Mgła är min obestridda favoritartist för tillfället, hela diskografin går varm dagarna i ända. Kan inte sätta fingret på exakt vad som gör musiken så fantastiskt, men det handlar nog mest om balansen. Simpla och stämningsfulla riff som är trogna 90-talets sound utan att låta plagierade, och han har en nästan kuslig förmåga att med bara fyra toner skapa riff som förmedlar både atmosfär, aggression och melankoli. Produktionen är perfekt; rå, men med ett obarmhärtigt tryck i varje instrument som också är perfekt balanserade i förhållande till varandra. Sånginsatsen är också den helt oklanderlig. Jag är benägen att hålla med de personer jag i olika sammanhang hört säga att om de ombads sammanfatta essensen i black metal med en artist/skiva så skulle dessa herrar vara starka kandidater. Så rent, avskalat, kraftfullt och äkta; inte det minsta innovation, men de tar alla bra element i genren och rör ihop dem till oheliga mästerverk. Frontmannen M gör allt utöver trummandet, men trummisen är fan i mig i en klass för sig inom denna genre. Lyssna på min andra länk(Groza IV) så fattar ni.
Alla som har minsta intresse av äkta black metal bör ta några minuter att kolla in denne herre. Tre korta EP:s och en fullängdare släppta på egen hand hittills, låtarna har inga titlar. Här kommer ett par guldkorn:
Spår 1 av 2 på min favorit av dem alla, EP:n Mdlosci:
http://www.youtube.com/watch?v=5qci5BOtenA
Spår 4 av 4 på enda fullängdaren Groza, vanligtvis ansedd som hans bästa låt:
http://www.youtube.com/watch?v=9T6ST0RsHFc
Spår 1 av 3 på EP:n Presence, i vilken riffet av alla riff inträder vid 0:58:
http://www.youtube.com/watch?v=EmPb6ljXMV4
Ni som känner att ni inte upptäckt någon bra black på länge, och inte känner till detta gäng: se hit, för fan!