Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-09, 09:55
Medlem
Drapåtrissors avatar
OK moderatorer är väl också människor (tror jag) men hur lång tid är normalt innan trådar om t.ex kranfiske eller piratkort låses? Kan vilken mod som helst låsa/kasta en tråd eller bara den som modererar i ett speciellt forum? Har sett skräckexempel där postaren öppet ber om PM som legat kvar i flera timmar.
Citera
2009-05-09, 09:57
Bannlyst
Jag var också med om det häromdagen, någon sökte en tjackpolare i Göteborg, och tråden låg öppen i säkerligen 3 timmar, troligtvis för att han postade den klockan 06:00.

Det har troligtvis med klockan att göra, om en sådan tråd dyker upp klockan 18:00 är det nog bara frågan om sekunder/minuter.
Citera
2009-05-09, 10:05
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendence
Jag var också med om det häromdagen, någon sökte en tjackpolare i Göteborg, och tråden låg öppen i säkerligen 3 timmar, troligtvis för att han postade den klockan 06:00.

Det har troligtvis med klockan att göra, om en sådan tråd dyker upp klockan 18:00 är det nog bara frågan om sekunder/minuter.

Tidpunkten är så klart viktig. Mitt i natten är det kanske inte lika
många mods online som på em/kvällen.

Skicka alltid en RP när ni ser något "skumt".
Citera
2009-05-09, 10:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
OK moderatorer är väl också människor (tror jag)

Visst är vi människor.

Du ser under respektive forumsdel vilka som är moderator.

Exempel: Om en tråd ligger fel eller har någon anknytning till regelverket och denna tråd ligger placerad te.x under Laidback så kan endast dom som är moderator under denna del hanterar denna tråd.

I mitt fall som är moderator under dessa forumsdelar Windows & Fildelning & Hårdvara & Övriga dator och IT-diskussioner kan ej hanterar någon annan tråd, förutom skriva i den eller rapporterar tråden.

Hur en tråd låses är oftast vad det är för karaktär på ämnet om du förstår vad jag menar.Under fildelningsforumet som ett exempel så är IPRED den största rubriken.En medlem som skriver en tråd " hur skyddar man sig ifrån IPRED " blir snart låst.Medlemmen har ej tagit del av trådarna eller sökfunktionen.Det är lite där som tråden blir låst med hänvisning av befintliga trådarna.Är det ett ämne eller en tråd som man själv är osäker på så diskuteras detta under vår del.Där tas ett beslut fram för denna tråd eller ämnet.

Hoppas du har fått en bättre bild över dina frågor.
Citera
2009-05-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendence

Den här tråden t.ex (Där användaren ber om en benzo kran) har legat uppe i dryga åtta timmar och är fortfarande inte låst
https://www.flashback.org/showthread.php?p=16558189#post16558189
Citera
2009-05-09, 10:34
Medlem
Club69s avatar
Ja så tydligen kan bara moderatorer agera i sina egna forum. Så i princip kan man tydligen både be om piratkort och knark bara man passar på när moderatorerna sover? Kanske dags att skapa en slags jour eller är det inget problem att bry sig om?
Citera
2009-05-09, 10:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Club69
Ja så tydligen kan bara moderatorer agera i sina egna forum. Så i princip kan man tydligen både be om piratkort och knark bara man passar på när moderatorerna sover? Kanske dags att skapa en slags jour eller är det inget problem att bry sig om?
Att utgå från att alla moderatorer har vettiga sovvanor är nog rätt dumt. Sen är det här problemet inte så extremt stort heller eftersom man nog kan anta att om inte en moderator är i närheten för att läsa inlägget så är nog inte särskilt många användare det heller. Att ha en jour är inte realistiskt heller eftersom vi redan i dagsläget med full bemanning har svårt att läsa alla inlägg. Att en jourgrupp skulle klara ens en bråkdel är helt orealistiskt. Lägg sen till den specialkompetens som faktiskt behövs för att kunna moderera exempelvis drogforumen - läkemedelsverkets lista är inte allt för liten - så blir det ännu svårare att hitta en lösning som fungerar bättre än det vi har idag.
Citera
2009-05-09, 10:44
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Club69
Ja nu blir det ju efterräkningar på en del av dessa förfrågningar en del bannas, varnas eller får tillsägelse

Edit
Formulerade om

Edit2
även de som svarar i tråden riskerar efterräkningar.
Samma regler gäller för PM, får man förfrågningar eller blir erbjuden i PM så kan man rapportera dessa
Senast redigerad av epost72 2009-05-09 kl. 10:51.
Citera
2009-05-09, 12:25
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ja nu blir det ju efterräkningar på en del av dessa förfrågningar en del bannas, varnas eller får tillsägelse

Edit
Formulerade om

Edit2
även de som svarar i tråden riskerar efterräkningar.
Samma regler gäller för PM, får man förfrågningar eller blir erbjuden i PM så kan man rapportera dessa
Visst det måste ju svida rejält för dom som skapar konton bara för att posta ett sketet inlägg. Men förstår samtidigt att eftersom forumet är efterhandsgranskat får det tyvärr dras med denna "öppenhet". Vore väl skit om det blev som hos vissa tidningar att inlägg måste granskas innan dom godkänns.
Citera
2009-05-09, 13:22
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Visst det måste ju svida rejält för dom som skapar konton bara för att posta ett sketet inlägg. Men förstår samtidigt att eftersom forumet är efterhandsgranskat får det tyvärr dras med denna "öppenhet". Vore väl skit om det blev som hos vissa tidningar att inlägg måste granskas innan dom godkänns.
Ja "straffet" är lamt och som du säger det är ju enkelt att skapa ett konto för att göra en förfrågan.

Det är ju samma med dem som skapar ett konto för att publicera en reflänk eller någon sida som de själva har vinning av att man besöker. De blir bannade och någon dag senare kommer en ny medlem och publicerar samma länk.

Jag skulle inte heller vilja att inläggen förhandsgranskas. Det skulle försämra ett forum där man ofta vill ha snabba svar.
Citera
2009-05-09, 15:07
Medlem
Carpe Diems avatar
En mod är knappast online 24/7.

Merparten av de trådar som låses handlar knappast om kranfiske, sådana trådar anser jag bör raderas.

En stor anledning till att en tråd blir låst är att tråden har spårat ut.
Då kanske man som mod vill ge den en chans till genom att rensa den från ot/trams etc, hjälper inte detta så tvingas man till att låsa tråden.
Citera
2009-05-09, 18:36
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Moderatorerna kan som sagt bara moderera i de forum där de är moderatorer. I övriga forum är de vanliga användare, och har inga befogenheter eller möjligheter att göra något annat än en sådan heller.

Om en moderator ser ett inlägg i ett annat forum än denne modererar och som behöver tas om hand akut så finns det vägar att kontakta oss admins, och vi kan då agera om ingen moderator är inloggad i det aktuella forumet. Dock är det sällan det händer.

admin4
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in