2009-05-07, 09:42
Bannlyst
Jag önskar att svenska språket förändrades och utvecklades för att bestå och behålla sin dragningskraft internationellt sett. Förenkling och förtydling är vad jag eftersöker. Idag har vi problem med att stava ens rätt till simpla ord då man uttalar allt på annat sätt än själva stavelsen. Vissa bokstäver som x, w, z används knappt ens och bokstäver som ersätter ljud från stavningar som ch, sh, sch, ck etc kommer in i svenska akadademin.

Vad tycker ni?
Senast redigerad av cosmost 2009-05-07 kl. 09:46.
Citera
2009-05-07, 09:45
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Det är den Svenska Akademien som bestämmer allt sådant. Nej. Det svenska språket är väldigt konservativt, man vill bevara det traditionella.
Citera
2009-05-07, 09:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmost
Jag önskar att svenska språket förändrades och utvecklades för att bestå och behålla sin dragningskraft internationellt sett. Idag har vi problem med att stava ens rätt till simpla ord då man uttalar allt på annat sätt än själva stavelsen. Vissa bokstäver som x, w, z används inte ens och bokstäver som ersätter ljud från stavningar som ch, sh, sch, ck etc kommer in i svenska akadademin.

Vad tycker ni?

Om du inte tror att de tre namnda bokstaverna anvands i det svenska spraket sa tvivlar jag pa att du tankt over ditt resonemang... Forsok garna igen.
Citera
2009-05-07, 10:15
Medlem
master-ceess avatar
Citat:
Jag önskar att svenska språket förändrades och utvecklades för att bestå och behålla sin dragningskraft internationellt sett. Förenkling och förtydling är vad jag eftersöker. Idag har vi problem med att stava ens rätt till simpla ord då man uttalar allt på annat sätt än själva stavelsen. Vissa bokstäver som x, w, z används knappt ens och bokstäver som ersätter ljud från stavningar som ch, sh, sch, ck etc kommer in i svenska akadademin.

Vad tycker ni?
Skulle nog bli ett alfabet i stil med det kinesiska, om vi skulle ersätta allt fonetiskt, vilket antagligen stjäl hela din vinst med att fimpa x,W och z.
För övrigt är ALLA språk konservativa med din utgångspunkt. språk är under ständigt utveckling, vill bara ha "lite" tid. Ta upp denna fråga nästa gång du springer på en viking.
Citera
2009-05-07, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master-cees
Skulle nog bli ett alfabet i stil med det kinesiska, om vi skulle ersätta allt fonetiskt, vilket antagligen stjäl hela din vinst med att fimpa x,W och z.
För övrigt är ALLA språk konservativa med din utgångspunkt. språk är under ständigt utveckling, vill bara ha "lite" tid. Ta upp denna fråga nästa gång du springer på en viking.

"Också" stavades en gång i tiden som "oxå". Min fråga då; hur fan kunde man byta bort detta vackra ord som var lättare att begripa till det vi har ni istället? Hur tänkte man egentligen?

Utlänningar som pluggat svenska vet jag har klagat på detta med uttal och stavning. Även franska språket är en katastrof och tydlig indikation på snobbism och märvärdighet. Varför inte förenkla och förtydliga precis som man gör med allt annat i en modern värld där ingenjörer, it-folk, läkare, ekonomer mfl förenklar procedurer. Detta välkomnas av alla i princip. Men när det gäller språk i vissa länder, typ Sverige då skall allt krånglas till.
Senast redigerad av cosmost 2009-05-07 kl. 10:20.
Citera
2009-05-07, 10:35
Medlem
master-ceess avatar
Citat:
"Också" stavades en gång i tiden som "oxå". Min fråga då; hur fan kunde man byta bort detta vackra ord som var lättare att begripa till det vi har ni istället? Hur tänkte man egentligen?

Utlänningar som pluggat svenska vet jag har klagat på detta med uttal och stavning. Även franska språket är en katastrof och tydlig indikation på snobbism och märvärdighet. Varför inte förenkla och förtydliga precis som man gör med allt annat i en modern värld där ingenjörer, it-folk, läkare, ekonomer mfl förenklar procedurer. Detta välkomnas av alla i princip. Men när det gäller språk i vissa länder, typ Sverige då skall allt krånglas till.

Övergången från "oxå" till "också" kan jag enbart spekulera runt, kanske ett led i det du sökte, bli av med "x".
Att som sker i vissa kretsar lägga sig till med, något som du tycker förenklar processen, inbegrips till stor del av en massa förkortningar. Och, ok, om du vill använda uttrycket "snobbism" så har du här det ultimata beviset på dito. För av alla dessa helt obegripliga förkortningar, stundom hopkok av olika språk, är det enbart ett fåtal som kreti och pleti fattar.
Citera
2009-05-07, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master-cees
Övergången från "oxå" till "också" kan jag enbart spekulera runt, kanske ett led i det du sökte, bli av med "x".
Att som sker i vissa kretsar lägga sig till med, något som du tycker förenklar processen, inbegrips till stor del av en massa förkortningar. Och, ok, om du vill använda uttrycket "snobbism" så har du här det ultimata beviset på dito. För av alla dessa helt obegripliga förkortningar, stundom hopkok av olika språk, är det enbart ett fåtal som kreti och pleti fattar.

Z uttalar man aldrig som jag förstått i någt sammanhang alls, t ex Zebra med S istället
Citera
2009-05-07, 10:41
Medlem
Satyricons avatar
Engelskan har betydligt större diskrepans mellan uttal och stavning än svenskan. Låt oss rikta våra klagande energier mot de konservativa anglosaxarna i stället.
Citera
2009-05-07, 10:42
Bannlyst
Citat:

Vad tycker ni?

Nog används X förhållandevis ofta i alla fall? Däremot glömde du Q, som tillsammans med W och Z mest förekommer i stavningar av personnamn.

Vilka bokstäver ersätter ch, sch etc menar du? Och vad är "akadademin" för något?
Citera
2009-05-07, 10:42
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
"Också" stavades en gång i tiden som "oxå".

Jaså?

Fornsvenskan hade annars formen ok sva.
Citera
2009-05-07, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Engelskan har betydligt större diskrepans mellan uttal och stavning än svenskan. Låt oss rikta våra klagande energier mot de konservativa anglosaxarna i stället.

Håller fullständigt med dig!
Citera
2009-05-07, 10:45
Bannlyst
Ja konservatism och stiltje är även ett utbrett fenomen här på FB ser jag, med tanke på era inlägg i ämnet. Men visst, vill svenska folket ha det så, vad bryr jag mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in