2009-05-08, 17:47
Medlem
waxizs avatar
Funderade på en sak, finns det något bra motargument för att man inte ska köpa en köpwarrant istället för aktier i ett större stabilt bolag som man tror på ifall warranten har en lösendag 2010/2011 någon gång?
Tänker att tills dess har ju börsen nog ganska garranterat gått upp och om man ändå tror på bolaget så borde ju en warrant ge mycket bättre avkastning?
Citera
2009-05-08, 21:28
Medlem
Cleopatras avatar
Ja, det undrar jag också.

Jag undrar vad som händer om ett bolag gör omvänd split. Vad händer med lösenpriset?

Jag tittade på Swedish Match idag, då alla tror att den skall gå upp, men vågade inte.

Sedan undrar jag också vad som är den grundläggande skillnaden mellan warrant och option. Är warrant vad som kallas LEAP på engelska?
Citera
2009-05-08, 22:46
Medlem
waxizs avatar
Warrant löper i regel längre tid.
Vad som händer vid en omvändsplit borde stå i warrant avtalet. (eller vad det nu heter)
Citera
2009-05-08, 23:14
Medlem
Cleopatras avatar
Det finns långa optioner också. De kallas leaps i USA.

Tror att en skillnad mot warrant & option är likviditeten. Det är långt större likviditet i en option i regel.

Det som talar emot en warrant jfrt med aktie är pariteten. Det krävs väl kunskapsmässigt lite mer i en warrant/option än i att köpa en aktie. Kan bli en kalldush som sagt om splittar o dyl inte motsvaras i en option/warrant samt att man får hålla koll på aktieutdelningar o dyl.
Citera
2009-05-09, 00:10
Medlem
waxizs avatar
en annan skillnad är att vem som helst kan vara utställare av en option, men inte av warrants.
dock kommer vi lite OT nu, min fråga var kan någon ge mig en anledning till att inte köpa warrant och istället köpa aktien?
Citera
2009-05-09, 01:09
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
en annan skillnad är att vem som helst kan vara utställare av en option, men inte av warrants.
dock kommer vi lite OT nu, min fråga var kan någon ge mig en anledning till att inte köpa warrant och istället köpa aktien?

Har du kunskapen och kan warranter, det finns ju olika sorter med olika beräkningsgrund, skall det inte vara några problem. Fördelen är att det är betydligt större hävstång i en warrant. Sälj de dock senast 30 dgr innan lösen, då tidsvärdet rinner ut brantast sista månaden.
Citera
2009-05-09, 07:09
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz

Om det inte går som du har tänkt dig?
Citera
2009-10-19, 17:35
Medlem
Hertigens avatar
Kan någon förklara det här för mig:
NOK0B 100SHB

Tolkar det som att warranten gäller för Nokia, inlösensmånad är februari till pris på Nokiaaktien till 100kr.

Borde inte värdet på warranten öka när Nokiaaktien ökar i värde? Nokia gick upp ungefär en ½% idag och warranten faller med 5%.

Har jag tolkat warranten helt fel?
Citera
2009-10-19, 18:09
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Kan någon förklara det här för mig:
NOK0B 100SHB

Tolkar det som att warranten gäller för Nokia, inlösensmånad är februari till pris på Nokiaaktien till 100kr.

Borde inte värdet på warranten öka när Nokiaaktien ökar i värde? Nokia gick upp ungefär en ½% idag och warranten faller med 5%.

Har jag tolkat warranten helt fel?

I en warrant har du två komponenter som påverkar priset: realvärdet och tidvärdet.

Du har ett realvärde när lösenpriset på köpwarranten är lägre än dagens kurs. Du har alltså rätt att köpa billigare än på marknaden. Har du rätt att köpa dyrare än marknadspris kommer du givetvis inte utnyttja warranten och då är den värdelös.

Ifall warranten, som den du berättar om, inte har ett realvärde, har den bara tidsvärde. Tidsvärde varierar med hur långt det är kvar till lösendagen. Är det kort tid kvar till inlösen så är sannolikheten lägre att warranten då kommer befinna sig över lösenpriset. Det är samma sak med volatiliteten. Ser aktiekurvan ut som en miniatyr av Mount Everest ritad av någon med Parkinson, då ökar sannolikheten att aktien någon gång kommer befinna sig över 100 kronor i ditt exempel.

Warranter som enbart har tidsvärde rör sig därför irrationellt och det är inte säkert att warranten rör sig som underliggande tillgången, det är vad du såg i dag. Tidsvärdet är svårt att räkna på, realvärdet är enklare, aktiekursen minus realvärdet.

Jag rekommenderar dig starkt att enbart handla warranter som har ett realvärde, eftersom dessa rör sig mer rationellt och ta gärna en kurs så du har säkerhetsmarginal. Handla även med warranter med lång löptid, helst över 6 månader, dessa tenderar också att röra sig mer naturligt mot underliggande.

När jag handlar warranter i Nokia t ex, köper jag en warrant med lösenpris på 80 kronor. Då har jag en säkerhetsmarginal, mot svängningar, för jag vill alltid att warranten har ett realvärde. Det finns inte en chans i helvete att Nokken hamnar under 80 kronor, så det känns säkert. Genom att följa denna strategi, köpa warranter med lång löptid och realvärde missar du tusen procentarna, däremot blir ditt innehav aldrig värdelöst heller.
Citera
2009-10-19, 19:58
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
I en warrant har du två komponenter som påverkar priset: realvärdet och tidvärdet.

Du har ett realvärde när lösenpriset på köpwarranten är lägre än dagens kurs. Du har alltså rätt att köpa billigare än på marknaden. Har du rätt att köpa dyrare än marknadspris kommer du givetvis inte utnyttja warranten och då är den värdelös.

Ifall warranten, som den du berättar om, inte har ett realvärde, har den bara tidsvärde. Tidsvärde varierar med hur långt det är kvar till lösendagen. Är det kort tid kvar till inlösen så är sannolikheten lägre att warranten då kommer befinna sig över lösenpriset. Det är samma sak med volatiliteten. Ser aktiekurvan ut som en miniatyr av Mount Everest ritad av någon med Parkinson, då ökar sannolikheten att aktien någon gång kommer befinna sig över 100 kronor i ditt exempel.

Warranter som enbart har tidsvärde rör sig därför irrationellt och det är inte säkert att warranten rör sig som underliggande tillgången, det är vad du såg i dag. Tidsvärdet är svårt att räkna på, realvärdet är enklare, aktiekursen minus realvärdet.

Jag rekommenderar dig starkt att enbart handla warranter som har ett realvärde, eftersom dessa rör sig mer rationellt och ta gärna en kurs så du har säkerhetsmarginal. Handla även med warranter med lång löptid, helst över 6 månader, dessa tenderar också att röra sig mer naturligt mot underliggande.

När jag handlar warranter i Nokia t ex, köper jag en warrant med lösenpris på 80 kronor. Då har jag en säkerhetsmarginal, mot svängningar, för jag vill alltid att warranten har ett realvärde. Det finns inte en chans i helvete att Nokken hamnar under 80 kronor, så det känns säkert. Genom att följa denna strategi, köpa warranter med lång löptid och realvärde missar du tusen procentarna, däremot blir ditt innehav aldrig värdelöst heller.

Tack för ditt utförliga svar. Med realvärde menar du då att handla warranter som ligger under/runt inlösenpriset?
Citera
2009-10-19, 21:06
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Tack för ditt utförliga svar. Med realvärde menar du då att handla warranter som ligger under/runt inlösenpriset?

Ja, realvärde har köpwarranter vars inlösenpris är lägre än aktiekursen. Handlar du med warranter med realvärde, även kallade In The Money (ITM), rör sig warranten oftare som du vill. Går aktien upp är det också troligt att en ITM-warrant går upp, medan det inte är säkert för warrant utan realvärde, Out of the money.

Jag rekommenderar dig som sagt att, ifall du liksom jag är nybörjare inom warranter, att köpa sådana med lång löptid och ITM.
Citera
2009-10-20, 00:09
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
text...

Mycket bra och vettiga tips från Caparzo, kan bara instämma.

Citat:
Tror att en skillnad mot warrant & option är likviditeten. Det är långt större likviditet i en option i regel.

Beror ju lite på hur man ser det, det finns ju alltid en marketmaker som ställer priser i warranten. Även om det inte är bra likviditet i handeln (få avslut) så kan du ju alltid få dina warranter sålda. Så behöver det inte vara med optioner, långt OMT och långt bort i tid kan det vara tomt. Framför allt i aktieoptionerna.

Citat:
Kan bli en kalldush som sagt om splittar o dyl inte motsvaras i en option/warrant samt att man får hålla koll på aktieutdelningar o dyl.

Splitar och nyemissioner behöver man inte vara orolig för, kontrakten justeras om med nya villkor. Striken kan justeras eller antal underliggande/kontrakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in