och Cavus spelar i Stockholm i Maj tror jag, det blir det nog att gå på!

np: Cavus - discovering through suffering
Citera
2012-04-02, 23:17
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Åhh... Sabbath Assembly - så förbannat bra... (Jex röst får mig att dreggla strömmar).
Absolut, jag stod ut med att lyssna på både Menace Ruine och Aluk Todolo innan det var dags för Sabbath Assembly, men när Earth gick upp på scenen så gick jag hem, för då hade jag ju redan sett den enda bra under kvällen.

Nu blir det lite Dissection innan det är dags för sängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in