2015-09-02, 00:14
Medlem
NP: Akhlys - The Dreaming Eye
Citera
2015-09-02, 04:32
Medlem
Carcosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Nya Mgla är världsklass rakt igenom. Fick en liknande känsla vid första lyssningen som jag fick av WHTN och den dyrkar jag fortfarande lika mycket som resten av diskografin.

Den verkar gå hem här. Själv tycker jag att den lät ganska platt - varken kanon eller kalkon, och lyssnar hellre på deras tidigare alster

NP: Ered Wethrin - Bloody Annals and Brooding Skies
https://www.youtube.com/watch?v=L1lGYtcekzs
Fortsätter med ännu mer amerikansk BM, och fy fan vad bra det låter
Citera
2015-09-02, 10:12
Medlem
Mordum87s avatar
Folk som inbillar sig att något öht skulle vara bättre än nya Mgla är idioter och bör direkt gräva ned sig själva.
Sluta bete er som 14åringar!

Världsklass raktigenom anser jag såhär efter fyra ggr uppmärksammat lyssnande!
Citera
2015-09-02, 13:29
Medlem
InnesIs avatar
Jag försöker mig på Mgła då och då. Resultatet är alltid detsamma. Det är ett gediget hantverk och jag förstår varför vissa gillar det. Däremot hittar jag aldrig det där som puttar musiken över kanten. Det där som gör att det sticker ut och blir minnesvärt.

Många talar sig varma om melodierna men jag hör oftast inget utöver det vanliga. Ett typiskt band där man absolut inte kan säga att något är dåligt men där det samtidigt inte finns tillräckligt att greppa för att återvända gång på gång.

Edit: Samtidigt vill jag gilla detta och kanske ger jag det fler chanser. Vissa band tar mer tid än andra.
Senast redigerad av InnesI 2015-09-02 kl. 13:35.
Citera
2015-09-04, 10:56
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag försöker mig på Mgła då och då. Resultatet är alltid detsamma. Det är ett gediget hantverk och jag förstår varför vissa gillar det. Däremot hittar jag aldrig det där som puttar musiken över kanten. Det där som gör att det sticker ut och blir minnesvärt.

Många talar sig varma om melodierna men jag hör oftast inget utöver det vanliga. Ett typiskt band där man absolut inte kan säga att något är dåligt men där det samtidigt inte finns tillräckligt att greppa för att återvända gång på gång.

Edit: Samtidigt vill jag gilla detta och kanske ger jag det fler chanser. Vissa band tar mer tid än andra.

Nu tycker jag ju personligen att det borde vara spöstraff på att inte hitta vad som gör att Mgla sticker ut!
Nejmen, sådär är det ju med allting. Jag kan personligen t.ex inte förstå storheten i Tribulation som fan är så överhypade in absurdum. Å ena sidan vill jag ge det fler och fler chanser och verkligen försöka förstå, tusentals människor kan ju inte ha fel liksom. Å andra sidan blir jag mer övertygad om att det är ett jävla skitband för hipsters.

np: Dead Congregation - Promulgations of the fall
Men detta är väl en jäkligt fin skapelse iaf? Otroligt kompetent och massivt Incantation-rens, fast utan det där tokgrötiga som kännetecknar just de sistnämnda. Sen så gillar jag VERKLIGEN ljudet på virveln i den här plattan! Sådant som kan höja betyget med ett snäpp för min del.
Citera
2015-09-04, 11:17
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Nu tycker jag ju personligen att det borde vara spöstraff på att inte hitta vad som gör att Mgla sticker ut!
Nejmen, sådär är det ju med allting. Jag kan personligen t.ex inte förstå storheten i Tribulation som fan är så överhypade in absurdum. Å ena sidan vill jag ge det fler och fler chanser och verkligen försöka förstå, tusentals människor kan ju inte ha fel liksom. Å andra sidan blir jag mer övertygad om att det är ett jävla skitband för hipsters.

Jag håller med om Tribulation. Första spåret tycker jag är riktigt bra och individuellt fungerar det rent generellt. Men det blir ack så tråkigt att lyssna igenom hela skivan. Detta är baserat enbart på deras senaste släpp.

Och det är precis samma sak med Mgla. Jag lyssnade på Exercises in Futility igår och slogs av att I faktiskt var riktigt bra. Sedan går II igång och jag inser att det är mer av samma. Fortfarande bra men lite tråkigt. Sedan III och här börjar jag tröttna. Alla låtarna är säkert trevliga individuellt men jag tycker bandet tappar en hel del dynamik och intresse när allt bygger på samma sak.
Citera
2015-09-04, 11:59
Medlem
Zartazas avatar
Citat:

np: Dead Congregation - Promulgations of the fall
Men detta är väl en jäkligt fin skapelse iaf? Otroligt kompetent och massivt Incantation-rens, fast utan det där tokgrötiga som kännetecknar just de sistnämnda. Sen så gillar jag VERKLIGEN ljudet på virveln i den här plattan! Sådant som kan höja betyget med ett snäpp för min del.
Fy fan, gav Promulgations of the Fall några försök för ett tag sen och det gick inte. Har alltid haft svårt för den typen av Death Metal men smaken är ju som baken. Något som jag däremot gillar med nyare DM-band är trummorna, vissa är helt klockrena och passar perfekt in i den atmosfär dom vill framställa.

Det är som Irkallian Oracle, det är fan hjältar det. Helt kaos. För er som inte har lyssnat genom Grave Ekstasis borde göra det omedelbart. Ett album som borde finnas i "101 death metal-album man måste lyssna på innan man dör.".

Och Exercises in Futility växer mer och mer, precis som Mglas material gör. Går det inte ena lyssningen går det bättre den andra, och efter den tredje gången har du fått svaret om du gillar skivan eller inte.

Det var längesedan man lyssnade på Medico Peste också, helt okej skit ändå.
Citera
2015-09-04, 12:31
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Fy fan, gav Promulgations of the Fall några försök för ett tag sen och det gick inte. Har alltid haft svårt för den typen av Death Metal men smaken är ju som baken. Något som jag däremot gillar med nyare DM-band är trummorna, vissa är helt klockrena och passar perfekt in i den atmosfär dom vill framställa.

Det är som Irkallian Oracle, det är fan hjältar det. Helt kaos. För er som inte har lyssnat genom Grave Ekstasis borde göra det omedelbart. Ett album som borde finnas i "101 death metal-album man måste lyssna på innan man dör.".

Och Exercises in Futility växer mer och mer, precis som Mglas material gör. Går det inte ena lyssningen går det bättre den andra, och efter den tredje gången har du fått svaret om du gillar skivan eller inte.

Det var längesedan man lyssnade på Medico Peste också, helt okej skit ändå.

Jasså? för att det är FÖR kompetent och rent ljud eller hur menar du? Jag tycker dom utför sin döds med total bravur! Men okey, det är väl inget jag skulle hänga på låset för när de släpper en ny tisha eller likn. Men annars så! Betydligt bättre än det mesta som skits ut idag.

Och ja, har man inte hört eller ens har lite koll på vilka "Irkallian Oracle" är, då är man ju förtappad helt och hållet!
Sen ska det inte stickas under stol med att jag själv tycker att man bör absolut vara på rätt humör för deras form av avgrundsmörker. Det är verkligen inte ofta jag orkar med hela den jäveln i en enda sittning, vilket jag kan tycka är lite syftet, så det blir väldigt sällan jag har tid och lust till just Grave Ekstasis. Men jag har hört den flertalet ggr och är av åsikten att det blir sannerligen inte mycket bättre än så inom den stilen. Helt enormt svinbra är den!

np: Pest (Ger) - Vado Mori
Så vad tycker ni om detta då?
Fantastiskt bra på sina ställen, även fast det stundtals påminner olovligt mycket om ett visst annat norskt band, dock så klarar de sig med en hårsmån då variation står att finna här och den funkar betydligt bättre än vad man kan tro.
Citera
2015-09-04, 13:02
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Jasså? för att det är FÖR kompetent och rent ljud eller hur menar du? Jag tycker dom utför sin döds med total bravur! Men okey, det är väl inget jag skulle hänga på låset för när de släpper en ny tisha eller likn. Men annars så! Betydligt bättre än det mesta som skits ut idag.

Och ja, har man inte hört eller ens har lite koll på vilka "Irkallian Oracle" är, då är man ju förtappad helt och hållet!
Sen ska det inte stickas under stol med att jag själv tycker att man bör absolut vara på rätt humör för deras form av avgrundsmörker. Det är verkligen inte ofta jag orkar med hela den jäveln i en enda sittning, vilket jag kan tycka är lite syftet, så det blir väldigt sällan jag har tid och lust till just Grave Ekstasis. Men jag har hört den flertalet ggr och är av åsikten att det blir sannerligen inte mycket bättre än så inom den stilen. Helt enormt svinbra är den!

np: Pest (Ger) - Vado Mori
Så vad tycker ni om detta då?
Fantastiskt bra på sina ställen, även fast det stundtals påminner olovligt mycket om ett visst annat norskt band, dock så klarar de sig med en hårsmån då variation står att finna här och den funkar betydligt bättre än vad man kan tro.
Nja, jag blev uttråkad första gången jag lyssnade genom skivan, var nog helt enkelt inte på rätt humör. Andra gången blev bättre men jag fick ingen "jävlar!"-känsla över det hela. Vissa album sätter sig väl inte på alla helt enkelt.

Edit: Men hursomhelst lyssnar jag ännu en gång på skivan, vet att det egentligen är bra!
Senast redigerad av Zartaza 2015-09-04 kl. 13:08.
Citera
2015-09-04, 14:41
Medlem
Mordum87s avatar
Just fan, nu måste jag ju ta tillfället i akt och fråga opinionen här!
Vad tycker ni alla om nya Marduk?
Personligen tyckte jag förra plattan "Serpent Sermon" var ovanligt bra för en Marduk-giv, den lyckades de verkligen med och det kändes den förbannade lillbrorsan till "Rom 5:12" (som är deras klart bästa verk).
Men jag måste ändå säga att jag fan gillar den här nya.. jag vet inte varför. Just raktav musikaliskt är det väl ganska slätstruket men det är något jag inte kan sätta fingret på som gör att jag vill spisa den lite mer än vanligt när det kommer till deras plattor i allmänhet..

Och "The Blond beast" kan man ju inte förneka är deras absolut bästa jävla öldänga på hur länge som helst!
Citera
2015-09-04, 16:38
Medlem
InnesIs avatar
Jag håller Rom 5:12 och Wormwood som Marduks två överlägset bästa skivor. Serpent Sermon var gedigen men det är samtidigt ingen skiva jag återvänder till. Den glänste till ibland men valde bort alla de aspekter jag älskade med de två föregångarna. Frontschwein fortsatte trenden och blev ännu ett snäpp sämre. Det symboliseras kanske bäst i titelspåret. Men visst, jag håller med om att The Blonde Beast är en riktig slagdänga.
Citera
2015-09-04, 16:45
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Just fan, nu måste jag ju ta tillfället i akt och fråga opinionen här!
Vad tycker ni alla om nya Marduk?
Personligen tyckte jag förra plattan "Serpent Sermon" var ovanligt bra för en Marduk-giv, den lyckades de verkligen med och det kändes den förbannade lillbrorsan till "Rom 5:12" (som är deras klart bästa verk).
Men jag måste ändå säga att jag fan gillar den här nya.. jag vet inte varför. Just raktav musikaliskt är det väl ganska slätstruket men det är något jag inte kan sätta fingret på som gör att jag vill spisa den lite mer än vanligt när det kommer till deras plattor i allmänhet..

Och "The Blond beast" kan man ju inte förneka är deras absolut bästa jävla öldänga på hur länge som helst!

Angående The Blond Beast är det inget snack om att det suger till i alkoholisttarmen men i övrigt är inte Marduk riktigt min grej även om jag också gillade förra plattan. Mortuus är en riktig sångfågel förstås men finns ju som bekant bättre material än Marduk med honom. Har inte gett nya plattan mer än några halvhjärtade genomlyssningar men det kommer väl.

NP: Darkspace - Dark 4:18
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in