2016-03-11, 10:36
Bannlyst
När tycker du Death Metalen var som allra bäst? Jag gillar nog bäst från tidigt 90-tal och upp till en bit in på 2000. Opeth är verkligen så jävla grymma. Jag älskar Death också riktigt mycket.

Jag kan nämna några Death Metal-band jag gillar också.

Cannibal Corpse
Deicide
Morbid Angel
Obituary
Dismember
Cryptopsy
Nile (riktigt jävla bra band)
Entombed
Immolation
Autopsy
Malevolent Creation
Decapitated
Dying Fetus
Suffocation
Necrophagist
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2016-03-11 kl. 10:39.
Citera
2016-03-11, 13:08
Bannlyst
Vad finns det för viktiga album i år som släpps?

Fleshgod Apocalypse släppte nytt 5 Februari i år.

NP: Cannibal Corpse - Mummified In Barbed Wire
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2016-03-11 kl. 13:25.
Citera
2016-03-11, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Senaste månaderna har verkligen gått i raseriets tecken musikmässigt, och kanske i viss mån även levnadsmässigt. Samband?

Lyssnade igår på den gamla godingen Dark Funeral - Secrets of The Black Arts, som jag faktiskt tycker har åldrats rätt bra. Kanske beror på att det var en av alla de skivor som introducerade mig för black metal-genren. Jajadet är säkert untrue, pissiga texter, generic, bla bla. Skitsamma, du kan hoppa upp och klappa dig i ändtarmen på att det är våldsamt och att det går snabbt.

En av tidernas bästa plattor!
Citera
2016-03-11, 23:01
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Här spisas annars Batushka och KZOHH. Framförallt förstnämnda är fullständigt magnifika i sin antikristenhet. Har herrn hört dem måhända?

Har precis upptäckt Batushka men jag har fått intrycket att deras koncept är kristet baserat. Om det sedan handlar om estetik eller är genuint är svårt att veta givetvis. Hur som är plattan riktigt stabil. Personligen föredrar jag också andra grepp än det numera tröttsamma sataniska vilket är varför man verkligen kan uppskatta inkluderingen av rysk-ortodox kristen ritual - inte bara som tillfällig stämningshöjare utan över hela albumet.
Citera
2016-03-12, 23:23
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Har precis upptäckt Batushka men jag har fått intrycket att deras koncept är kristet baserat. Om det sedan handlar om estetik eller är genuint är svårt att veta givetvis. Hur som är plattan riktigt stabil. Personligen föredrar jag också andra grepp än det numera tröttsamma sataniska vilket är varför man verkligen kan uppskatta inkluderingen av rysk-ortodox kristen ritual - inte bara som tillfällig stämningshöjare utan över hela albumet.

Har väldigt svårt att se Batushka som ett band som förespråkar kristendomen. Däremot som du säger så känns bandets koncept baserat på kristendomen, inget unikt i detta då flertalet BM-band agerar just så. Det unika med Batushka är som sagt var det otrodoxa östeuropeiska sakrala uttrycket. Min känsla är att bandet inte vördar kyrkan, snarare vanhelgar den, dock ej utan respekt. Bandet cementerar Polens position som ett elit-land när det kommer till black metal. Bör även nämnas att det på Metal archives står att Batushkas "lyrical themes" är blasfemi. Jag tror inte att det står fel där.

Ett annat elit-land musikaliskt är Frankrike. Har lyssnat jävligt intensivt på Spektr-plattan The art to dissapear. Har säkert tjatat om bandet förr i tråden, men det tål att sägas igen. Ett jävla äckelbra band är det. Industriell svartmetall med en stundtals galen mardrömsstämning. Gitarristens andra band Haemoth är även de riktigt bra. Mer standard black och med ett gitarrljud som krossar änglar. Bägge banden känns en aning under radarn i jämförelse med Frankrikes övriga storheter.

NP: Spektr - That day will definitely come.

För övrigt så ramlade Panphages demosamling "Genom konst och krig" ner i lådan häromdagen. Ska gräva ner mig rejält i de låtarna framigenom. Det jag hört hittills är riktigt bra men ganska annorlunda mot senaste Gothalandom-spliten och i ärlighetens namn inte lika bra som nämnda split. Egentligen kan karljäveln lägga ner nu när han är på topp, för en bättre låt än Tag till vapen går ju fan knappt att få till!
Citera
2016-03-12, 23:49
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Har väldigt svårt att se Batushka som ett band som förespråkar kristendomen. Däremot som du säger så känns bandets koncept baserat på kristendomen, inget unikt i detta då flertalet BM-band agerar just så. Det unika med Batushka är som sagt var det otrodoxa östeuropeiska sakrala uttrycket. Min känsla är att bandet inte vördar kyrkan, snarare vanhelgar den, dock ej utan respekt. Bandet cementerar Polens position som ett elit-land när det kommer till black metal. Bör även nämnas att det på Metal archives står att Batushkas "lyrical themes" är blasfemi. Jag tror inte att det står fel där.

Metal Archives är dock som Wikipedia - dvs vem som helst kan lägga in förslag på ändring. Jag lät google translate översätta den enda texten som fanns tillgänglig:

Citat:
Litany VI: Hope

I lie in the grave for 40 days.
A soul grieved for the same spinning above it.
He walks around the house and across the relatives,
Crying and sobbing on home soil.
All my paths overgrown with grass,
All families I'm quite a stranger.
Never sit with you at the table I,
I'll be in the corner with tears shed in secret.
Life was sad, mournful and difficult,
Sin is great, I made a chore.
What we have sorrow in this life of the earth,
People do not forget about my heart.
I have tribulations in the sky all went
And I do not know exactly where I'll be the same.
My angel guardian walks all over me,
God asks tearfully for my soul.
And I try to pray for you.
All of us will be together, come the hour.
Mother and children, do not forget me.
Forget evil, remember the good.
Everything in life happens, but has already passed.
Are you asunder, dear relatives,
With the land already departed my soul.
Do not mourn the brothers, sisters and my family do not cry.
Everyone I meet, you believe me, you are all mortal, as I am.
Let us pray for his soul.
So that the Lord delivered him from sin.
Lord have mercy, Lord, forgive me,
At the mercy court to enter an eternal paradise. AMEN.

Sedan är det givetvis en helt annan fråga om bandet verkligen är rysk.ortodoxa eller om det är en gimmick. Det är svårt att sia om men jag tycker black metal de senaste åren verkligen har tagit en intressant vändning i hur differentierad den fortsätter bli. Såpass att vissa band helt uppenbarligen hädar mot black metal självt. Sådant gillar jag - metaperspektiv! Som Reverorum ib Malacht - fast där kanske ändringen kom efter genuin konversion.
Citera
2016-03-13, 15:35
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Metal Archives är dock som Wikipedia - dvs vem som helst kan lägga in förslag på ändring. Jag lät google translate översätta den enda texten som fanns tillgänglig:

Sedan är det givetvis en helt annan fråga om bandet verkligen är rysk.ortodoxa eller om det är en gimmick. Det är svårt att sia om men jag tycker black metal de senaste åren verkligen har tagit en intressant vändning i hur differentierad den fortsätter bli. Såpass att vissa band helt uppenbarligen hädar mot black metal självt. Sådant gillar jag - metaperspektiv! Som Reverorum ib Malacht - fast där kanske ändringen kom efter genuin konversion.

Är medveten om att vem som helst med användarnamn kan ändra på metal archives. Har bara lite småsvårt att tro att ett så stort fel skulle låtas stå kvar. Jag skulle ju i så fall kunna registrera mig och ändra Katharsis till Hare Krishna. Men vafan, om det kommer fram att Batushka är hjärntvättade ortodox-kristna polska präster som är institutionaliserade i något kapell i norra karpaterna så skulle ingen vara gladare än jag.
Men visst, textöversättningen var ju knappast satans ord. Håller också med om att det kan vara uppfriskande med inslag av andra element i genren. Så länge det är introvert och hängivet så funkar det.
Citera
2016-03-13, 16:45
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Är medveten om att vem som helst med användarnamn kan ändra på metal archives. Har bara lite småsvårt att tro att ett så stort fel skulle låtas stå kvar.

Ja, sådant brukar rätta till sig självt efter ett tag. Fast desto mer obskyrt bandet är desto mindre chans är det att någon ändrar profilen givetvis. Batushka är inte helt okända men inte ett stort namn ens inom black metal genren heller.

På tal om texter på andra språk, är det någon som har tillgång till Cult of Fires texter till मृत्यु का तापसी अनुध्यान? Antingen i elektronisk form (så att man kan köra dem genom Google Translate) eller redan översatta.
Citera
2016-03-14, 21:18
Medlem
LVX156s avatar
En tidig kandidat till årets album har släppts - franska Aluk Todolos "Voix": https://www.youtube.com/watch?v=-oAZ1xwdZp4

Jag har haft turen att se dem live, det var hur skönt som helst, det var nästan så man hamnade i trans av deras malande droneblack: https://www.youtube.com/watch?v=flCB7-oKTTg
Citera
2016-03-15, 17:13
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
En tidig kandidat till årets album har släppts - franska Aluk Todolos "Voix": https://www.youtube.com/watch?v=-oAZ1xwdZp4

Det där var ju onekligen något nytt men tyvärr olyssningsbart för mina otränade öron.

Har hållit tillgodo med mycket Gojira sista tiden. Nu blir man väl bryskt hänvisad till "Schlager: Den stora rekommendationstråden" av ligisterna här inne men ett finfint band, och bland det bästa jag sett live, är det.

Idag försöker jag dock undkomma enerverande solstrålar med sällskap av Blood Red Fog och Cosmic Church. NP: BRF - Frozen Misery
Citera
2016-03-16, 22:28
Medlem
Glantons avatar
Ikväll liras Akhlys.
Gillas Ash borer och Wittr så rekommenderas "The dreaming eye" skarpt!
Citera
2016-03-17, 09:40
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ikväll liras Akhlys.
Gillas Ash borer och Wittr så rekommenderas "The dreaming eye" skarpt!

Den är inte helt olikt Darkspace heller i de upprepade gitarrslingorna som maler. Riktigt bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in