2012-10-09, 19:26
Medlem
ToMegaTherions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Om inte annat kan du väl bara tanka plattan och lyssna innan du köper.
jag skulle KUNNA tanka den och provlyssna, men det är inte samma sak som att brassa vinylspelaren på hög volym :-/ och jag har tankat/spotifajat så jäkla mycket att jag är helt matt, vill liksom upptäcka den analogt...som på den gamla goda tiden
Citera
2012-10-09, 19:57
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToMegaTherion
jag skulle KUNNA tanka den och provlyssna, men det är inte samma sak som att brassa vinylspelaren på hög volym :-/ och jag har tankat/spotifajat så jäkla mycket att jag är helt matt, vill liksom upptäcka den analogt...som på den gamla goda tiden

Som Adversarius säger, den är helt klart värd att lägga pengar på. Lägg inte några atronomiska summor dock, för så jävla monstruöst bra är den inte i jämförelse med Altars och Covenant.. Har du möjlighet så lägg cash på dom två först och främst, men om så inte är fallet, självklart ska man äga "Blessed are the sick"..

Skulle jag betygsätta riktigt ärligt så ser det ut såhär:
Altars of madness 10 / 10
Blessed are the sick 8½ / 10
Covenant 10/10
Citera
2012-10-10, 16:48
Medlem
Adversariuss avatar
Nu när jag tillägnat en försvarlig portion av de gångna veckorna åt att sätta mig in i hela Morbid Angels diskografi(givetvis åsidosatt plattan-som-inte-får-nämnas-vid-namn) tänkte jag att det väl inte är mer än rätt att jag kilar in här och talar om för er vad som är bra och inte, så att ni slipper gå runt i osalig undran och vet var ni ska leta. Okej, försvarlig och försvarlig, i vissa fall kanske jag bara lyssnat igenom plattan i sin helhet en eller två gånger, så följande utsago kan komma att ändras framöver. Hur som helst följer här en album by album-lista i nedåtgående led.

1. Altars Of Madness - Jag undanber mig all form av motivering om varför denna skiva hamnar på första plats. Ni har ju fan egna öron att lyssna med. Denna tidlösa legend har hängt med mig mycket längre än alla andra deras plattor och kommer för evigt stå som deras magnum opus i en helt egen dimension.

2. Covenant - Plattan som fick mig att inse att Morbid Angel var mer än Altars Of Madness. En mästerlig, mästerlig platta från början till slut i alla avseenden, såväl produktion som instrumentation och sång. Inte mycket att tillägga där, ett storslaget och nästintill perfekt avslut på den tidiga, klassiska eran.

3. Blessed Are The Sick - En mycket värdig uppföljare till AoM med ett krispigt och fint ljud som är en av de stora behållningarna på denna platta. Valfritt annat death metal-band skulle ta skada av den ganska uddlösa och mellanregister-rika produktion som uppvisas på denna platta, men för MA:s kompositioner passar den som handsken. En stark trea och den sista plattan på listan som jag egentligen inte alls kan anmärka på.

4.Gateways To Annihilation & Heretic - Jag kunde faktiskt inte bestämma vilken av dessa jag föredrar framför den andra, de är helt och hållet jämnstarka i mina öron men på olika sätt. GTA är ett riktigt energiskt knippe stänkare med bra energi i kompositionerna, och Steve Tucker är sannerligen en värdig ersättare för Vincent. Heretic tycker jag får oförtjänt mycket stryk i opinionen, personligen avgudar jag det fuzziga gitarrljudet(kommer man från BM-träsket så gör man) och gillar gitarrarbetet som fan. Kompositionerna är fina de också. Dock sviktar de en aning här och där och har inte samma genomgående kvalité som den oheliga treenigheten ovan.

5. Formulas Fatal To The Flesh - Ett klart uppsving efter Domination, det märktes att Steve Tucker gav dem ett uppsving. Han gör ett riktigt jävla bra framträdande på denna platta tycker jag, och musiken är energisk och bra. Kompositionerna sviktar tyvärr en aning och är inte vidare minnesvärda, produktionen är inget att direkt hurra för heller.

6. Domination - När jag först hörde den tyckte jag att den var fet, men efterhand kom min åsikt att linjera sig med den rådande meningen om att det är en fördummad och simplifierad platta. Visst - produktionen är fläskig, Vincent gör en bra sånginsats och det finns gott om bra riff, men låtar som "Where The Slime Live" och "Eyes To See, Ears To Hear" med sina kassa refränger och dåliga effekter stinker alldeles för mycket Bandit-metal och drar ned plattan något enormt.

7. Abominations of Desolation - När jag först lyssnade igenom denna platta, vilket var tidigare idag, tänkte jag direkt: NO WAY. Det här är INTE Morbid Angel. Jag måste ha fått tag i en felaktig rip, det här måste vara ett annat band. Det är inte mänskligt möjligt att göra ett sådant jävla störtdyk efter plattor som AoM och BATS och innan Covenant, inte utan att förstöra sin karriär och trovärdighet, och jag visste redan med mig att denna platta inte hade ett rykte i klass med den-som-inte-får-nämnas-vid-namn. Hur fan går det ihop? Var tvungen att söka på internet, och konstaterade med stor lättnad att det rörde sig om en ansamling gamla usla demolåtar som inte ens gjorts av den klassiska uppsättningen. Det förklarade saken, men ursäktar fortfarande inte att de hade mage att släppa skiten. Den enda anledningen jag finner trovärdig är den som står angiven här och där på nätet, att skiten redan bootleggats ad infinitum och skivbolaget tänkte att vad fan, vi kan väl lika gärna hiva in pengar på skiten. Well, titelns första ord sammanfattar denna travesti mer än väl.
Citera
2012-10-10, 17:07
Medlem
Imperishables avatar
Så nu när tråden har fyllts av Morbid Angel-dyrkande, ska ni se dem när de kommer till Sverige i december? Eller borde de verkligen dött 1995? Eller är spelningar fyllda med idioter och ett slöseri med tid? Jag ska gå, men det hade jag gjort oavsett eftersom Kreator och Nile kommer.
Citera
2012-10-10, 17:46
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperishable
Så nu när tråden har fyllts av Morbid Angel-dyrkande, ska ni se dem när de kommer till Sverige i december? Eller borde de verkligen dött 1995? Eller är spelningar fyllda med idioter och ett slöseri med tid? Jag ska gå, men det hade jag gjort oavsett eftersom Kreator och Nile kommer.

Nej. jag bor i urskogen vid världens ände. Hade nog ändå inte gått och sett de om spelningen var ett stenkast från mitt hus och gratis. Hatar nog mycket att gå på spelningar med band jag gillar som inte förvandlats till parodier av sig själva ännu. 1-2 spelningar per år är vad mitt psyke klarar av.

Och ja, de borde verkligen ha dött.

NP: Hour Of 13 - The Ritualist
Citera
2012-10-10, 20:08
Medlem
Frank Friendlys avatar
Senaste och sista gången jag såg Morbid Angel var 2005 när David Vincent precis lämnat livet som Cuckold i sin härskarinnas skitband och återförenats med morbid.

Var så satans bra, men jag var pissfull och på jävligt bra humör.

Ulver - Bergtatt
Citera
2012-10-11, 12:03
Medlem
ToMegaTherions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperishable
spelningar är fyllda med idioter och slöseri med tid. i alla fall i de flesta fall, det var väldigt länge sen jag såg ett gig jag blev helt hänförd av, men jag är en sur jävel generellt och får ont i ryggen efter en halvtimme, kan spela in men Kreator vore kul att se, alltid gillat!
Citera
2012-10-11, 12:23
Medlem
Är själv inne i en Satyricon period. Spelningen på Sweden Rock Cruise var rikgit bra! Black'n Roll!!!

Är det någon som har lyssnat på senaste plattan med SKogen "Eld", har läst positivt om den, men hunnit införskaffa........
Citera
2012-10-11, 14:54
Medlem
Phalgunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Var så satans bra, men jag var pissfull och på jävligt bra humör.

Skulle kunna ha skrivit samma sak om det.

Såg dem senast 2007 eller 2008, då var det inte lika bra. Kommer inte att se dem denna gång. De gamla låtarna skulle grisas sönder för mig när de framfördes av samma band som släppt deras senaste. Tre snäpp värre än Cold lake (helt seriöst).

Håller mig till Live Madness 1989 Ladda ner DVD:n (inte rip) istället för att kolla på youtube. Enormt bra kvalité på den.

Kan inte sluta lyssna på Death Grips - Exmilitary. Innan någon säger att det är 100% off-topic så notera http://25.media.tumblr.com/tumblr_m3d9n2xCPS1qefovfo1_500.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=-qxa91EwFco
http://www.youtube.com/watch?v=jTLaowNxVpA (Interstellar overdrive sample!)
Citera
2012-10-11, 16:18
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Vad anser du är det bästa som skapats inom black metal-genren då?

Felpost. Den låten är genialisk.
Citera
2012-10-11, 17:26
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalguna
Kan inte sluta lyssna på Death Grips - Exmilitary. Innan någon säger att det är 100% off-topic så notera http://25.media.tumblr.com/tumblr_m3d9n2xCPS1qefovfo1_500.jpg)

Sjukt att jag lyssnat på Revenge klippt hela dagen.
Citera
2012-10-11, 17:36
Medlem
monolithics avatar
NP: Rotting Christ - Non Serviam

Legendarisk platta. Inte riktigt i klass med Varathrons bästa alster imo men annars är det inte mycket från grekiska eliten som överträffar den. Grekland håller väldigt bra standard överlag. Ofta väldigt heavy metal-inspirerat men ändå väldigt atmosfäriskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in