2009-12-04, 17:15
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahu
Har faktiskt aldrig lyssnat riktigt på Opeth, kan du rekommendera mig ett album som jag borde lyssna på? Är nyfiken.
Orchid!
Om du bara ska lyssna på ett.
Ska du lyssna två så lägg till Morningrise.

Lyssnar förövrigt på Immortal - Triumph just nu.
Citera
2009-12-04, 19:07
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Har faktiskt aldrig lyssnat riktigt på Opeth, kan du rekommendera mig ett album som jag borde lyssna på? Är nyfiken.

Har man aldrig lyssnat på Opeth tidigare så brukar Blackwater Park vara ett bra album att börja med. Personligen håller jag Morningrise, Still Life och Damnation som bäst men där tycker jag samtliga kräver lite tid innan de verkligen sätter sig. Blackwater Park är ett lysande album och i mitt tycke det mest lättlyssnade så det är något jag alltid rekommenderar till folk som är sugna på Opeth.
Citera
2009-12-04, 19:27
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Har man aldrig lyssnat på Opeth tidigare så brukar Blackwater Park vara ett bra album att börja med. Personligen håller jag Morningrise, Still Life och Damnation som bäst men där tycker jag samtliga kräver lite tid innan de verkligen sätter sig. Blackwater Park är ett lysande album och i mitt tycke det mest lättlyssnade så det är något jag alltid rekommenderar till folk som är sugna på Opeth.
Deliverance är bäst men inte lättast att lyssna på.

Opeth - Wreath
Citera
2009-12-04, 19:44
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Deliverance är bäst men inte lättast att lyssna på.

Opeth - Wreath
Det håller jag inte med om, det är ju den som är mest straight forward skulle jag vilja påstå.
Skulle jag försöka få någon som lyssnar på death metal att börja lyssna på opeth så skulle jag helt klart välja deliverance.
Citera
2009-12-04, 20:33
Medlem
Mordum87s avatar
lyssnat på Orchid nu, kan inte påstå att jag gillar det alls. Det är överhuvudtaget inte min sorts metal

nä vi slänger på lite mjukare grejor nu ist.

Infernal War - Crushing the Idolatry
Citera
2009-12-04, 20:47
Medlem
Nya Master's Hammer skivan har kommit.

Master's Hammer - Typograf
Citera
2009-12-05, 00:30
Medlem
I min spellista just nu:

Vredgad/Psykotisk split - http://metal-archives.com/release.php?id=113377
Dråpsnatt - I Denna Skog - http://metal-archives.com/release.php?id=248192

Rekommenderas för er som gillar svensk black.
Citera
2009-12-05, 00:56
Medlem
Fargoths avatar
Citat:

Blackwater Park anses vara deras bästa skiva, och bland de mest lättlyssnade, så du kan ju börja där. Gillar du lite mer åt Dissection-hållet så börja med Orchid och Morningrise, efter dessa två skivor så ändrade de stil ganska rejält från att fokusera på gitarrharmoniriff till mer progressiva riff bland annat.
Citera
2009-12-05, 01:03
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Blackwater Park anses vara deras bästa skiva, och bland de mest lättlyssnade, så du kan ju börja där. Gillar du lite mer åt Dissection-hållet så börja med Orchid och Morningrise, efter dessa två skivor så ändrade de stil ganska rejält från att fokusera på gitarrharmoniriff till mer progressiva riff bland annat.
Tycker de minskade basen efter Morningrise också. Det finns riktigt fina basgångar på både Orchid och Morningrise men det känns som att de saknas från och med My Arms... I och för sig bytte de basist vilket kan ha något med saken att göra. Gillar produktionen på Orchid och Morningrise skarpt också, mycket råare än de senare skivorna som är "bredare" och "fylligare" i sin ljudbild. (Transilvanian Hunger har "smal" ljudbild, så ni (kanske) förstår vad jag menar.) Still Life kommer väl närmast.

Känns som att man borde lyssna på en massa Opeth nu. Får bli Deliverance (låten) först, sen lite äldre låtar.

Edit: synkopoutrot till Deliverance är så jävla bra.
Senast redigerad av sp3tt 2009-12-05 kl. 01:16.
Citera
2009-12-05, 03:02
Medlem
Den Dryges avatar
Meshuggah - Soul Burn

Tycker faktiskt Soul Burn är det bästa spåret på plattan, trots att Future Breed Machine slår högre hos de flesta.
Citera
2009-12-05, 03:06
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Tycker de minskade basen efter Morningrise också. Det finns riktigt fina basgångar på både Orchid och Morningrise men det känns som att de saknas från och med My Arms... I och för sig bytte de basist vilket kan ha något med saken att göra. Gillar produktionen på Orchid och Morningrise skarpt också, mycket råare än de senare skivorna som är "bredare" och "fylligare" i sin ljudbild. (Transilvanian Hunger har "smal" ljudbild, så ni (kanske) förstår vad jag menar.) Still Life kommer väl närmast.

Känns som att man borde lyssna på en massa Opeth nu. Får bli Deliverance (låten) först, sen lite äldre låtar.

Ja, de bytade basist efter Morningrise och även om Mendez är riktigt grym så kunde DeFarfalla verkligen lira och skapa riktigt bra basgångar när han ville. Prodden på Orchid och Morningrise är lite för kass för ett band som Opeth. Det är ju inte black metal de spelar direkt. Visst, det är inte katastrof, men jag tror att de skivorna hade låtit bättre med renare och fylligare produktion.

Citat:

Yes, det är riktigt bra.
Citera
2009-12-05, 03:11
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Ja, de bytade basist efter Morningrise och även om Mendez är riktigt grym så kunde DeFarfalla verkligen lira och skapa riktigt bra basgångar när han ville. Prodden på Orchid och Morningrise är lite för kass för ett band som Opeth. Det är ju inte black metal de spelar direkt. Visst, det är inte katastrof, men jag tror att de skivorna hade låtit bättre med renare och fylligare produktion.

Yes, det är riktigt bra.
Nja jag vet inte, jag är personligen ett stort fan av det raspigare soundet och på något vis låter dom två skivorna mysigare än vad dom andra gör.

Egentligen är det bara 4 skivor jag tycker är klockrena och det är just Orchid och Morningrise samt Deliverance och Watershed.
Resten tycker jag är överlag riktigt tråkiga även om det finns ljuspunkter så lyssnar jag i princip aldrig på några andra skivor än just dom 4.

Men Orchid och Morningrise lyssnar jag väl på en gång i veckan eller något liknande, det är helt klart något speciellt med dom två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in