2013-01-24, 21:57
Medlem
Phalgunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Ja, jag har märkt det också. Jag letar ofta via FilesTube men även där är 95% av alla Mediafire-länkar inaktiva. Däremot har jag knappt stött på en enda inaktiv narod-länk, så jag håller med dig.

Jag hör det fortfarande inte. Riffen är tämligen simplistiska och tycks bygga mest på powerackord, låtstrukturen är relativt enkel; om något känns det som något ur Darkthrones ättelinje, men knappt ens det. Varken de utsirade mollslingorna, de utforskande sångstrukturerna, den råa men ändå polerade ljudbilden eller den varierande sånginsatsen hos DMDS återfinns på detta släpp. Förklara gärna närmare vilka likheter du hittar.

På det fetstilta svarar jag Therefore, He Shall Consume med Insane Vesper. Dra igenom den några gånger och lyssna extra noga på riffen så kanske du hör vad jag menar.

Så uppfattar jag samtliga spår på DMDS . Speciellt avancerad musik är det faktiskt inte. Eventuellt handlar det mer om stämningen, orkar inte leta upp exakta ställen i låtarna på Mayhems magnum opus. Live in Leipzig, med Dead på sång, är hur som helst 10 ggr bättre än studioversionen med Attila. Har svårt att tänka mig att att någon som verkligen gillar DMDS skulle avfärda Spectres som en dussinskiva…

Jag har försökt många gånger, men jag kan inte höra någonting av värde i Insane Vesper. Jag är väl helt enkelt väldigt ohipp... Låter som vilken Watain-klon som helst, inget personligt uttryck överhuvudtaget.

NP: Celestial Bloodshed - Cursed, scarred and forever possessed
Citera
2013-01-24, 22:03
Medlem
kvertys avatar
Klicka på länken, med muspekaren, eller kuken, bara ni lyssnar på denna skit: Glossolalia - Resurrection and Reckoning
Citera
2013-01-24, 23:22
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
Blue Hummingbird on the Left - Cuauh Youalli (Eagle Nights)

Detta var intressant, låt er inte ryggas tillbaka av det hippa bandnamnet som man väl kan tro tillhöra något popband. Finns dock bara en EP.

Fast det finns ju 6000 andra Black Twilight Circle/Crepúsculo Negro band att lyssna på.

Alltid kul när du "introducerar" band i tråden. Pröva sökfunktionen.
Citera
2013-01-24, 23:40
Medlem
Phalgunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Fast det finns ju 6000 andra Black Twilight Circle/Crepúsculo Negro band att lyssna på.

Om inte alla av dom sög hade det förstås varit en viktigare sak att poängtera.
Citera
2013-01-24, 23:43
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalguna
Om inte alla av dom sög hade det förstås varit en viktigare sak att poängtera.

Fast det gör dom ju inte

http://www.youtube.com/watch?v=5HrGEZTF6dQ
Citera
2013-01-25, 00:12
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly

Jag tipsar om vilka band jag vill, så de så. Ditt svettiga öststatsluder hehe

Np: Sperm of Antichrist - Serpent Mass Litany
Citera
2013-01-25, 00:47
Medlem
han solos avatar
Som så många gånger förr:

http://www.youtube.com/watch?v=MBll5LyMnAw

Det som en gang var - Burzum.

Jag har ibland svårt att uppskatta artister/band och album fullt ut. Ofta hittar jag enskilda låtar som är magiskt bra, men när jag sedan ska lyssna in mig på bandet så tappar jag intresset.

Burzum är ett sådant exempel. Några bra låtar, men även väldigt mycket som inte tilltalar mig.

Några tips på rakt igenom perfekta black metal album med endast "hits"?
Citera
2013-01-25, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av han solo

Jag har ibland svårt att uppskatta artister/band och album fullt ut. Ofta hittar jag enskilda låtar som är magiskt bra, men när jag sedan ska lyssna in mig på bandet så tappar jag intresset.

Burzum är ett sådant exempel. Några bra låtar, men även väldigt mycket som inte tilltalar mig.

Ptja tycker nog både Hvist Lyset Tar Oss och Filosofem är bra rakt igenom. Eller inte "bra" utan helt bortom denna värld, fattar inte hur Varg kan skapa sån musik han verkar ändå ganska vrickad som individ men det är väl alla på denna planet.

Nyktalgia S/T, världens och enda bästa inom DSBM träsket, uppföljaren är inte lika bra rakt igenom men fortfarande bra. Sen vill jag även ta med Darkthrone - Transylvanian Hunger men tycker inte den riktigt håller världsklass rakt igenom.
Citera
2013-01-25, 01:28
Medlem
Wolfnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Ptja tycker nog både Hvist Lyset Tar Oss och Filosofem är bra rakt igenom. Eller inte "bra" utan helt bortom denna värld, fattar inte hur Varg kan skapa sån musik han verkar ändå ganska vrickad som individ men det är väl alla på denna planet.

Nyktalgia S/T, världens och enda bästa inom DSBM träsket, uppföljaren är inte lika bra rakt igenom men fortfarande bra. Sen vill jag även ta med Darkthrone - Transylvanian Hunger men tycker inte den riktigt håller världsklass rakt igenom.

Lyssnade faktiskt på Nyktalgia här om dagen. Och jag tyckte det var riktigt tråkigt, även om jag gillade den för några år sedan. Den åldrades helt enkelt inte bra.

Själv lyssnar jag på gamla Absurd demos på youtube, fascinerande hur dålig ljudkvalitet det är på dem...
Citera
2013-01-25, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfnacht
Lyssnade faktiskt på Nyktalgia här om dagen. Och jag tyckte det var riktigt tråkigt, även om jag gillade den för några år sedan. Den åldrades helt enkelt inte bra.

Själv lyssnar jag på gamla Absurd demos på youtube, fascinerande hur dålig ljudkvalitet det är på dem...

Mjo är rädd att jag inte kommer uppskatta deras S/T lika mycket nu som jag gjorde första gångerna jag lyssnade på den. Var inne i en fas då dessutom så det blir som att besöka en gammal plats som vuxit igen om jag ska låta lite emo. Men Burzum - Hvist Lyset Tar Oss och Filosofem kan jag slänga på titt som tätt och aldrig tröttna faktiskt, har ändå lyssnat flera år då.

Lyssnar på Burzum - Tomhet nu, drog igång albumet sen jag skrev sist. Sen blir det lite Dråpsnatt.
Citera
2013-01-25, 03:49
Medlem
Arkomanns avatar
Jag satte i smyg igång Immortal - Tyrants på YouTube hemma hos en polare, som föredrar Kraftwerk och sådant, men nu är jag hemma igen och har för avsikt att halsa folköl, klappa takten på knäna och svänga med håret till något annat. Får bli Satyricon - Mother North tills vidare. Kanske litet Emperor senare. Eller hellre Mayhem, kom jag på.

Edit: Fick bli Mayhem Freezing Moon, skön gammal klassiker. Synd att Dead gick och gjorde en Expert ("Vi är vad vi heter"), haha...

Fast Freezing Moon är ju inte så snabb och klappa-takten-vänlig förrän i slutet, kom jag på. Och nu är låten redan slut. Vi kör vidare på Mayhem. "Life Eternal" är ju en av mina absoluta favoriter genom tidigare. Allt är verkligen bra i den låten. Lyssna på trummorna, gitarren, basgången... Growlet kanske inte är det bästa, men man hör ju i alla fall texten (som om det vore en fördel) utan att ha läst den. Eller så inbillar jag mig; jag har ju läst texten vid något tillfälle. Är inte det något paradoxalt, förresten? Att growl är helt otydligt, tills man känner till texten, då orden plötsligt blir glasklara.
Senast redigerad av Arkomann 2013-01-25 kl. 04:00.
Citera
2013-01-25, 04:09
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo

Beror på din smak, givetvis, men jag skulle väl som heta kandidater föreslå Emperors "In the Nightside Eclipse", Mörk grynings självbetitlade första skiva, Dimmu Borgirs "For all tid" och Dissections "Storm of the Light's Bane". Kanske innehåller en eller flera av plattorna inte enbart eller ens några hits för din del, som sagt beroende på tycke och smak.

Få musiker producerar ju enbart guld i vilket fall som helst. W. A. Mozart är ju inget dåligt exempel på detta fenomen. Hans Requiem är enligt min åsikt bland det bästa musikhistorien har att erbjuda, men det mesta andra är typ trams och flams i C-dur och 4/4-takt. Blipp-bloppmusik på stråkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in