2009-05-08, 20:43
Medlem
Såg reklamen för Danonino under gårdagskvällen och det slog mig att jag skulle titta på innehållsförteckningen idag för att se vad yoghurten faktiskt innehåller.

Den innehåller bland annat vassleprotein, socker, förtjockningsmedel, aromer, surhetsreglerade ämnen, färgämnen, stärkelse och stabilisieringsmedel. Sockret sägs också komma från frukten då det inte är vitt tillsatt socker.

Min fråga till er eftersom jag inte är särskilt insatt: hur nyttig eller onyttig är Danonino?
Citera
2009-05-08, 21:19
Medlem
mx_s avatar
Som alltid en definitionsfråga. Skulle säga att den är som vilken annan sötad yoghurt som helst, ganska dålig med mycket skit i. Finns helt klart bättre alternativ.
Citera
2009-05-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av number
Såg reklamen för Danonino under gårdagskvällen och det slog mig att jag skulle titta på innehållsförteckningen idag för att se vad yoghurten faktiskt innehåller.

Den innehåller bland annat vassleprotein, socker, förtjockningsmedel, aromer, surhetsreglerade ämnen, färgämnen, stärkelse och stabilisieringsmedel. Sockret sägs också komma från frukten då det inte är vitt tillsatt socker.

Min fråga till er eftersom jag inte är särskilt insatt: hur nyttig eller onyttig är Danonino?

Vill du veta om något är nyttigt eller inte så ska du se på näringsinnehållet och mängden kalorier.
Citera
2009-05-08, 23:52
Medlem
Så här står det:

(per 100 gram).

Energi 383 KJ/ 91 kcal
Protein 6.6 g
Kolhydrater 9.6 g varav socker 9.1 g
Fett 2.9 g varav mättat 1.8 g
Kostfiber 0.2 g
Natrium 0.1 g

Bra eller dåligt?
Citera
2009-05-09, 08:04
Medlem
otroligt onyttigt! Skulle personligen aldrig äta det, eller någon annan svensk fruktyoghurt.
10% socker, aromer och färgämnen behöver ingen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in