2009-05-06, 22:14
Medlem
IRMEs avatar
Hejsan, nu är det så att jag ska bl.a. ta ett sådant där s-cdt(alkoholrelaterat) prov för att kunna få tillbaka mitt körkortstillstånd. Jag festade rätt hårt förra månaden. Hur stor påverkan kan det ha? Kan man på något sätt få bättre värden på det här relativt snabbt? Ska ta provet 'snarast' men inget datum satt, utan det är drop-in
Citera
2009-05-06, 22:20
Medlem
Disa66s avatar
Det brukar inte bara vara CDT utan även andra leverprover som GT, ASAT och ALAT. Om du festat hårt kommer det troligen att synas på någon av dessa prover. CDT om du nyligen druckit för mycket, GT om det var några veckor sedan, ALAT om det är längre tillbaka. Du borde nog vara försiktig om du vill ha tillbaka körkortstillståndet. "Lagom" alkoholintag syns inte i proverna.
Citera
2009-05-06, 22:30
Medlem
Mockens avatar
Läs mer om leverprover här, sidan 5:

http://www.apoteketfarmaci.se/NyheterOchFakta/Farmaci%20Lkemedelsboken/Alkohol%20ÔÇô%20riskbruk,%20missbruk%20och%20beroe nde.pdf

Kolhydratfattigt transferrin (CDT)

CDT är en biokemisk alkoholmarkör med
relativt hög specificitet. Förhöjda CDT-värden
beror med stor sannolikhet på alkohol.
Ett stort problem med CDT är dock dess
låga sensitivitet med hög andel falskt negativa
provsvar. Det krävs ofta en hög och regelbunden
alkoholkonsumtion på minst
5 standardglas/dag (vilket motsvarar 1 flaska
vin, 5 flaskor starköl eller 20 cl starksprit)
under minst 10 dagar för att ge ett
förhöjt värde.
En måttligt förhöjd alkoholkonsumtion –
eller ett sporadiskt berusningsdrickande –
brukar däremot inte ge utslag i CDT-värdet.
CDT normaliseras efter 2–4 veckors nykterhet.
Citera
2009-05-06, 22:33
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disa66
Det brukar inte bara vara CDT utan även andra leverprover som GT, ASAT och ALAT. Om du festat hårt kommer det troligen att synas på någon av dessa prover. CDT om du nyligen druckit för mycket, GT om det var några veckor sedan, ALAT om det är längre tillbaka. Du borde nog vara försiktig om du vill ha tillbaka körkortstillståndet. "Lagom" alkoholintag syns inte i proverna.

Alltså det är typ nu i april jag har festat en del.

Känns som att nu när jag läste lite att jag kan vara i farozonen för GT värdet? Aja, finns det någon möjlighet att ta något som förbättrar värdet?
Senast redigerad av IRME 2009-05-06 kl. 22:39.
Citera
2009-05-06, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Alltså det är typ nu i april jag har festat en del.

Känns som att nu när jag läste lite att jag kan vara i farozonen för GT värdet? Aja, finns det någon möjlighet att ta något som förbättrar värdet?

En vit månad?
Citera
2009-05-06, 23:00
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
En vit månad?
Mjo, haft en vit vecka nu. Men jag har nog lite brottom ändå. 'Snarast' är nog hyfsat snart.

Fick väl beskedet igår eller något.
Citera
2009-05-07, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Mjo, haft en vit vecka nu. Men jag har nog lite brottom ändå. 'Snarast' är nog hyfsat snart.

Fick väl beskedet igår eller något.

Ja du, kan tyvärr inte vara till någon hjälp. Men lycka till!

Varför måste du lämna leverprover för körkortstillstånd, btw?
Citera
2009-05-07, 21:07
Medlem
IRMEs avatar
Vet inte riktigt :P Alltså de testar mig på alla möjliga saker trots att jag bara åkt dit för cannabis. Det är väl inget olagligt i sig att jag har druckit, men det ser nog inte bra ut hos länsstyrelsen. Sen är det ju lite trist eftersom jag det senaste halvåret knappt har brukat några droger alls, förutom ett krogbesök i månaden max. Tills förra månaden, då var jag kanske full halva, om inte mer, kommer inte riktigt ihåg. Jag satsar på att fördröja det så länge jag kan, sen har jag nog inte så höga värden ändå. Förhoppningsvis.
Citera
2013-04-21, 14:05
Medlem
Rasistkraeks avatar
*Trådbump*

Jag kommer att få genomföra dessa typ av prover inom de närmsta veckorna.
Grejen är att igår under dagen var vi ett gäng i Köpenhamn. Jag har det senaste halvåret tagit det jävligt lugnt med spriten, druckit ett par öl i månaden endast.
Igår drack jag under hela dagen 10 danska fulöl, dvs. 10 st 33cl 4,6% Tuborg.. Jag kan inte säga att jag blev snörfull.
Någon här som vet ifall detta kommer att synas ifall jag genomför dessa prover om ca 5-7 veckor??
Citera
2013-07-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasistkraek
*Trådbump*

Jag kommer att få genomföra dessa typ av prover inom de närmsta veckorna.
Grejen är att igår under dagen var vi ett gäng i Köpenhamn. Jag har det senaste halvåret tagit det jävligt lugnt med spriten, druckit ett par öl i månaden endast.
Igår drack jag under hela dagen 10 danska fulöl, dvs. 10 st 33cl 4,6% Tuborg.. Jag kan inte säga att jag blev snörfull.
Någon här som vet ifall detta kommer att synas ifall jag genomför dessa prover om ca 5-7 veckor??
Nej, den mängden syns inte efter 5-7 veckor.Men tar det lugnt med drickandet. Hårt drickande i en
längre tid ,kan synas i CDT test upp till 6 Veckor. GT test upp till 9 Veckor.Har sett att det brukar
stå att CDT och GT värdena bruka bli normal efter 5-6 Veckor, Tyckte det verkade konstigt då
halveringstiden CDT 14 dagar GT 21 dagar.Googlade i ämnet , kom till en Amerikansk hemsida
där förhöjda GT värden påträffats efter 8 Veckor.Det tycker jag verka vara mer logist med tanke på
halverings tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in