Igår köpte jag ett exemplar av tidskriften "Allt om historia". Där läste jag en notis som berättade att en tysk nazist hade blivit dömd till sex års fängelse. Brottet? Han hade öppet förnekat förintelsen.
Alltså, jag är av uppfattningen att människor som på fullt allvar förnekar förintelsen är mer eller mindre efterblivna.
Men ska det vara straffbart? I helvete heller.
Yttrandefriheten är något fundamentalt för hela vårt västerländska samhälle. Varför tillåts därför dessa vidriga rättsövergrepp?
Jag visste tidigare om att människor (någon historiker i Österrike?) hade straffats för liknande åsikter och uttalanden. Men att man riskerade fängelsestraff var helt främmande för mig.
Finns det verkligen inga demokratiska krafter som opponerar sig mot lagar likt dessa? Ponera att det istället för att förneka förintelsen skulle vara straffbart att förneka israelers övergrepp mot palestinier, eller Osmanska rikets folkmord på kristna armenier. Hade det kanske blivit lite mer liv i luckan då?
Vad säger ni andra skribenter? Är det rätt att tumma på en av våra viktigaste rättigheter för något som ovanstående exempel beskriver?
Skulle också vara kul att få tankar och åsikter från forumets mer engagerade Israelvänner.