Citat:
Definitivt. Det folk låser sig vid är att den inte låter Storm eller Somberlain och missar helt att den i sån jävla hängivenhet nästan sopar banan med de två föregående. Missförstå mig rätt.. jag dyrkar allt de gjort! Men Reinkaos står som det kanske mest sataniskt övertygade verk jag någonsin hört! Något som genrens alla band tillsammans i sig inte ens har 5% utav.
Precis som reklamen sa; "den mest sataniska skivan någonsin". Nåväl...
Jag tyckte det var så lustigt att både Jon och en massa fans påstod att han lämnade med flaggan i topp. Javisst om en skiva som fått ljumna recensioner och en konsert som sett till antal sålda biljetter floppade är att gå ut med flaggan i topp så visst.
Jag älskar verkligen Storm of the Lights Bane. Somberlain är riktigt bra den också. Jag har inget problem med att bandet utvecklades, speciellt inte eftersom det gått så lång tid mellan plattorna. Men Reinkaos har inget som sticker ut. Det finns inget där som man inte hört andra band göra förr och göra bättre. Och nej, att ha texter som refererar till mytologi som man gravt missförstått gör inte skivan satanisk bara dum. Då var det mycket bättre när Jon försökte vara mystisk i sin lyrik på tidigare plattor. Det blottlade inte hur grund den basala idén var som Reinkaos gjorde. Det är som att läsa de tidiga MLO-texterna. Fantastiskt roligt men samtidigt ganska tragiskt.
I övrigt har jag ännu inte riktigt hittat något i klass med Batushka eller Akhyls sedan jag upptäckte dessa två. Fantastiska plattor som blir fortsatt svårslagna. Nej, på senare tid har jag snarare grottat ner mig i klassisk musik. För första gången har jag gjort ett gediget försök att hitta vilka kompositörer och vilka stilar jag föredrar. Det har gett gott resultat. Genren har börjat bli mer tydlig nu från att ha varit en enda gegga för mig tidigare med bara några få undantag :-)