Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-07, 15:42
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Jag har precis fått hem en ny dator, men den har bara en partition, och den har Vista. Vista vill jag inte ha. Och jag vill ha partitioner.

Jag har sökt lite, och vad jag har förstått ska man använda nLite för att "sätta in" drivrutiner i XP skivan (ISO), och sen bränna ut den, och boota. Men jag har aldrig gjort nåt liknande förr, så jag är rädd att det går åt skogen.

Först ska jag alltså leta reda på, och ladda ner drivrutinerna till nätverket, ljudet, och framförallt SATA. Min ISO har SP2, om det säger nåt.
Citera
2009-05-07, 16:00
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Jag har precis fått hem en ny dator, men den har bara en partition, och den har Vista. Vista vill jag inte ha. Och jag vill ha partitioner.

Jag har sökt lite, och vad jag har förstått ska man använda nLite för att "sätta in" drivrutiner i XP skivan (ISO), och sen bränna ut den, och boota. Men jag har aldrig gjort nåt liknande förr, så jag är rädd att det går åt skogen.

Först ska jag alltså leta reda på, och ladda ner drivrutinerna till nätverket, ljudet, och framförallt SATA. Min ISO har SP2, om det säger nåt.

nLite är ganska självförklarande faktiskt, jag tror knappast du kommer få några som helst problem om du bara har lite koll på datoranvändning i största allmänhet. Annars har du en del matnyttigt här:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=slipstreaming+with+nlite&btnG=Googl e-s%C3%B6kning&meta=&aq=f&oq=

Och om det skiter sig första gången - no big deal. Bränn din slipstreamade version till cdrw-skiva så kostar det inte en spänn att göra fel. I och med att datorn är ny kan du ju kosta på dig att hålla på tills det blir rätt, du har ju ingen data du förlorar på den.

Passa på att slipstreama SP3 när du ändå är i farten. Sök på "Service pack 3 network install for IT professionals" eller nåt i den stilen på Microsofts hemsida för att få hem offlineinstallern. nLite behöver den att ta sp3-filerna från.

Jo, du måste tanka drivers, och framförallt packa upp dem, vilket kan vara lite klurigt med .exe-installers. Någon annan kanske vet något bättre verktyg till det, men jag brukar använda Total Commander eftersom jag ändå har det installerat. Markera executablen och välj "Unpack specific archives" från Files-menyn. När du sen bygger din skiva i nLite kommer du sedan få tillfälle att inkludera driversarna på skivan.
Det vill även till att du kan installera driversarna från .inf-fil. Det brukar dock inte vara något problem, en sådan finns nästan alltid med i driverpaketet.

Du kan ju vara lite försiktig med att slakta för mycket windowskomponenter och disabla services du inte vill ha såhär första gången du slipstreamar din egen skiva, eftersom det ibland kan ställa till med en del problem.

När du väl byggt din skiva är det bara att bränna ut och installera som vanligt.
Citera
2009-05-07, 16:23
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Men om jag har drivisarna till nätverkskortet kan jag väl leta upp resten sen? Kruxet nu är att hitta drivrutiner för att köra SATA. Fast det kanske SP3 redan har?
Citera
2009-05-07, 16:28
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Men om jag har drivisarna till nätverkskortet kan jag väl leta upp resten sen? Kruxet nu är att hitta drivrutiner för att köra SATA. Fast det kanske SP3 redan har?

Nja, om nu inte windowsinstallern kan hooka din sata-controller så måste du ha drivers till den redan vid installation. Annars blir det ju lite knepigt att installera till en disk som sitter på controller i fråga.
En annan möjlighet är att du går in i bios och ställer om controllern till PATA-emulation, kör det under windowsinstallatioonen, och installerar drivarna efter du slängt på OS:et. Detta funkar dock inte med vissa Intel-controllers. De kräver att du installerar drivers vid installation.

Men visst, det må vara hänt att sp3 kommer med drivers för just din sata-controller, det vet jag inget om. But then again, jag hade inte chansat, utan tankat hem drivar från tillverkarens sida istället och slängt på skivan när man ändå är i farten. Då får du garanterat nya fräscha dito i alla fall.

Jag har nöjt mig med att slänga just nätverks- och satadrivers på min slipstreamade skiva i alla fall. Gör precis som du föreslår och slänger på resten när systemet väl är installerat.
Citera
2009-05-07, 17:14
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Är det nån som har en aning om var man kan få tag på driver till den här disken?

Hårddisk
1TB Western Digital Caviar GP, 32MB Cache
Hårddisktyp
S-ATA II, 7200rpm

Edit, det löste sig. Jag har rätt drivisar nu. Ska jag lägga in alla filerna på skivan?
Senast redigerad av Detfårinteplats 2009-05-07 kl. 17:25.
Citera
2009-05-07, 18:40
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Det verkar som om det gick bra! XP står och installerar just nu. Sen återstår bara att se hur det funkar med resten av drivrutinerna.
Citera
2009-05-09, 23:34
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Tänkte bara hälsa att allt fungerade perfekt på första försöket. Nu har jag XP med fungerande ljud, grafik och förstås internet.

Allt var klart nån timme efter min senaste post.
Det enda negativa var att jag förlorade 750Mb RAM, men det känns lite skitsamma, jag skulle ha 4Gb med Vista, men då hade det ju slukat 2 av dom. Så jag ser det inte som en förlust på 0.75, utan som en vinst på 1.25!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in