Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-07, 14:13
Medlem
Min dator började muppa sig för en liten stund sedan. Efter några sekunder av "windowsladdningsskärmen" kommer det upp en blåskärm i några hundradelar varefter datorn startar om sig. Detta beteende upprepas gång på gång på gång.

Några idéer på vad det kan vara för fel?
Citera
2009-05-07, 14:16
Medlem
elmaco-tacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmyjazz
Min dator började muppa sig för en liten stund sedan. Efter några sekunder av "windowsladdningsskärmen" kommer det upp en blåskärm i några hundradelar varefter datorn startar om sig. Detta beteende upprepas gång på gång på gång.

antagligen hårdvara, prova ring återsäljaren
Citera
2009-05-07, 14:17
Medlem
okej, fan också, inget som skulle kunna lösas med en formatering alltså :/
Citera
2009-05-07, 14:24
Medlem
epost72s avatar
Citat:
okej, fan också, inget som skulle kunna lösas med en formatering alltså :/

Det kan ju iofs vara mycket bla temperaturfel.
Mycket damm kring kylflänsar osv inuti datorn?
Går det att starta den om den har stått ett tag?
Citera
2009-05-07, 14:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Hade exakt samma problem med min förra dator (finns en tråd)
Det visade sig att det var något vajsigt med hårddisken. provade att koppla ur skrivare och allt utom skärm. Då funkade det. Men, om du anslöt ett usb-minne och den började tänka till, så startade den om igen.

Skumt..
Edit: inlägg 5000
Senast redigerad av Carl Serung 2009-05-07 kl. 14:41.
Citera
2009-05-07, 14:44
Moderator
Falukropps avatar
Kan du starta upp datorn i safe mode? I sådana fall kan du ju stänga av automatisk omstart när den bluescreenar så du hinner läsa felmeddelandet.

Du skriver inte vilket OS du kör, så jag går igenom hur du gör i XP. Kör du svenska versionen så får du lista ut vad de svenska motsvarigheterna heter själv:

Hamra F8-knappen precis innan laddar-Windows-skärmen visas, dvs precis efter datorn är färdig med POST. Du bör nu ha fått upp en meny där du kan välja Safe mode. Gör detta.

Väl inne i Windows trycker du windowsknapp + Pause/Break på tangentbordet. Nu ska det dyka upp en ruta som heter "System". I denna ruta går du in på fliken "Advanced", så ska du ha en sektion som heter "Startup and Recovery". Klicka på "Settings"-knappen i den sektionen. I det nya fönstret som kommer upp finns en sektion som heter "System Failure". Leta upp checkboxen "Automatically restart" och blocka ur den. Klicka OK på allt och starta om datorn som vanligt.

Nu bör bluescreenen bli kvar på skärmen. Posta felmeddelandet här + vilket OS du kör så blir dte nog lättare att komma fram till vad som är fel.
Citera
2009-05-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Kan du starta upp datorn i safe mode? I sådana fall kan du ju stänga av automatisk omstart när den bluescreenar så du hinner läsa felmeddelandet.

Du skriver inte vilket OS du kör, så jag går igenom hur du gör i XP. Kör du svenska versionen så får du lista ut vad de svenska motsvarigheterna heter själv:

Hamra F8-knappen precis innan laddar-Windows-skärmen visas, dvs precis efter datorn är färdig med POST. Du bör nu ha fått upp en meny där du kan välja Safe mode. Gör detta.

Väl inne i Windows trycker du windowsknapp + Pause/Break på tangentbordet. Nu ska det dyka upp en ruta som heter "System". I denna ruta går du in på fliken "Advanced", så ska du ha en sektion som heter "Startup and Recovery". Klicka på "Settings"-knappen i den sektionen. I det nya fönstret som kommer upp finns en sektion som heter "System Failure". Leta upp checkboxen "Automatically restart" och blocka ur den. Klicka OK på allt och starta om datorn som vanligt.

Nu bör bluescreenen bli kvar på skärmen. Posta felmeddelandet här + vilket OS du kör så blir dte nog lättare att komma fram till vad som är fel.

My bad, det är xp jag kör, men som jag också glömde skriva från början, det är precis likadant om jag försöker starta i felsäkert läge, dvs, den startar om sig..
Citera
2009-05-07, 15:00
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
My bad, det är xp jag kör, men som jag också glömde skriva från början, det är precis likadant om jag försöker starta i felsäkert läge, dvs, den startar om sig..

Okej, då vet jag.

Har du testat att boota upp från installationsskivan, eller ballar det ur då också?

Kan du boota från skivan så är det nog en god ide att checka hårddisken, det gör du enklast från recovery consolen. Här har du en guide över hur man kommer in i den så slipper jag gå igenom det hela:

http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ss/rconsole.htm

Väl inne i recovery consolen kör du:

Kod:
chkdsk /F /R c:

Det kommer troligen ta ett tag att köra igenom disken. När det är klart startar du om datorn med

Kod:
exit

och hoppas på att det går att boota upp.
Citera
2009-05-07, 15:58
Medlem
Citat:
Okej, då vet jag.

Har du testat att boota upp från installationsskivan, eller ballar det ur då också?

Kan du boota från skivan så är det nog en god ide att checka hårddisken, det gör du enklast från recovery consolen. Här har du en guide över hur man kommer in i den så slipper jag gå igenom det hela:

http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ss/rconsole.htm

Väl inne i recovery consolen kör du:

Kod:
chkdsk /F /R c:

Det kommer troligen ta ett tag att köra igenom disken. När det är klart startar du om datorn med

Kod:
exit

och hoppas på att det går att boota upp.

Det som hände efter disc check:

Upptäckte ett eller flera fel på volymen, sen startade den om sig..
Citera
2009-05-07, 16:02
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Det som hände efter disc check:

Upptäckte ett eller flera fel på volymen, sen startade den om sig..

Den lyckades inte reparera felen då? Om du inte lyckas starta datorn som vanligt nu, prova att gå in i recovery consolen och köra chkdsk en gång till. Du kan göra det i två steg:

Kod:
chkdsk /F c:

När den är klar kör du en gång till med:

Kod:
chkdsk /R c:
Citera
2009-05-07, 16:04
Medlem
Citat:
Den lyckades inte reparera felen då? Om du inte lyckas starta datorn som vanligt nu, prova att gå in i recovery consolen och köra chkdsk en gång till. Du kan göra det i två steg:

Kod:
chkdsk /F c:

När den är klar kör du en gång till med:

Kod:
chkdsk /R c:

Jag var lite het på gröten märkte jag, för nu kom jag in i windows

Tack så jättemycket för hjälpen, en pärla är du
Citera
2009-05-07, 16:13
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Jag var lite het på gröten märkte jag, för nu kom jag in i windows

Tack så jättemycket för hjälpen, en pärla är du

Hehe, glömde du skivan i och hamnade i installern igen? Borde kanske ha nämnt att det är en god ide att plocka ur den :>

Lugnt, bra att det löste sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in