Citat:
Ursprungligen postat av Carb
Goddag Matforumet
Försökte just göra en pestosås med mjölk, grädde, parmesanost, gul lök och pesto. Gjort den två gånger innan vilket har gått utmärkt, men idag gick något fan snett.
Slutresultatet var en skum sörja med hälften vatten och hälften klumpad ost, långt ifrån den mumsiga sås som samma recept inneburit de andra gångerna. Att osten vägrade blanda sig med mjölken och grädden resulterade i att sörjan hade total brist på pestosmak. Snarast var det som att tugga på intetsmakande gummibitar.
Är det någon som kan peka på vad som hände, så att nästa pestosås inte går samma öde till mötes? Nedan följer händelseförloppet;
Mjölk -> kastrullen
Gul lök -> kastrullen
Svag värme, tills det såg ut som den skulle börja sjuda.
Grädde -> kastrullen
Parmesan -> kastrullen
Omrörning under allt mer bekymrad uppsyn.
Mycket svärande och slutligen accepterande av mitt misslyckande.
Kryddning.
Servering.
Äcklig middag.
Två saker fattades här som jag direkt kunde hitta som förklaring.
1. Det står inte att du hade sauterat löken. För om du använde rå lök så skär sig såsen mycket lätt om det är en lite starkare lök.
2. Du hade inte i matfett, läs smör. Fetthalten blir lite för låg och då delar sig såser lätt.
Sautering, smält smör på låg värme i kastrull, släpp ned den hackade löken och låt sjuda (täck av smöret) i kastrull tills den blivit mjuk och söt.
Ta ur löken, skeda över så mycket smör du känner dig bekväm med i ny kastrull. Ta mjölken och stoppa den i en glasburk eller shaker, peta i en halv tesked vetemjöl per 3 dl mjöl, skaka ihop det. Vispa ned i smöret. Tillsätt lök och parmesan och fortsätt som vanligt. Personligen skulle jag piffa med en gnutta kalv eller svampfond och sherry.
Gör du sådär skär såsen sig aldrig.
Du skrev inget om själva peston ovan, peston tillsätter man antingen i sista sekund, då förekommer en liten risk för att det skär sig, eller så tillsätter man det i sauten.
Lycka till!