2011-07-04, 20:14
Medlem
Losifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monolithic
Tycker faktiskt att Requiem är ett helt ok album överlag. Octagon är det enda Bathory-albumet som är rätt dåligt enligt mig. Allt annat är absolut sånt jag kan sätta på utan problem. Sedan är det så klart varierande kvalitet på resten också, jag menar Hammerheart är ju "lite" bättre än Destroyer of Worlds t.ex.
Skivorna som släpptes efter "Twilight of the Gods" är inget som tilltalar mig i en större utsträckning och är jag sugen på att lyssna på Bathory så är nog "Blood Fire Death" det album som jag lyssnar helst på.

Dagens ångest botas bäst med mörkare musik så det har blivit en del Black Metal idag, bl.a Xasthur och Abruptum.

NP: Abruptum - In Umbra Malitiae Ambulabo...
Citera
2011-07-04, 20:44
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
NP: Drudkh - Everything Unsaid Before

När jag sitter här och spisar Drudkh i sommarvärmen så kommer jag att tänka på att det är väldigt få bm-band som spelar solon i sina låtar, oftast på grund av att de är usla musiker, gissar jag. Kan någon ge mig tips på black metal med gitarrsolon? Dissection, såklart (insert megalång diskussion om huruvida "Reinkaos" är black metal eller inte), och så Drudkh då, och Satanic Slaughter har jag för mig, men i övrigt?
Kul att höra att någon annan avnjuter lite Drudkh så här om sommaren. Bland de främsta black metal-banden i min mening, och utan tvekan bland den absoluta eliten vad gäller att skildra natur och landskap via denna typ av musik. Lyssnade igenom Forgotten Legends i sin helhet idag, fy fan vilka vackra gitarrmelodier den karln kan skapa. False Dawn och Eternal Turn Of The Wheel försätter mig i trans varje gång; hela skivan är ett mästerverk i sig. För att då inte tala om Autumn Aurora, där jag måste utnämna Sunwheel till den enda black metal-låt som på ett trovärdigt och fångande sätt kan fånga sommaren. Blood In Our Wells får nästan stå som deras främsta verk, och den första av deras skivor jag fastnade för. Solot på Furrows Of Gods, de geniala riffen i When The Flame Turns To Ashes och Solitude - de är sannerligen i en klass för sig, dessa herrar.

Beträffande BM med solon; prova lite Marduk
Citera
2011-07-04, 21:48
Medlem
snillet_1s avatar
Jag kan inte påstå att det blir mängder med black metal under sommartid, den rätta stämningen infinner sig väldigt sällan även om vissa band passar väldigt bra tidiga morgnar, säg runt 4-5... Det är något drömskt med den tiden av dygnet. Livet vaknar.

Vad gäller Bathory har jag alltid tyckt att han är oerhört överskattad, denne Quorthon. Visserligen är One fine day to ride (?) bra, men i övrigt är det skralt.

NP: Negura Bunget - Pamint
Citera
2011-07-04, 22:45
Medlem
Idag blev det lite norskt.

http://www.youtube.com/watch?v=WbXos3F0g5E
Citera
2011-07-04, 23:52
Medlem
Shalashaskas avatar
Efter att ha snappat upp det här i tråden så lyssnar jag på Valdur, jädrar vad bra!
Citera
2011-07-05, 02:37
Medlem
ArgusEyes avatar
Lyssnar mycket på Avathar atm Avathar - Autumn Of Lothlorien grymt bra band som påminner en hel del om Summoning, men är lite tveksam till om det räknas som black metal.
De har hållit på i drygt tio år nu, tycker verkligen det börjar bli på tiden att de får ett skivkontrakt.

Annars går Raventales - Of Days Long Passed varm, Ukrainsk black metal med klara influenser från drudkh
Citera
2011-07-05, 13:10
Medlem
Losifers avatar
Citat:
När jag sitter här och spisar Drudkh i sommarvärmen så kommer jag att tänka på att det är väldigt få bm-band som spelar solon i sina låtar, oftast på grund av att de är usla musiker, gissar jag. Kan någon ge mig tips på black metal med gitarrsolon? Dissection, såklart (insert megalång diskussion om huruvida "Reinkaos" är black metal eller inte), och så Drudkh då, och Satanic Slaughter har jag för mig, men i övrigt?
Watain, Lord Belial och Shining (om de nu räknas?) är exempel på band som nyttjar solon och melodier i sin musik.

NP: Lord Belial - Scythe of Death

http://www.youtube.com/watch?v=YILISj-ut8c
Citera
2011-07-05, 16:39
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Kul att höra att någon annan avnjuter lite Drudkh så här om sommaren. Bland de främsta black metal-banden i min mening, och utan tvekan bland den absoluta eliten vad gäller att skildra natur och landskap via denna typ av musik. Lyssnade igenom Forgotten Legends i sin helhet idag, fy fan vilka vackra gitarrmelodier den karln kan skapa. False Dawn och Eternal Turn Of The Wheel försätter mig i trans varje gång; hela skivan är ett mästerverk i sig. För att då inte tala om Autumn Aurora, där jag måste utnämna Sunwheel till den enda black metal-låt som på ett trovärdigt och fångande sätt kan fånga sommaren. Blood In Our Wells får nästan stå som deras främsta verk, och den första av deras skivor jag fastnade för. Solot på Furrows Of Gods, de geniala riffen i When The Flame Turns To Ashes och Solitude - de är sannerligen i en klass för sig, dessa herrar.

Beträffande BM med solon; prova lite Marduk
Har inte lyssnat så mycket på Drudkh på senaste kanske, men Hate Forest och Blood of Kingu har det blivit ganska mycket av. Båda dessa band är ju verkligen skitbra! Allra mest har det väl dock varit Negură bunget som har spelats. Lyssnar just nu på den senaste EP´n Poartă de dincolo

Jaja, jag ska se till att spela lite mer Drudkh här i dagarna.
Citera
2011-07-05, 17:11
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losifer
Watain, Lord Belial och Shining (om de nu räknas?) är exempel på band som nyttjar solon och melodier i sin musik.

NP: Lord Belial - Scythe of Death

http://www.youtube.com/watch?v=YILISj-ut8c
Märkligt, trots att Watain är ett av mina favoritband inom genren så har jag aldrig tänkt på att de har gitarrsolon. Lord Belial håller jag mig borta från; förutom ofattbart fantastiska "Unrelenting Scourge of War" som jag kan lyssna på timtal i sträck så är jag inte så förtjust i deras musik.
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Har inte lyssnat så mycket på Drudkh på senaste kanske, men Hate Forest och Blood of Kingu har det blivit ganska mycket av. Båda dessa band är ju verkligen skitbra! Allra mest har det väl dock varit Negură bunget som har spelats. Lyssnar just nu på den senaste EP´n Poartă de dincolo

Jaja, jag ska se till att spela lite mer Drudkh här i dagarna.
"Microcosmos" har gått varm här i stugan de senaste veckorna, vilken platta!

Just nu är det dock riktig knätofsmetal som gäller. Ryska (tror jag; någon före detta sovjetrepublik kommer de i alla fall ifrån) Arkona är det som gäller, och vilket jävla ös de får till! Kan man stå ut med att deras musik skulle passa in perfekt i Eurovision Song Contest så är den oemotståndlig. Dessutom har de en sångerska som ytterligare bevisar att Angela Gossow är den sämsta kvinnliga metalgrowlaren någonsin.

Nå, om ni någonsin gillat Finntroll och kan lyssna på svensk melodöds, så ta och lyssna igenom "Yarilo" med Arkona: http://www.youtube.com/watch?v=Zl13dNSIwAw

Dragspel, balalajka, knätofsar både högt och lågt och så sjukt hurtigt - men bra! Även "Slavsia, Rus´!" är riktigt bra, dessutom med en somrig video: http://www.youtube.com/watch?v=K2elL66marc

Jag ska fan i mig dra igång ett enmansprojekt för att göra hurtig slavisk folkmusikmetal.
Citera
2011-07-05, 17:17
Medlem
Citat:
Just nu är det dock riktig knätofsmetal som gäller. Ryska (tror jag; någon före detta sovjetrepublik kommer de i alla fall ifrån) Arkona är det som gäller, och vilket jävla ös de får till! Kan man stå ut med att deras musik skulle passa in perfekt i Eurovision Song Contest så är den oemotståndlig. Dessutom har de en sångerska som ytterligare bevisar att Angela Gossow är den sämsta kvinnliga metalgrowlaren någonsin.

Nå, om ni någonsin gillat Finntroll och kan lyssna på svensk melodöds, så ta och lyssna igenom "Yarilo" med Arkona: http://www.youtube.com/watch?v=Zl13dNSIwAw

Dragspel, balalajka, knätofsar både högt och lågt och så sjukt hurtigt - men bra! Även "Slavsia, Rus´!" är riktigt bra, dessutom med en somrig video: http://www.youtube.com/watch?v=K2elL66marc

Jag ska fan i mig dra igång ett enmansprojekt för att göra hurtig slavisk folkmusikmetal.
Arkona är grymma som fan. Deras 15-minuterslåt "Na Moey Zemle" med gästsångare från alla möjliga europeiska folkmetalband på alla möjliga språk är riktigt, riktigt bra.

Själv har jag lyssnat igenom "Tales from the Thousand Lakes" med Amorphis i alla fall 3 gånger idag. Ett mästerverk.
Citera
2011-07-05, 17:25
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Arkona är grymma som fan. Deras 15-minuterslåt "Na Moey Zemle" med gästsångare från alla möjliga europeiska folkmetalband på alla möjliga språk är riktigt, riktigt bra.
Ja, den är helt sjukt bra. De medverkande är, för den som är intresserad, Heidevolk (holländska), Månegarm (svenska), Obtest (litauiska), Menhir (tyska) och SkyForger (lettiska). Hoppas jag inte glömt någon.
Citera
2011-07-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ja, den är helt sjukt bra. De medverkande är, för den som är intresserad, Heidevolk (holländska), Månegarm (svenska), Obtest (litauiska), Menhir (tyska) och SkyForger (lettiska). Hoppas jag inte glömt någon.
Så var det ja. Litauiska och lettiska har jag aldrig ens hört förut. Måste säga att de holländska och svenska delarna är de bästa. Är lite svag för Heidevolk (i alla fall albumet Walhalla Wacht) så har väl lite vinklade åsikter där.

Har dock blivit mer och mer skeptisk till folkmetal, mycket "cheese" och dåligt med originalitet inom den genren... Heidevolk och Arkona spelar ju dock någon slags folkmetal med en "touch" av black/death (Arkona mer än Heidevolk eftersom de growlar kanske), vilket fungerar väldigt bra!

Rekommenderar låten "Walhalla Wacht" med Heidevolk, blackmetal-partiet efter halva låten är riktigt välgjort.
Senast redigerad av Netzach 2011-07-05 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in