2009-05-09, 12:00
Medlem
Om jag har en enskild firma och fakturerar 300 kr/timme till företaget jag jobbar på, och dom anställda har 150kr/timme.

Vem kostar då mest för företaget?

För och nackdelar för mig eller dom anställda?
Citera
2009-05-09, 12:05
Medlem
Weztdahls avatar
Inhyrd personal kostar mer än fast anställda, men samtigt kan du sparka dem när du vill.
Citera
2009-05-09, 12:14
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luzifer
Om jag har en enskild firma och fakturerar 300 kr/timme till företaget jag jobbar på, och dom anställda har 150kr/timme.

Sammanlagda kostnaden för företaget är ungefär 155% av den anställdes lön. I ditt fall alltså 232.50 kr/timme för de med 150 kr i timlön.
Citera
2009-05-09, 12:21
Medlem
Vädurs avatar
Sedan tillkommer några parametrar till.

Den inhyrde får lön enbart under de perioder som denne verkligen behövs. Det blir aldrig fråga om att ha honom "letandes" efter uppgifter i företaget för att fylla arbetsdagarna med uppgifter.
Under en veckas svacka på orderingångarna kostar den inhyrde inte en krona (då han inte hyrs in alls) medan de fast anställda skall ha sin lön oavsett.

Sjuklönen de två första veckorna efter att den anställde lirat fotboll på fritiden, eller hamnat i krogbråk på lördagskvällen. Den existerar inte för den inhyrda.

Och som nämndes tidigare, vid uppsägning går det betydligt raskare än med någon som har tillsvidareanställning.

Hur är det med semesterersättning? Den får väl ses vara inbakad kontant i den inhyrdes timlön? Så även det drar ned skillnaden i kostnad.
Citera
2009-05-09, 12:28
Bannlyst
Citat:

Klart fan är det mkt mer fördelaktigt för et företag att hyra in folk istället. Varför tror du ens att alternativet har uppstått då? Man slipper byråkrati, arbetsgivarvgifter och får flexibilitet, kompetens, motivation etc
Citera
2009-05-09, 12:32
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmost
Klart fan är det mkt mer fördelaktigt för et företag att hyra in folk istället. Varför tror du ens att alternativet har uppstått då? Man slipper byråkrati, arbetsgivarvgifter och får flexibilitet, kompetens, motivation etc
Du måste ju fortfarande pröjsa arbetsgivaravgiften indirekt, det är ju inte så att det uthyrande företaget bjussar på den.

Om det nu vore så fantastiskt att hyra folk så skulle väl det vara den vanligaste formen av anställning..men det är det ju knappast.
Citera
2009-05-09, 12:33
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmost

Hangover?
Chilla lite. Killen ville nog bara ha lite argument för att höja sitt arvode.
Citera
2009-05-09, 15:24
Medlem
talans avatar
som arbetsgivare måste du också stå för tjänstebil/verktyg/ledighet osv. Inhyrda har detta redan på sina timmar de fakturerar och som nämnt ovan kan bli sparkade när som helst.
Citera
2009-05-09, 19:47
Medlem
Micke54s avatar
Det spräcker ganska jämt skägg. Jag jobbar själv som inhyrd på Ericsson. I och med att Ericsson slipper stå för mina arbetskläder,verktyg sjukdagar osv samt att jag kostar dem 330:- timmen blir skillnaden ganska minimal. Skulle behovet att ha mig där som redan nämts försvinna kan de skicka hem mig omedelbart istället för att ha uppsägningstid.

De behöver inte heller stå för min arbetstidsförkortning och jag har heller ingen flextid som det anställda på Ericsson har och kan ta ut i ledighet bara för att de stämplar in tex halv sju och dricker kaffe, sen duschar de en 20 min efter jobbet så vips har de 50 min om dagen i flex utan att företaget har tjänat en krona på dem utan bara haft utgifter för kaffe och varmvatten
Citera
2009-05-09, 19:50
Medlem
micke_hs avatar
Citat:

Kostnaden blir väl ungefär detsamma. Fördelen med att ha folk inhyrda är att man skicka hem dom på dagen om det saknas jobb eller att dom missköter sig.
Citera
2009-05-09, 19:54
Medlem
Leif Ds avatar
Där jag jobbar räknar kunden (jag är alltså inhyrd) med samma timkostnad för fast som inhyrd personal. Dom inhyrda har högre timlön, men den fasta personalen häckar mycket mer i möten (=produktion noll), får betalt på klämdagar, 1a maj etc. Inhyrda får betela sina lediga dagar själva. Observera att jag jobbar i Norge, att vara inhyrd här är ungefär som att du har egen firma och är inhyrd, inte via ett "konsultbolag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in