2009-05-09, 02:19
Medlem
Som topic lyder, Vad krävs för olika titlar?

Ofta när man ser på utländsk film tex så tilltalas ju folk ofta med just titeln "Dr" även fast det inte handlar om just att vara doktor på ett sjukhus. Utan ofta i sammanhang som teknik, fysik eller dylikt.

Vilka får kallas för just "Doktor"? Är det efter man doktorerat som man kan titulera sig med denna titel?

Jag vet att i tex Tyskland så är det tydligen inte helt ovanligt att ha sin "grad" av utbildning på leg eller dylikt, kanske är ett rykte?

Hur är det i tex USA, kan man säga "um.. det är Dr.per-åke" ifall en person tilltalar en med bara "Per-åke"? Även fast denna person då kanske doktorerat i säg Fysik.

För här i Sverige hör man ju nästan aldrig folk titulera så på dessa sätt förutom på sjukhus (utav uppenbar anledning)..

Som exempel kan jag ju snabbt nämna Stargate Atlantis där Rodney tilltalas "Dr.Mcay" samt i serien "The big bang theory" så tilltalas ju han fysik-nörden med just "Dr".

Möjligtvis en del stavfel, jag är snorfull.
Citera
2009-05-09, 02:26
Medlem
...

När du doktorerat kan du kalla dig Dr.

Läkaren på vårdcentralen är förmodligen inte doktor däremot.
Citera
2009-05-09, 02:35
Medlem
Not_mes avatar
Så här är det.
Läkare som jobbar på sjukhus är medicine doktor. Om de inte är psykologer, då är de någon annan doktor som jag inte kommer på just nu vad den heter.

Är man doktor i t.ex. litteraturvetenskap, kallar man sig filosofie doktor, men är det något tekniskt så är man teknologie doktor. Doktorerar man inom juridik blir man juris doktor, eller inom ekonomi ekonomie doktor.

Finns en hel massa roliga doktorsgrader med andra ord, alla på latin och oftast så skriver man bara, Fil. Dr. istället för att kallas Dr Bla bla.
Citera
2009-05-09, 02:39
Medlem
Centauris avatar
Vilket land talar vi om här?

Om det handlar om i Sverige så är Not_me's beskrivning bra.

Däremot i USA så finns det Medical Doctor (läkare) och PhD (Philosophical doctor). En MD(Medical Doctor)-titel får man efter avlagd läkarexamen och en Phd får man efter disputation.
Citera
2009-05-09, 03:31
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Så här är det.
Läkare som jobbar på sjukhus är medicine doktor. Om de inte är psykologer, då är de någon annan doktor som jag inte kommer på just nu vad den heter.

Så är det inte alls Medicine doktor (med.dr) blir man när man genomfört forskarutbildningen, skrivit en avhandling och disputerat. Alla som doktorerar på en medicinsk fakultet blir medicine doktor; sjuksköterska, sjukgymnast, psykolog (finns psykologutbildning på Karolinska numera). Om du är psykolog som doktorerar vid en filosofisk fakultet blir du fil.dr.
Det är i USA det kallas medical doctor även om man inte doktorerat. Däremot får man titeln Ph.D (doctor of philosophy) om man doktorerar.

Edit. För att svara på frågan är "doktor" en slarvig benämning på en läkare, eftersom det, precis som vi sett ovan, är missvisande.
Doktor blir man om man doktorerar.
Senast redigerad av Rygh 2009-05-09 kl. 03:37.
Citera
2009-05-09, 12:08
Medlem
Kuggarns avatar
Doktor är dock ingen skyddad titel i Sverige vilket innebär att vem som helst får kalla sig doktor, något som Reefat elSayed tog till fasta.

Normalt sett så krävs det dock att man är forskarutbildad samt att man författat och försvarat en doktorsavhandling samt ansökt om sin examen. I sammanhanget kan dock påpekas att författandet av en avhandling och att doktorera handlar mer om ett uthållighetstest än om intelligens. Vem som helst som tycker grundutbildningen är intressant och som gör bra ifrån sig där har kapaciteten att doktorera. Att sen inte alla får det är en annan femma. Vi måste ju hålla lite på exklusiviteten menar jag...
Citera
2009-05-09, 16:46
Medlem
skit_i_dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
I sammanhanget kan dock påpekas att författandet av en avhandling och att doktorera handlar mer om ett uthållighetstest än om intelligens. Vem som helst som tycker grundutbildningen är intressant och som gör bra ifrån sig där har kapaciteten att doktorera.

Mja, jag håller inte riktigt med. Enligt min erfarenhet är det fantastiskt stor skillnad mellan olika institutioner och olika handledare. Det kan vara allt från väldigt slappt till extremt krävande. Känner till ett flertal fall där doktorander fått sparken för att de inte visade tillräckliga resultat, trots stort engagemang och mycket nedlagd tid.

Personligen tycker jag klivet från grundutbildning till forskarutbildning var större än t.ex. från gymnasiet till universitetet.
Citera
2009-05-09, 17:47
Medlem
orkarNs avatar
I Storbritannien kallar vi alla som doktorerat för Dr. "efternamn", professorer för Professor "efternamn" och läkare med rätt grad "efternamn", M.D. (se House, M.D.). Förutsätter att du, TS, undrar om utlandet då de enda exempel du tar upp är anglosaxiska.
Citera
2009-05-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
... Förutsätter att du, TS, undrar om utlandet då de enda exempel du tar upp är anglosaxiska.

Mja men jag hade för mig att samma saker ang detta gällde i samtliga länder? Och att detta då skulle visa sig tydligast med exempel ifrån utlandet.
Citera
2009-05-09, 18:11
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skit_i_det
Mja, jag håller inte riktigt med. Enligt min erfarenhet är det fantastiskt stor skillnad mellan olika institutioner och olika handledare. Det kan vara allt från väldigt slappt till extremt krävande. Känner till ett flertal fall där doktorander fått sparken för att de inte visade tillräckliga resultat, trots stort engagemang och mycket nedlagd tid.

Personligen tycker jag klivet från grundutbildning till forskarutbildning var större än t.ex. från gymnasiet till universitetet.

Man kan väl knappt få sparken från en doktorandtjänst? Det enda som händer är att man inte får mer pengar och blir av med sitt kontor och arbetsplats. Men att få sparken? Nja...
Citera
2009-05-09, 19:14
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Man kan väl knappt få sparken från en doktorandtjänst? Det enda som händer är att man inte får mer pengar och blir av med sitt kontor och arbetsplats. Men att få sparken? Nja...

Om du inte sköter ditt arbete tillfredsställande kan doktorandtjänsten avslutas, precis som med alla andra jobb.
Citera
2009-05-09, 19:42
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
I Storbritannien kallar vi alla som doktorerat för Dr. "efternamn", professorer för Professor "efternamn" och läkare med rätt grad "efternamn", M.D. (se House, M.D.). Förutsätter att du, TS, undrar om utlandet då de enda exempel du tar upp är anglosaxiska.
MD i Storbritannien innebar inte att man ar lakare utan att man ar en lakare som doktorerat inom medicin. I USA innebar MD att man ar lakare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Doctorate_of_Medicine#United_Kingdom.2C_Ireland_an d_some_Commonwealth_countries
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in