2009-05-08, 10:49
Medlem
JEzuss avatar
Mors,

Farsan har tjackat ny båt och börjat härja om förarintyg för att få köra den. Jag har mer båtvana än honom och kan sjövett alla gånger men för att hålla gubben nöjd så funderar jag på att göra det där jävla provet och sen bara hämta ut intyget.

Dock har jag ingen lust att gå kursen som päronen gjorde, det tog ju tio veckor något sånt och det finns ingen tid till sånt.

SÅ jag frågar ER på flashback om ni vet något ställe där man bara kan skriva provet utan att läsa kursen och få ut examen. Och om det är möjligt att genomföra det så?

Tacksam för alla svar!

Mvh
Citera
2009-05-08, 11:35
Medlem
Homerbiffs avatar
Vart bor du?

Om du bor i Stockholm så kan du göra det på ett ställe som jag inte kommer på namnet på :P Det heter ***udde ligger precis efter slussen när man åker ut från mälaren. Det är typ en röd båt med en fyr som alltid ligger där, dem har några bryggor och lite båtar och så där.
Iaf så kan man gå en kurs på två dagar och sen ta intyget där.

Beroende på hur gammal du är så kan du kanske(om du är typ 16)och är medlem i KMKR(kungliga motorbåts klubben) gå en kurs ute på Högböte som tar 2 veckor och så får du intyget, köra lite båt, bada m.m.
Har själv gått den kursen och rekommenderar den starkt
Citera
2009-05-08, 12:13
Medlem
JEzuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homerbiff
Vart bor du?

Om du bor i Stockholm så kan du göra det på ett ställe som jag inte kommer på namnet på :P Det heter ***udde ligger precis efter slussen när man åker ut från mälaren. Det är typ en röd båt med en fyr som alltid ligger där, dem har några bryggor och lite båtar och så där.
Iaf så kan man gå en kurs på två dagar och sen ta intyget där.

Beroende på hur gammal du är så kan du kanske(om du är typ 16)och är medlem i KMKR(kungliga motorbåts klubben) gå en kurs ute på Högböte som tar 2 veckor och så får du intyget, köra lite båt, bada m.m.
Har själv gått den kursen och rekommenderar den starkt

Jag tror jag hittade hemsidan till det du nämner överst, det är en intensivkurs på två dagar, två söndagar efter varandra, kostar 2600:- typ. Det är ett alternativ helt klart. Men om man bara kunde skriva provet direkt och plugga hemma så vore det ännu bättre.
Citera
2009-05-08, 12:23
Medlem
groovesnuss avatar
Här har du en lista på förhörsförrättare:

http://www.nfb.a.se/30.htm

Jag tog en distanskurs via www.sjoassistans.se och skrev provet. Plättlätt.
Citera
2009-05-08, 12:37
Medlem
JEzuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Här har du en lista på förhörsförrättare:

http://www.nfb.a.se/30.htm

Jag tog en distanskurs via www.sjoassistans.se och skrev provet. Plättlätt.

okey! tack
hur lång tid tog det ungefär? allt som allt då
Citera
2009-05-08, 16:39
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEzus
okey! tack
hur lång tid tog det ungefär? allt som allt då
Några kvällar hemma med självstudiematerialet (fick DVD'n på köpet när jag köpte en ny Ryds-båt). Provet tog väl 2 timmar (minns inte). Manöverprovet var inte obligatoriskt, så det sket jag i.
Citera
2009-05-08, 16:45
Medlem
skinner5000s avatar
Köp förarintygsboken på blocket lär dig den och ring sedan en provförrättare och gör provet bara. Busenkelt och billigt.

Jag gjorde så både med förarintyget och skepparexamen (fick dock betala en lots för att ge mig lite sjöpraktik vilket krävs för skepparexamen).
Citera
2009-05-08, 19:31
Medlem
kan säja att kuren inne håller lite dravel om att köra på kurs och avdrifte..
sen det stora såssiska dravlet var nykter när du kör,, för det har ingen politiker klaratr av

Citera
2009-05-09, 12:16
Medlem
JEzuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Köp förarintygsboken på blocket lär dig den och ring sedan en provförrättare och gör provet bara. Busenkelt och billigt.

Jag gjorde så både med förarintyget och skepparexamen (fick dock betala en lots för att ge mig lite sjöpraktik vilket krävs för skepparexamen).

King, tack för tipset!

Flashback is teh shit!

mvh
Citera
2012-03-01, 00:25
Medlem
Hmm man får en smygande känsla av att det är en del företag som vill göra reklam för sig här. Det är i alla fall nämnden för båtliv "NFB" som ansvarar för proven. Googla på dem! Har du bra läshuvud så kan du helt klart plöja igenom alla övningar och litteraturen på egen hand och skriva upp för en provledare. Kostar 300kr om jag minns rätt. Sjukt mycket billigare än alla andra alternativ. Distansutbildning kanske är bra för vissa men jag testade på det för jägarexamen och det gick åt helv*te eftersom jag var för odisciplinerad, jag hade rätt att öva vidare med materialet utan ytterligare kostnad men det blev inte av. Sen signade jag upp mig på en svindyr helgkurs med lärare (Sundsta) för att klara provet och betalade dubbelt för jägarexamenseländet.

Nästan alla vänner har kustskeppare eller högre. Har hört om en del sämre utbildare för navigation. Själv tog jag förarintyget som intensivkurs på folkuniversitetet. Lite sött mossig lärare men mycket seriöst och klarade provet med bara två fel.
Här är länk: http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Miljo-Natur/Navigation-och-forarintyg/Stockholm/Forarintyg-Intensiv-3/

Annars har jag hört bra av andra om de här:
http://www.abcseglarskola.se/page.php?id=27&lang=se&sub=87
http://www.seglarakademin.se/navigationskurser/forarintyg-intensiv/
http://www.sjoskolan.se/sidor/utbildningar-visa.php?id2=38&id3=13

Lycka till!
Stefan
Citera
2012-03-03, 10:31
Medlem
ChainsawMikes avatar
Tjena! Flikar in en liten fråga jag blev intresserad av, är itne så insatt i "båtvärlden" men är detta intyg nånting man måste ha enligt lag för att köra båt? Typ som körkort för bil? Med båt menar jag alltså en vanlig båt, en vanlig "svensson båt" inte något enormt kryssningsfartyg, äh ni fattar!
Citera
2012-03-03, 11:52
Medlem
k0rv3ns avatar
Ne du behöver inte förarintyg för en vanlig fritidsbåt. Men när båten överstiger ett visst fot så behövs det.
Går nog googla fram dom där kraven för vilka intyg man behöver för vilken storlek. Vet att jag har det ståendes i min teoribok men den orkar jag inte leta i heller atm.

Jag tog en kurs på åtta veckor. Varför? Jo handledaren var en gammal kollega till min far som är sjökapten. Och denna handledare var en rolig snubbe

Iaf. Farsan ställde väl en del krav på mig då jag har vart på sjön hela mitt liv och då han är sjökapten. Som tur var fick jag alla rätt på det där provet Satt dock nästan två timmar! Ganska stort faktiskt. Något som iaf är viktigt att läsa sig på är säkerhet och miljö. Var mycket frågor om sådant i det provet jag gjorde iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in