2009-05-06, 20:41
Medlem
001001s avatar
hej allt jag tänker på är att jag kommer få något eller bådadera = jag är aldrig glad, och att försöka bli ett litet barn igen som inte tänker på sådant går inte = allt är tråkigt

hur kan man ta bort risken att drabbas bäst?
såg en dokumentär om en som var aktiv men som fick en hjärtattack ;(

hur känns en stroke?
om jag lever ensam och får en stroke hur ska jag ringa ambulansen då? :S
hur ont gör en hjärtattack?
Citera
2009-05-06, 20:50
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 001001
hej allt jag tänker på är att jag kommer få något eller bådadera = jag är aldrig glad, och att försöka bli ett litet barn igen som inte tänker på sådant går inte = allt är tråkigt

hur känns en stroke?

De vanliga hälsotipsen fungerar: Rök inte, motionera rikligt, ät bra mat. Visst kan du få hjärtinfarkt ändå men risken minskar betydligt.
Citera
2009-05-06, 20:58
Medlem
hur gammal är du då?

du verkar lida av hypokodnri.
Citera
2009-05-06, 21:09
Medlem
onemanarmys avatar
Nej, inte hypokondri.
Skulle vilja säga vanlig ångest, sådana här tankar är vanliga vid just ångest.

Fanns en period då jag inte ens låste toaletten efter mig, även offentliga, då jag skulle kunna få snabb hjälp om jag skulle få en hjärnblödning/stroke när jag tog i
I efterhand skrattar man åt det, men för tillfället är det extremt obehagligt.
Citera
2009-05-07, 02:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Nej, inte hypokondri.
Skulle vilja säga vanlig ångest, sådana här tankar är vanliga vid just ångest.

Fanns en period då jag inte ens låste toaletten efter mig, även offentliga, då jag skulle kunna få snabb hjälp om jag skulle få en hjärnblödning/stroke när jag tog i
I efterhand skrattar man åt det, men för tillfället är det extremt obehagligt.

Det känner man igen.
Inte bra egentligen.
Citera
2009-05-08, 13:40
Medlem
001001s avatar
HUr ska man göra om man lever ensam då?
Citera
2009-05-08, 16:24
Bannlyst
Citat:
HUr ska man göra om man lever ensam då?

Chansen för att du skulle råka ut för det är förmodligen minimal.
Men det är ju ganska svårt att tänka rationellt när man har sådana här tankar.

Mitt råd till dig är att söka hjälp och eventuellt testa någon form av antidepressiva eller kanske någon form av terapi.

Själv tycker jag att SSRI hjälpte ganska väl mot dessa tankar, men samtidigt så är det nog bättre att du försöker komma på orsaken till dina problem. Ser inte SSRI som en lösning utan bara som någon temporärt, KBT har också visat sig vara lika effektivt och det är nog det bättre alternativet.
Citera
2009-05-08, 16:40
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yersinia-pestis
Chansen för att du skulle råka ut för det är förmodligen minimal.
Men det är ju ganska svårt att tänka rationellt när man har sådana här tankar.

Mitt råd till dig är att söka hjälp och eventuellt testa någon form av antidepressiva eller kanske någon form av terapi.

Själv tycker jag att SSRI hjälpte ganska väl mot dessa tankar, men samtidigt så är det nog bättre att du försöker komma på orsaken till dina problem. Ser inte SSRI som en lösning utan bara som någon temporärt, KBT har också visat sig vara lika effektivt och det är nog det bättre alternativet.

Detta tänkte jag själv skriva. Tror det är absolut bästa (enda?) sättet.
Börja med att ordna en tid på din vårdcentral. Berätta allt om dina tankar och din oro. Där kan du få medicin och remiss till någon som kan ge dej den rätta hjälpen. Säg gärna själv att du vill prova med terapi - om dom inte själv säger det! Medicin är bra men räcker inte alltid.
Jag känner mej rätt säker på att just den behandlingen kan hjälpa dej!
Lycka till nu!
Citera
2009-05-08, 17:51
Medlem
onemanarmys avatar
Att ringa en vän/familjemedlem och bara prata lite skit gör mer än vad man först kan tro.
Speciellt om personen ifråga är medveten om vad du går igenom.

Det är väldigt väldigt vanliga tankar du har iallafall, så du ska inte känna dig dum inför att dela med dig av dom till antingen förstående vän, eller psykolog etc.

Mvh. OmA
Citera
2009-05-08, 18:48
Medlem
Benjos avatar
Citat:

hur känns en stroke?

Min stroke slog mot hela vänstersida. Den blev som paralyserad(hade känsel men kunde inte röra mig.) Jag försökte gå på vänsterbenet men det blev för 'svagt' så jag tippade omkull. Tur i oturen så var jag bland folk som ringde ambulans på en gång.

Grejen är att det hela började ett halvår tidigare med en 'ministroke' det blev litegranna svagare i hela vänstersidan. men det va bara någon minut.
De jobbigaste med själva stroken var när det krampade lite, det var inte så skönt.

Kan säga att forskarna kollar mer på samband mellan stress och stroke på unga.

ps. har min alldeles egna tråd om min stroke. https://www.flashback.org/showthread.php?t=901735
Citera
2009-05-13, 20:16
Medlem
001001s avatar
Hur känns det att få en hjärnblödning?
som att bli uppäten av sniglar medans man lever är min chansning

Hur känns en hjärtattack?
som 100 knytknävsslag mot bröstet?
Citera
2009-05-13, 20:55
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Hur känns det att få en hjärnblödning?
som att bli uppäten av sniglar medans man lever är min chansning

Hur känns en hjärtattack?
som 100 knytknävsslag mot bröstet?

Jag har träffat många sjuka och sådana förklaringar som ovan har ingen gett.
En hjärnblödning eller en propp i hjärnan kan givetvis ge en intensiv huvudvärk och om du läser Benjos beskrivning ovanför så ser du att det är styrkan som försvann som var det primära. Så glöm "sniglarna", dom finns bara i din fantasi just nu.

Hjärtinfarkt(-attack) kan ge stark smärta och som ett "tryck" över bröstet. I andra fall kan man kanske knappt märka av det. Det beror en del på hur förkalkade blodkärlen runt hjärtat är.
Men jag kan inte se det som 100 knytnävslag.

Tydligen har du tänkt alldeles för mycket på hur otäcka sjukdomar kan vara. Och i din fantasi har du förstorat upp och fått fel "tankar".
Jag kan förstå att du har jobbigt och fortfarande gäller att kontakta en läkare och få medicin OCH remiss för terapi.

Att leva sunt - alltså äta rätt och bra, sova tillräckligt, motionera lite och undvika stress så har du minskat alla risker för att drabbas av dessa sjukdomar.
Se till att få hjälp mot dina jobbiga tankar!
Lycka till! Eliza
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in