2021-04-10, 15:07
Medlem
Lyssnat på ryska Koldovstvo. Jag tror inte att detta är för alla här i tråden och inte för att det är svårlyssnat utan för att det inte är tillräckligt rått. Mer atmosfärisk blir nog inte atmosfärisk Black Metal. Fastnade verkligen i denna platta. Lite Cult of Fire men försiktigt och jävla undergivet på något sätt. Vackert alltså.

Vill man ha hårdare musik ska man såklart lyssna på tidigare nämnda Fossilization.
Citera
2021-04-10, 19:56
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Lyssnat på ryska Koldovstvo. Jag tror inte att detta är för alla här i tråden och inte för att det är svårlyssnat utan för att det inte är tillräckligt rått. Mer atmosfärisk blir nog inte atmosfärisk Black Metal. Fastnade verkligen i denna platta. Lite Cult of Fire men försiktigt och jävla undergivet på något sätt. Vackert alltså.
Riktigt dåligt. Sån där hemsk "ångest"/dsbm-sång. Typiskt ryskt ljud som låter som de står i nån gigantisk katedral och spelar. Tråkigt. Slaverna är så jävla deprimerande alltså. Alla banden låter som om de sålt smöret och tappat pengarna och bara gett upp livet. Ingen livsglädje, inte ens nån livsvilja.

Motsatsen:

Trall-BM med finska Sielunvihollinen från nya skivan. Varjot:

https://www.youtube.com/watch?v=JOa0rvza5WY
Citera
2021-04-11, 01:35
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trippelmums
Black Metal ist Krieg är den enda bra låten Nargaroth någonsin har presterat och det är ett faktum.

Nein! De har gjort minst två bra låtar till.

Seven tears Are Flowing To The River
https://www.youtube.com/watch?v=Ut0rqG2QL_w

The Day Burzum Killed Mayhem
https://www.youtube.com/watch?v=Y7lxanOzQCY

Tycker faktiskt att hela deras skiva Black Metal Ist Kreig är jättebra rakt igenom.
Citera
2021-04-11, 14:06
Medlem
Nu har Crypta släppt sitt första album och en video till denna;
From The Ashes.

Citera
2021-04-11, 14:30
Medlem
baggebo1s avatar
Helvete vilken smutsig, ful, sludgig jävla kloak-death metal polska Upon The Altar har bryggt ihop här:

Upon the Altar - Mortuus Est Rex
https://www.youtube.com/watch?v=NIdhemsXqJ8

Underbart! MAKHASHANAH, du gillar ju Fossilization, kolla in detta.
Citera
2021-04-11, 15:36
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om ni som jag gillar BM mer för det vackra än för det "onda" så borde ni kolla upp den här:

Vallendusk - The Last Soar As the Feathers Fall
https://www.youtube.com/watch?v=blN99fAvCR8

Otroligt begåvat låtskriveri. Mycket nordiska melodier, ibland åt det rent klassiska. Många kanonriff.

De är från Indonesien. Hade aldrig hört talas om dem innan, men de verkar ganska kända.

Jag söker nog varken det vackra eller det onda när jag lyssnar på BM, men tyckte detta var helt okej.
Men varifrån kommer melodin som börjar kring 8:05? Irriterande...
Citera
2021-04-11, 18:44
Medlem
Glantons avatar
Ett jävla tjat om Nargaroth i tråden nu. Dom är ju apkassa! I alla fall det jag har hört. Finns ju för fan en ocean av andra tyska band som är mycket bättre.
Om ”Black metal ist krieg” är deras ”bästa” platta så är jag seriöst orolig för trådklientelets mentala status.
Citera
2021-04-11, 19:47
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag söker nog varken det vackra eller det onda när jag lyssnar på BM, men tyckte detta var helt okej.
Det var en väldig förenkling även för mig, men vad söker du i BM?
Citat:
Men varifrån kommer melodin som börjar kring 8:05? Irriterande...
Haha. Det har jag undrat sen jag hörde den första gången. Direkt så tänkte jag på någon strof ur ett känt klassiskt stycke, eller nåt liknande (nationalsång, känd hymn etc). Men fan vet. Ett tag var jag inne på någon barnvisa. Det kanske bara är nån gammal popmelodi. Men snälla ni i tråden: Hjälp till nu. Lyssna från 8 min i den där Vallendusklåten och berätta var melodin kommer ifrån.
Citera
2021-04-12, 11:44
Medlem
svartblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det var en väldig förenkling även för mig, men vad söker du i BM?

Haha. Det har jag undrat sen jag hörde den första gången. Direkt så tänkte jag på någon strof ur ett känt klassiskt stycke, eller nåt liknande (nationalsång, känd hymn etc). Men fan vet. Ett tag var jag inne på någon barnvisa. Det kanske bara är nån gammal popmelodi. Men snälla ni i tråden: Hjälp till nu. Lyssna från 8 min i den där Vallendusklåten och berätta var melodin kommer ifrån.

Ingen jävla aning faktiskt. Känns som en melodi som bara är lätt att känna igen...
Citera
2021-04-13, 07:51
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartblod
Ingen jävla aning faktiskt. Känns som en melodi som bara är lätt att känna igen...
Nja. Jag tänkte så ett tag, när jag hade gett upp att hitta vad det var, men sen när Smerch också kände igen det från något annat så måste det väl ändå vara något specifikt? Hoppas att någon i tråden kan identifiera det.
Citera
2021-04-13, 08:01
Medlem
baggebo1s avatar
Jag tänker att jag så ofta kastar skit på Ukraina och Ryssland så när det väl dyker upp något därifrån jag verkligen gillar så är det inte mer än rätt att ta upp det i tråden. Lyssnar på nya skivan av Këkht Aräkh, från Ukraina. Det här är inte samma vibbar man normalt får från de här trakterna. Det är depressivt, visst, men inte nihilistiskt depressivt som allt annat därifrån, utan snarare romantiskt depressivt, och det är något jag har mycket lättare att ta till mig. Det här är väldigt troget mot andravågens BM, men ändå helt eget. Lite Darkthrone, lite mer Burzum, och allra mest Judas Iscariot. Krydda med mycket smakfull användning av piano/synt och lite extra emo/pop. Den här romantiska depressiva stämningen gör det mycket mer nostalgiskt och vackert än självutplånande och svart. Jag får en hel del vibbar till Mercury Revs Deserter's songs (den sista icke-BM-låten skulle nästan kunna vara därifrån).

Väldigt bra!

Këkht Aräkh - Pale Swordsman
https://www.youtube.com/watch?v=fRQb04e09vs

Favoritlåtar just nu: Thorns, Amid The Stars, Swordsman.
Citera
2021-04-13, 08:20
Medlem
svartblods avatar
Arckanum - Bafomet

Hur fan har jag missat denna pärla?!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem