Citat:
Jag har nog heller aldrig hört litauiska eller lettiska, förutom i Eurovision Song Contest. Estniska däremot är ett av de vackraste språk jag hört, i alla fall i musiksammanhang: http://www.youtube.com/watch?v=fOsmEO_osXQ (ingen metal här i och för sig). Den där låten vill jag göra en metaltolkning av. Bort med discotrummorna och in med lite gallopperande kaggar och så en fet elgitarr som kommer in på refrängen.
Ursprungligen postat av Netzach
Så var det ja. Litauiska och lettiska har jag aldrig ens hört förut. Måste säga att de holländska och svenska delarna är de bästa. Är lite svag för Heidevolk (i alla fall albumet Walhalla Wacht) så har väl lite vinklade åsikter där.
Citat:
Jag har aldrig riktigt gillat folkmetal överhuvudtaget, eftersom det som du säger ofta bara blir ostigt och tråkigt. Dessutom är 90% av alla folkmetalband finnar som målar sig i ansiktet och klär sig i djurhudar på bandfotot. Därför gillade jag Arkona så mycket, eftersom de hade det som de flesta saknar, nämligen riktigt bra låtar. Sen är jag väldigt svag för just rysk/slavisk folkmusik på ett sätt som jag inte är för tysk, holländsk eller ens svensk.
Har dock blivit mer och mer skeptisk till folkmetal, mycket "cheese" och dåligt med originalitet inom den genren... Heidevolk och Arkona spelar ju dock någon slags folkmetal med en "touch" av black/death (Arkona mer än Heidevolk eftersom de growlar kanske), vilket fungerar väldigt bra!
Citat:
Tack för tipset, ska kolla upp den på YouTube genast.
Rekommenderar låten "Walhalla Wacht" med Heidevolk, blackmetal-partiet efter halva låten är riktigt välgjort.

Eller ja, Svarga är väl inte riktigt min kopp thé, då är Ukrainska Svarga mycket bättre...