Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Har precis upptäckt Batushka men jag har fått intrycket att deras koncept är kristet baserat. Om det sedan handlar om estetik eller är genuint är svårt att veta givetvis. Hur som är plattan riktigt stabil. Personligen föredrar jag också andra grepp än det numera tröttsamma sataniska vilket är varför man verkligen kan uppskatta inkluderingen av rysk-ortodox kristen ritual - inte bara som tillfällig stämningshöjare utan över hela albumet.
Har väldigt svårt att se Batushka som ett band som förespråkar kristendomen. Däremot som du säger så känns bandets koncept baserat på kristendomen, inget unikt i detta då flertalet BM-band agerar just så. Det unika med Batushka är som sagt var det otrodoxa östeuropeiska sakrala uttrycket. Min känsla är att bandet inte vördar kyrkan, snarare vanhelgar den, dock ej utan respekt. Bandet cementerar Polens position som ett elit-land när det kommer till black metal. Bör även nämnas att det på Metal archives står att Batushkas "lyrical themes" är blasfemi. Jag tror inte att det står fel där.
Ett annat elit-land musikaliskt är Frankrike. Har lyssnat jävligt intensivt på Spektr-plattan The art to dissapear. Har säkert tjatat om bandet förr i tråden, men det tål att sägas igen. Ett jävla äckelbra band är det. Industriell svartmetall med en stundtals galen mardrömsstämning. Gitarristens andra band Haemoth är även de riktigt bra. Mer standard black och med ett gitarrljud som krossar änglar. Bägge banden känns en aning under radarn i jämförelse med Frankrikes övriga storheter.
NP: Spektr - That day will definitely come.
För övrigt så ramlade Panphages demosamling "Genom konst och krig" ner i lådan häromdagen. Ska gräva ner mig rejält i de låtarna framigenom. Det jag hört hittills är riktigt bra men ganska annorlunda mot senaste Gothalandom-spliten och i ärlighetens namn inte lika bra som nämnda split. Egentligen kan karljäveln lägga ner nu när han är på topp, för en bättre låt än Tag till vapen går ju fan knappt att få till!