Citat:
Ursprungligen postat av cosmost
"Också" stavades en gång i tiden som "oxå". Min fråga då; hur fan kunde man byta bort detta vackra ord som var lättare att begripa till det vi har ni istället? Hur tänkte man egentligen?
Utlänningar som pluggat svenska vet jag har klagat på detta med uttal och stavning. Även franska språket är en katastrof och tydlig indikation på snobbism och märvärdighet. Varför inte förenkla och förtydliga precis som man gör med allt annat i en modern värld där ingenjörer, it-folk, läkare, ekonomer mfl förenklar procedurer. Detta välkomnas av alla i princip. Men när det gäller språk i vissa länder, typ Sverige då skall allt krånglas till.
Övergången från "oxå" till "också" kan jag enbart spekulera runt, kanske ett led i det du sökte, bli av med "x".
Att som sker i vissa kretsar lägga sig till med, något som du tycker förenklar processen, inbegrips till stor del av en massa förkortningar. Och, ok, om du vill använda uttrycket "snobbism" så har du här det ultimata beviset på dito. För av alla dessa helt obegripliga förkortningar, stundom hopkok av olika språk, är det enbart ett fåtal som kreti och pleti fattar.