2009-05-07, 16:51
Medlem
maniacks avatar
Jag äter väldigt mycket smörgåsar och skulle nu vilja byta ut margarinet mot något. Gärna med mindre kalorier. Så vad har ni på brödet? Någon röra jag skulle kunna laga som är hållbar i några dagar, eller tips på vad jag hittar i affären.
Citera
2009-05-07, 17:00
Medlem
Dr_Dollars avatar
* Mimosasallad
* Kaviar finns ju en uppsjö av nu förtiden
* Makrill är gottis
* Marmelad
* PB & J (USA;iska för Peanubutter and Jelly) smakar skit och fastnar i gommen, inte för alla som sagt
* Bara vanlig ost/mjukost
* Kokta ägg

Done!
Citera
2009-05-07, 17:09
Medlem
Salgouds avatar
Menar du något du kan använda iställer för smör? I så fall kan jag reka att du testar att helt enkelt köra utan smör helt och hållet. Jag använder nästan aldrig smör, tycker det blir godare utan (oftast) inte minst pga att det känns nyttigare. Om det blir för torrt kan du använda fettfri* majonäs i vissa mackor, kanske?
Citera
2009-05-07, 17:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniack
Jag äter väldigt mycket smörgåsar och skulle nu vilja byta ut margarinet mot något. Gärna med mindre kalorier. Så vad har ni på brödet? Någon röra jag skulle kunna laga som är hållbar i några dagar, eller tips på vad jag hittar i affären.
Varför har du smör/margarin öht? Ta bort, det är bara onödigt om du har något annat pålägg. Vill du ändå ha något kletigt på mackan så finns ju mjukost, keso (som kan blandas med i princip vad som helst), kaviar, messmör, majonnäs, bredbar leverpastej, löskokt mosat ägg mm. Laxröra är annars gott och känns lite lagom lyxigt att lägga på en stor klick av på frukostmackan. Jag brukar göra röran på en bas av turkyoghurt, en klick majonnäs, dill och rökt lax.
Citera
2009-05-07, 17:16
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Menar du något du kan använda iställer för smör? I så fall kan jag reka att du testar att helt enkelt köra utan smör helt och hållet. Jag använder nästan aldrig smör, tycker det blir godare utan (oftast) inte minst pga att det känns nyttigare. Om det blir för torrt kan du använda fettfri* majonäs i vissa mackor, kanske?

+1 jag käkade alltid smör innan men sedan typ 7år så kör jag au naturel på mackorna, det kändes lite konstigt i början men nu så tycker jag det bara är äckligt med smör.

Visst, det blir nog en skiva ost till ibland men det är ett rätt enkel grej att lära sig av med faktiskt. Dessutom uppskattar man smör mer nu, bara smör med lite salt på vitt bröd är lyx!

Jag körde dijonsenap i början för att få lite smak på det, man måste nog byta ut nån ingrediens, går inte att köra med WT hushållsost, lite grynig grevé eller nåt, senap och en skinkskiva, sen är du i hamn. Annars skulle jag gissa att leverpastej funkar men det är ju rätt fett bara det.
Citera
2009-05-07, 17:25
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
+1 jag käkade alltid smör innan men sedan typ 7år så kör jag au naturel på mackorna, det kändes lite konstigt i början men nu så tycker jag det bara är äckligt med smör.

Visst, det blir nog en skiva ost till ibland men det är ett rätt enkel grej att lära sig av med faktiskt. Dessutom uppskattar man smör mer nu, bara smör med lite salt på vitt bröd är lyx!

Jag körde dijonsenap i början för att få lite smak på det, man måste nog byta ut nån ingrediens, går inte att köra med WT hushållsost, lite grynig grevé eller nåt, senap och en skinkskiva, sen är du i hamn. Annars skulle jag gissa att leverpastej funkar men det är ju rätt fett bara det.

Sant faktiskt, jag har också fått en annan uppskattning för smör! Väldigt gott med rikligt saltat smör på lite bröd, utan annat tjaffs på. Ett annat hett tips om man tycket det blir torrt med t.ex. bara ost på grovt bröd: dra på ett par skivor lätt saltad tomat! Mumma. Senap var också ett bra tips, precis som Tråknick använde jag det mycket i början.

Något jag HATAR är när man köper en fralla/macka på något café och där ligger ½cm smör på skiten. Känns så jäkla drygt att behöva plocka ur allt pålägg sen sitta och skrapa med en sketen teskedd (eller vad man nu har till hands, man får ju sällan kniv till..) för att få ut smöret.
Citera
2009-05-07, 18:41
Medlem
maniacks avatar
Citat:

Exakt. Jag hade också en period där jag använde mjukost istället, gick bra många månader men sen när jag testade smör var jag hooked. Det är egentligen jävligt gott men nu ska jag testa era tips.

Ingen med ett tips på något hemlagat?
Citera
2009-05-07, 18:47
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniack
Exakt. Jag hade också en period där jag använde mjukost istället, gick bra många månader men sen när jag testade smör var jag hooked. Det är egentligen jävligt gott men nu ska jag testa era tips.

Ingen med ett tips på något hemlagat?

Hmm hemlagat, hummus kanske? http://www.glykemiskt-index.info/index.php?ID=105
Citera
2009-05-07, 19:39
Medlem
Jag gör alltid ett "österåsensmör"

500g rumstempererat smör
3 dl rapsolja, gärna kallpressad
3 dl vatten
En nypa salt

Rör eller vispa sakta i rapsoljan i smöret, fortsätt sedan med vattnet. Salta efter smaken. Ner i lämplig behållare och in i kylen.

Vidare, om du har en bra matberedare kan du också göra morotsmör, eller varför inte ett rödbetssmör.

Koka färska morötter, eller rödbetor tills riktigt mjuka. Sila av och behåll kokvattnet. Kyl ner, mixa morötterna slätt. Jag jar inga exakta proportioner, men jag skulle kunna tänka mig 3dl pure, 2-3 dl kokvatten på 500g smör, du får pröva dig fram.Glöm inte saltet...
Morotssmör är iallafall kanongott "as is" på mackan.
Citera
2009-05-08, 01:42
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Sant faktiskt, jag har också fått en annan uppskattning för smör! Väldigt gott med rikligt saltat smör på lite bröd, utan annat tjaffs på. Ett annat hett tips om man tycket det blir torrt med t.ex. bara ost på grovt bröd: dra på ett par skivor lätt saltad tomat! Mumma. Senap var också ett bra tips, precis som Tråknick använde jag det mycket i början.

Något jag HATAR är när man köper en fralla/macka på något café och där ligger ½cm smör på skiten. Känns så jäkla drygt att behöva plocka ur allt pålägg sen sitta och skrapa med en sketen teskedd (eller vad man nu har till hands, man får ju sällan kniv till..) för att få ut smöret.

Kan för mitt liv inte begripa varför någon som tycker om smör är rabiat nog att SKRAPA bort smör från en färdiggjord macka!?
Citera
2009-05-08, 01:50
Medlem
Svimfärdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
Kan för mitt liv inte begripa varför någon som tycker om smör är rabiat nog att SKRAPA bort smör från en färdiggjord macka!?
För att det är för mycket smör på vissa mackor?
Citera
2009-05-08, 02:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
För att det till 99,99% inte är smör utan något äckligt margarin. :kräx:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in