Här är en intressant tråd om skillnaden på väktare och ordningsvakter:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=852601
Om du bryter mot ett varuhus regler och en ordningsvakt ber dig gå därifrån och du inte lyder, då tror jag bestämt att du kan hamna i viss trubbel.
Jag tror du har samma skyldighet att lyda en ordningsvakt som du har att lyda en polis.
Nu är jag ingen juridisk expert, så jag är kanske ute på djupt vatten. Men som gammal skyddsvakt i lumpen minns jag att polislagen §13 var en rätt trevlig vän när det gäller rätten att avlägsna folk från ett område dit dom nekats tillträde. Har för mig att även skyddsvakter har stöd av denna lag.
Med andra ord, om en ordningsvakt säger åt dig att avlägsna dig från ett varuhus gör du rätt i att lyda eftersom du då nekats tillträde till varuhuset. Om du inte lyder har dom rätt att med viss form av våld få dig att lyda.
Det du väl har fångat i form av ljud och bild i din telefon är en helt annan fråga. Den kan bli svårare att komma åt. Däremot ger det inte dig rätten att publicera innehållet hur som helst.
På öppen gata har du rätt att fota i princip vad som helst (det finns undantag, ex. skyddsobjekt). Du får till och med fota poliser och ordningsvakter i tjänst. Men om dessa säger åt dig att av någon anledning avlägsna dig från platsen gör du bäst i att lyda.
Bilderna som du tagit är och förblir dina. Men du ska som sagt vara försiktig med hur du publicerar dom eftersom du riskerar att bryta mot personuppgiftslagen annars.