Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Kan någon förklara det här för mig:
NOK0B 100SHB
Tolkar det som att warranten gäller för Nokia, inlösensmånad är februari till pris på Nokiaaktien till 100kr.
Borde inte värdet på warranten öka när Nokiaaktien ökar i värde? Nokia gick upp ungefär en ½% idag och warranten faller med 5%.
Har jag tolkat warranten helt fel?
I en warrant har du två komponenter som påverkar priset: realvärdet och tidvärdet.
Du har ett realvärde när lösenpriset på köpwarranten är lägre än dagens kurs. Du har alltså rätt att köpa billigare än på marknaden. Har du rätt att köpa dyrare än marknadspris kommer du givetvis inte utnyttja warranten och då är den värdelös.
Ifall warranten, som den du berättar om, inte har ett realvärde, har den bara tidsvärde. Tidsvärde varierar med hur långt det är kvar till lösendagen. Är det kort tid kvar till inlösen så är sannolikheten lägre att warranten då kommer befinna sig över lösenpriset. Det är samma sak med volatiliteten. Ser aktiekurvan ut som en miniatyr av Mount Everest ritad av någon med Parkinson, då ökar sannolikheten att aktien någon gång kommer befinna sig över 100 kronor i ditt exempel.
Warranter som enbart har tidsvärde rör sig därför irrationellt och det är inte säkert att warranten rör sig som underliggande tillgången, det är vad du såg i dag. Tidsvärdet är svårt att räkna på, realvärdet är enklare, aktiekursen minus realvärdet.
Jag rekommenderar dig starkt att enbart handla warranter som har ett realvärde, eftersom dessa rör sig mer rationellt och ta gärna en kurs så du har säkerhetsmarginal. Handla även med warranter med lång löptid, helst över 6 månader, dessa tenderar också att röra sig mer naturligt mot underliggande.
När jag handlar warranter i Nokia t ex, köper jag en warrant med lösenpris på 80 kronor. Då har jag en säkerhetsmarginal, mot svängningar, för jag vill alltid att warranten har ett realvärde. Det finns inte en chans i helvete att Nokken hamnar under 80 kronor, så det känns säkert. Genom att följa denna strategi, köpa warranter med lång löptid och realvärde missar du tusen procentarna, däremot blir ditt innehav aldrig värdelöst heller.