2009-05-08, 07:42
Bannlyst
Jag filmade på ett varuhus härodagen när nån väktare kaxade mot en polare.
En butiksanställd kom då fram och sa att jag inte fick filma i affären och att jag måste ta bort filmen. Jag slutade då och låtsades radera det jag filmat.

Men jag undrar, vad gäller egentligen i såna här situationer? Får man filma i en affär? Vilket brott är det om man gör de? Har dom nån som helst befogenhet att begära filmen raderad (eller beslag ta kameran).

Jag antar till 99.9% att dom inte har nån som helt befogenhet att göra dom grejjerna för dom e ju bara väktarkräk och inte snutar (jag låtsades göra det bara för att slippa gnäll då jag handlar i affären).

Händelsförloppet går att se på http://metadon.eu/blog/?p=505 , där ligger filmerna jag spela in med, en när dom sa åt mig att sluta o radera, sen film e utanför affären när väktaren igen sa åt mig att sluta men nu sa jag att vi e utanför så glöm de.

Skulle uppskatta om nån kan peka på vilken lag som behandlar detta.

Tack på förhand!

freddie
Citera
2009-05-08, 08:07
Medlem
PocketRockets avatar
I en affär bestämmer affärsinnehvaren reglerna, precis som du själv bestämmer reglerna i ditt eget hem. Om affären bestämt att det råder fotoförbud där inne är det bara rätta sig efter det. Det är ingen offentlig plats.

Om du söker lite kommer du kunna läsa om skillnaden mellan väktare och ordningsvakter. Personerna du benämner som väktare har nämligen ordningsvaktsbrickor på sig.

Ordningsvakter har förordnande av polisen och således en rad befogenheter som sträcker sig över en vanlig väktares.

Jag har sett ordningsvakter bete sig bra mycket mer osympatiskt än din film visar. Jag tycker snarare att dom visar att dom faktiskt lyssnar på den besvikna killen, när dom skulle kunna avvisa honom direkt och i förlängningen gripa honom när han inte lyder. Alternativt göra som många ordningsvakter i Stockholm, nämligen släpa in honom i deras personalrum och utdela några välplacerade njurslag medan offret ligger bojad på golvet.
Citera
2009-05-08, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
I en affär bestämmer affärsinnehvaren reglerna, precis som du själv bestämmer reglerna i ditt eget hem. Om affären bestämt att det råder fotoförbud där inne är det bara rätta sig efter det. Det är ingen offentlig plats.

Om du söker lite kommer du kunna läsa om skillnaden mellan väktare och ordningsvakter. Personerna du benämner som väktare har nämligen ordningsvaktsbrickor på sig.

Ordningsvakter har förordnande av polisen och således en rad befogenheter som sträcker sig över en vanlig väktares.

Jag har sett ordningsvakter bete sig bra mycket mer osympatiskt än din film visar. Jag tycker snarare att dom visar att dom faktiskt lyssnar på den besvikna killen, när dom skulle kunna avvisa honom direkt och i förlängningen gripa honom när han inte lyder. Alternativt göra som många ordningsvakter i Stockholm, nämligen släpa in honom i deras personalrum och utdela några välplacerade njurslag medan offret ligger bojad på golvet.

Visst, en affär bestämmer reglerna. Men om man bryter mot reglerna, vilka sanktioner finns då för affären mot den enskilde?

Inga alls. Man får be vederbörande avlägsna sig, men det finns inget utrymme att använda våld och definitivt inget utrymme att i ett demokratiskt samhälle börja bestämma vad jag får och inte får ha kvar i min telefon/kamera etc.
Citera
2009-05-08, 10:03
Medlem
PocketRockets avatar
Här är en intressant tråd om skillnaden på väktare och ordningsvakter:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=852601

Om du bryter mot ett varuhus regler och en ordningsvakt ber dig gå därifrån och du inte lyder, då tror jag bestämt att du kan hamna i viss trubbel.
Jag tror du har samma skyldighet att lyda en ordningsvakt som du har att lyda en polis.

Nu är jag ingen juridisk expert, så jag är kanske ute på djupt vatten. Men som gammal skyddsvakt i lumpen minns jag att polislagen §13 var en rätt trevlig vän när det gäller rätten att avlägsna folk från ett område dit dom nekats tillträde. Har för mig att även skyddsvakter har stöd av denna lag.

Med andra ord, om en ordningsvakt säger åt dig att avlägsna dig från ett varuhus gör du rätt i att lyda eftersom du då nekats tillträde till varuhuset. Om du inte lyder har dom rätt att med viss form av våld få dig att lyda.

Det du väl har fångat i form av ljud och bild i din telefon är en helt annan fråga. Den kan bli svårare att komma åt. Däremot ger det inte dig rätten att publicera innehållet hur som helst.

På öppen gata har du rätt att fota i princip vad som helst (det finns undantag, ex. skyddsobjekt). Du får till och med fota poliser och ordningsvakter i tjänst. Men om dessa säger åt dig att av någon anledning avlägsna dig från platsen gör du bäst i att lyda.

Bilderna som du tagit är och förblir dina. Men du ska som sagt vara försiktig med hur du publicerar dom eftersom du riskerar att bryta mot personuppgiftslagen annars.
Citera
2009-05-08, 12:55
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Visst, en affär bestämmer reglerna. Men om man bryter mot reglerna, vilka sanktioner finns då för affären mot den enskilde?

Inga alls. Man får be vederbörande avlägsna sig, men det finns inget utrymme att använda våld och definitivt inget utrymme att i ett demokratiskt samhälle börja bestämma vad jag får och inte får ha kvar i min telefon/kamera etc.

Ofredande? Olaga intrång? Jag vet inte men något måste väl gå att ta på?

Sen kan man ju undra hur det är fatt men folk? Din polare har stulit en klocka som han nu vill byta och få pengar och står sen och dividerar om saken så att väktare blir tillkallade. Väktarna ber honom vänligt avlägsna sig och du bitchar om väktarkräk? Hur är det med tjuvjäveln till polare då?
Citera
2009-05-08, 13:32
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence

Sen kan man ju undra hur det är fatt men folk? Din polare har stulit en klocka som han nu vill byta och få pengar och står sen och dividerar om saken så att väktare blir tillkallade. Väktarna ber honom vänligt avlägsna sig och du bitchar om väktarkräk? Hur är det med tjuvjäveln till polare då?

Har jag missat något på videon? Eller hur drar du annars slutsatsen att polaren har stulit klockan?

För övrigt gör ju TS polare också sig skyldig till brott, han påstår att vakterna/vakten i fråga går på anabola.
Citera
2009-05-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredricos
Har jag missat något på videon? Eller hur drar du annars slutsatsen att polaren har stulit klockan?

För övrigt gör ju TS polare också sig skyldig till brott, han påstår att vakterna/vakten i fråga går på anabola.

Läs blogginlägget där filmerna ligger. Skåningen, som liknar kepsbonden i Fjortis-kåningar vs Östersundare-filmen, har snott klockan och är nu upprörd för att han INTE får byta den, utan kvitto dessutom. Vilken idiot. Stor eloge till vakterna!
Citera
2009-05-08, 19:29
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Läs blogginlägget där filmerna ligger. Skåningen, som liknar kepsbonden i Fjortis-kåningar vs Östersundare-filmen, har snott klockan och är nu upprörd för att han INTE får byta den, utan kvitto dessutom. Vilken idiot. Stor eloge till vakterna!

Ah okej, tack då är jag med=)

TS är alltså upprörd över att väktarna/personalen inte lät han filma i butiken och undrar om det är lagligt eller inte? Vissa saker förstår jag mig inte på, detta är en av dem sakerna. Jag kan informera TS om att både stöld/snatteri och förtal är olagligt så är det någon som begår brott här är det inte väktarna eller personalen. Väktarna gjorde sitt jobb mycket bra och ni (eller din kompis) ska vara glad för att det var just dessa väktare ni stötte på.
Citera
2009-05-08, 19:59
Medlem
loogamans avatar
Citat:

För affärsinnehavaren nej.

/L
Citera
2009-05-08, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ah okej, tack då är jag med=)

TS är alltså upprörd över att väktarna/personalen inte lät han filma i butiken och undrar om det är lagligt eller inte? Vissa saker förstår jag mig inte på, detta är en av dem sakerna. Jag kan informera TS om att både stöld/snatteri och förtal är olagligt så är det någon som begår brott här är det inte väktarna eller personalen. Väktarna gjorde sitt jobb mycket bra och ni (eller din kompis) ska vara glad för att det var just dessa väktare ni stötte på.

Kan ni hålla er ONTOPIC skulle det va SKITBRA!

Jag vet klockan e stulen, det är INTE jag som försöker byta ut den. Jag skiter totalt i några morala värderingar hurvida stöld är ett värre brott än ditten eller datten. Ovh återigen, klockan var inte min och jag försökte inte byta ut den, dvs jag har inte gort nåt brott. Så vill ni spy galla över alla hemska kriminella så ta de nånannanstans där det är OT.

Frågan i denna tråd var om det är om ett butiksbiträde får lov ENLIGT LAGEN att kräva att en film ska "tas bort" eller att man ska sluta filma. Och isåfall vilken paragraf dom får det stödet från.

Så om ni inte vet hur juridiken ligger i detta område och ni bara vill snacka skit så gå till "sladder" tråden.

freddie
Senast redigerad av kingfreddie 2009-05-08 kl. 21:52.
Citera
2009-05-08, 21:50
Bannlyst
Citat:

Jasså det va här offtopic trollet kom in, läste du vad tråden handla om överhuvudtaget?

Frågeställningen va den jag skrev i första inlägget, sen om jag filma när min polare mejja ner hela personalen me en ak47 o våldtog deras döda ögonhålor skiter jag totalt i. Det var inte det de handla om. Om du hade LÄST så hade du sett det var om vakter/väktare har behgenhet att ta ifrån dej det du filmat bla.

freddie
Citera
2009-05-08, 21:56
Bannlyst
Citat:

hahhaha... att väktare/snutar blir anklagade att ta anabola händer ju 90% ... varför tror du att INGEN tar dom till åtal för förtal? för att just 90% av dom går på anabola så det skulle va lite jobbigt när UP kommer att krävas under förundersökningen.

freddie
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in