2009-05-07, 01:11
Medlem
ihatehypercubes avatar
Vem eller vad är det egentligen? Någon mänsklig avart? En neandertalare? Någon oupptänckt organism, en alien? Vad menas med det? En fantastisk hallucinogen drog kanske? En pedofil? Eller rent utav an flashbackare?
Frågorna är många men svaren är få...
Citera
2009-05-07, 01:20
Medlem
teowinds avatar
Det beror väl på i vilket sammanhang man menar. I dagligt tal används det som den sista 'pusselbiten' man behöver innan man kan se helheten. Men uppkomsten av termen är väl snarare från evolutionsforskningen om jag inte misstar mig. Om man har två arter som liknar varandra och borde vara besläktade, men den ena arten kan inte ha sprungit direkt ur den andra så saknas det en art där emellan. Ungefär så här (art1 -> felande länk -> art2).
Citera
2009-05-07, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teowind
Det beror väl på i vilket sammanhang man menar. I dagligt tal används det som den sista 'pusselbiten' man behöver innan man kan se helheten. Men uppkomsten av termen är väl snarare från evolutionsforskningen om jag inte misstar mig. Om man har två arter som liknar varandra och borde vara besläktade, men den ena arten kan inte ha sprungit direkt ur den andra så saknas det en art där emellan. Ungefär så här (art1 -> felande länk -> art2).
Nu vet jag inte om det är en väldigt konstig översättning vi har att göra med på svenska, men det du beskriver här skulle jag kalla "the missing link" snarare än felande länk. "Felande" får det att låta som att man kopplar ihop arter som inte ens är besläktade, som en Skvader: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skvader
Citera
2009-05-07, 06:15
Medlem
Gefle GUDs avatar
Den felande länken är väl den svagaste länken? Tänk dig en kedja. En av länkarna är svaga. Voila! Felande länken.
Citera
2009-05-07, 09:05
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Nu vet jag inte om det är en väldigt konstig översättning vi har att göra med på svenska, men det du beskriver här skulle jag kalla "the missing link" snarare än felande länk. "Felande" får det att låta som att man kopplar ihop arter som inte ens är besläktade, som en Skvader: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skvader

Citat:
Ursprungligen postat av Gefle GUD
Den felande länken är väl den svagaste länken? Tänk dig en kedja. En av länkarna är svaga. Voila! Felande länken.

Ahaha, jo det är klart. Tänk vad man kan missa ibland
Citera
2009-05-07, 13:38
Medlem
Antinomoss avatar
Vilken överaskning - INTE FILOSOFI!
Citera
2009-05-07, 17:01
Bannlyst
Den felande länken är en apliknande varelse som människan sägs härstamma ifrån enligt evolutionsteorin. Man trodde förut bl.a. att Neandertalaren var den felande länken, men på senare tid har forskare kommit fram till att Neandertalaren är snarare våran 'kusin', en underart till Homo sapiens, och de var inte alls så dumma som man trodde förut (de hade lite större hjärnor än vi).
Citera
2009-05-07, 18:01
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Vilken överaskning - INTE FILOSOFI!
Synnerligen ovanligt. Genetik lär passa bättre.

/Mod
Citera
2009-05-07, 19:22
Medlem
vixmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Den felande länken är en apliknande varelse som människan sägs härstamma ifrån enligt evolutionsteorin. Man trodde förut bl.a. att Neandertalaren var den felande länken, men på senare tid har forskare kommit fram till att Neandertalaren är snarare våran 'kusin', en underart till Homo sapiens, och de var inte alls så dumma som man trodde förut (de hade lite större hjärnor än vi).

Forskning visar väl att vi hade en något större hjärna än neandertalarna(1487cc mot 1412cc i genomsnitt), annars har du rätt i det du skriver.

Borde inte Homo sapiens idaltu ses som länken till moderna männsikor?
Citera
2009-05-07, 22:29
Moderator
Hamilkars avatar
Felande används i betydelsen som saknas i uttrycket den felande länken, vilket alltså betyder exakt samma sak som the missing link. Begreppet används inte i modern humanevolution, eftersom det byggde på den felaktiga uppfattningen att människan härstammade från nu existerande apor, och att det bara gällde att hitta länken mellan människor och apor.
Citera
2009-05-08, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vixmix
Forskning visar väl att vi hade en något större hjärna än neandertalarna(1487cc mot 1412cc i genomsnitt), annars har du rätt i det du skriver.
Artikeln i den Svenska Wikipedian säger: "Neandertalarna hade också något större hjärna än vi, omkring 1500-1600 cm³ i genomsnitt, var kraftigt byggda, och anpassade för ett arktiskt klimat." Vad som är rätt beror på vilken källa du vill lita på. "Cro-magnon" människorna hade också större hjärnor än den moderna människorna.
Citera
2009-05-08, 02:56
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Artikeln i den Svenska Wikipedian säger: "Neandertalarna hade också något större hjärna än vi, omkring 1500-1600 cm³ i genomsnitt, var kraftigt byggda, och anpassade för ett arktiskt klimat." Vad som är rätt beror på vilken källa du vill lita på. "Cro-magnon" människorna hade också större hjärnor än den moderna människorna.

Neandertalarnas hjärnor var större än våra men uppenbarligen mindre effektiva. Kanske kunde inte deras hjärnhalvor kommunicera mellan varandra på ett bra sätt. Kanske var blev deras hjärna stor för att kompensera en oeffektiv uppbyggnad. Hur som helst så var dem inte människor och således inte den felande länken. Faktum är att det mycket sällan hittas felande länkar bland något djur. Giraffen är ett bra exempel, man hittar aldrig giraffer med korta eller mellanlånga halsar. Bara skellet med långa halsar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in