2009-05-07, 16:39
Medlem
Caves avatar
God eftermiddag! Har länge funderat över hur man skall använda "så", enligt vissa är det talspråk och skall icke användas i skriven text. Men personligen anser jag att det är nödvändigt för att få ett bra "flow" i vissa lägen, i synnerhet när man skriver skönlitterärt. Men vad är den gällande regeln eller normen?

Jag har också funderat kring användandet av "Och". Jag försöker in i det längsta att bara använda ett "och" per mening men i vissa lägen är det väldigt svårt.

Exempel:

Han tog sin pistol och gick mot dörren, när han kom fram öppnade han dörren och.."

Vad är gällande norm/regel gällande användandet av "Och"?
Senast redigerad av Cave 2009-05-07 kl. 16:51.
Citera
2009-05-07, 16:48
Medlem
Benzoftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cave
God eftermiddag! Har länge funderat över hur man skall använda "så", enligt vissa är det talspråk och skall icke användas i skriven text. Men personligen anser jag att det är nödvändigt för att få ett bra "flow" i vissa lägen, i synnerhet när man skriver skönlitterärt. Men vad är den gällande regeln eller normen?

Jag har också funderat kring användandet av "och". Jag försöker in i det längsta att bara använda ett "och" per mening men i vissa lägen är det väldigt svårt.

Exempel:

Han tog sin pistol och gick mot dörren, när han kom fram öppnade han dörren och.."

Vad är gällande norm/regel gällande användandet av "och"?

Kan inte riktigt bestämma mig vad gäller "så", ibland känns det helt normalt att använda i vilken text det än är, men ibland känns det som talspråk.

"Och" brukar väl ogillas av, i alla fall min gamla svenska fröken genom gymnasiet, och säkerligen andra också. Om det finns någon regel för användandet vet jag icke, men det är ju oftast ogillat att använda ord för många gånger per mening, oavsett vilket ord det handlar om.

Jag skulle t.ex. dela upp din sista mening i två meningar. Han tog sin pistol och gick mot dörren. När han kom fram öppnade han dörren och..
Känns mer naturligt för mig i alla fall
Citera
2009-05-07, 16:50
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cave

Jag har också funderat kring användandet av "och". Jag försöker in i det längsta att bara använda ett "och" per mening men i vissa lägen är det väldigt svårt.

Exempel:

Vad är gällande norm/regel gällande användandet av "och"?

Jag skulle skriva:

Han tog sin pistol och gick mot dörren, när han kom fram öppnade han dörren för att.....
Citera
2009-05-07, 16:57
Medlem
Benzoftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Jag skulle skriva:

Han tog sin pistol och gick mot dörren, när han kom fram öppnade han dörren för att.....

Men tänk om det fortsätter med ..och böjde sig ner för att knyta skon, då passar det ju inte med för att, eftersom för att syftar väl på att han öppnade dörren för att sedan kunna göra nästa sak, eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som förstår vad jag menar kanske?
Citera
2009-05-07, 17:23
Medlem
Vad är det för du menar? Det finns ganska många! (substantiv), (konjunktion), så (att) (subjunktion), (adverb).

Beträffande och borde du, som Benzoftw skrev, dela upp meningen i två självständiga meningar för att undvika satsradning.
Citera
2009-05-08, 01:00
Medlem
Tonspråks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Beträffande och borde du, som Benzoftw skrev, dela upp meningen i två självständiga meningar för att undvika satsradning.

Satsradning behöver ju i och för sig inte alltid vara av ondo, men det beror förstås på vilken känsla man vill bygga upp i texten.
Citera
2009-05-08, 01:02
Medlem
Doffwards avatar
Han tog sin pistol och gick mot dörren, när han kom fram öppnade han dörren han kunde komma ut!

/Doffward
Citera
2009-05-08, 07:59
Medlem
Pörrs avatar
Om du kan ta bort så, (så) ska du ta bort så.

Dvs. meningen ovan ska lyda "om du kan ta bort så, ska du ta bort så". Tycker i alla fall jag låter betydligt bättre.
Citera
2009-05-08, 08:05
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzoftw
Men tänk om det fortsätter med ..och böjde sig ner för att knyta skon, då passar det ju inte med för att, eftersom för att syftar väl på att han öppnade dörren för att sedan kunna göra nästa sak, eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som förstår vad jag menar kanske?

Han tog sin pistol och gick mot dörren, när han kom fram öppnade han dörren för att därefter nedböjd knyta ena skon. När han åter reste sig, märkte han hur det fladdrade till i gardinen. Märkligt, tänkte han, eftersom fönstret är stängt och gardinen mycket smal. Vem skulle kunna dölja sig bakom en så skir konstruktion?...........................
Citera
2009-05-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doffward
Han tog sin pistol och gick mot dörren, när han kom fram öppnade han dörren han kunde komma ut!

/Doffward
Men här ska det vara så att: Han tog sin pistol och gick mot dörren, när han kom fram öppnade han dörren så att han kunde komma ut!
Citera
2009-05-08, 16:32
Medlem
petter eremitens avatar
Jag kommer att tänka på bonden, som hade tänkt så. Den dagen han skulle så, var han inbjuden till fest. Han skrev följande svar på inbjudan: "Om jag kan så kommer jag inte. Om jag inte kan så, kommer jag."

MVH

Petter Eremiten
Citera
2009-05-08, 16:41
Medlem
gugglianos avatar
personligen hatar ja överanvändande av ordet "så"
typ:
"efter skolan så åkte vi till stan och uträttade ett ärende,sen så åkte vi tillbaka hem, och då så åt vi middag. Efter maten så tog vi det lugnt, sen så ringde en kompis och sen så gick vi på krogen"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in