Citat:
Ursprungligen postat av Cave
God eftermiddag! Har länge funderat över hur man skall använda "så", enligt vissa är det talspråk och skall icke användas i skriven text. Men personligen anser jag att det är nödvändigt för att få ett bra "flow" i vissa lägen, i synnerhet när man skriver skönlitterärt. Men vad är den gällande regeln eller normen?
Jag har också funderat kring användandet av "och". Jag försöker in i det längsta att bara använda ett "och" per mening men i vissa lägen är det väldigt svårt.
Exempel:
Han tog sin pistol och gick mot dörren, när han kom fram öppnade han dörren och.."
Vad är gällande norm/regel gällande användandet av "och"?
Kan inte riktigt bestämma mig vad gäller "så", ibland känns det helt normalt att använda i vilken text det än är, men ibland känns det som talspråk.
"Och" brukar väl ogillas av, i alla fall min gamla svenska fröken genom gymnasiet, och säkerligen andra också. Om det finns någon regel för användandet vet jag icke, men det är ju oftast ogillat att använda ord för många gånger per mening, oavsett vilket ord det handlar om.
Jag skulle t.ex. dela upp din sista mening i två meningar.
Han tog sin pistol och gick mot dörren. När han kom fram öppnade han dörren och..
Känns mer naturligt för mig i alla fall