2009-05-06, 17:55
Medlem
Swenjoys avatar
Ibland när jag har varit hungrig ett tag så känner jag att magen krymper ihop sig lite och jag ser mycket smalare ut. Så jag undrar, blir det så när kroppen får slut på mat och börjar då ta energi från musklerna? Eller kommer denna "svält" period efter att man inte ätit på några hela dagar?
Citera
2009-05-06, 17:58
Bannlyst
med största sannolikhet inbillar du dig bara att du blir smalare.

kroppen "tar energi från musklerna" när glykogendepåerna i bla lever och muskler är slut.

Vad jag vet utsöndras då bla ett hormon som heter kortisol som bryter ner dina muskler och fett för att använda som bränsle.
Citera
2009-05-06, 18:04
Medlem
Swenjoys avatar
Fast att jag blir smalare är jag helt 100 på, ser klar och tydligen att magen sitter mycket längre in än vanligt. Aja,

Menhur lång tid brukar detta ta utan mat?
Citera
2009-05-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swenjoy
Fast att jag blir smalare är jag helt 100 på, ser klar och tydligen att magen sitter mycket längre in än vanligt. Aja,

Menhur lång tid brukar detta ta utan mat?

Tänk dig magsäcken som en ballong. Är väl inget konstigt med detta. Den egenskapen blir dock sämre när du blir äldre
Citera
2009-05-06, 18:22
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swenjoy
Ibland när jag har varit hungrig ett tag så känner jag att magen krymper ihop sig lite och jag ser mycket smalare ut. Så jag undrar, blir det så när kroppen får slut på mat och börjar då ta energi från musklerna? Eller kommer denna "svält" period efter att man inte ätit på några hela dagar?

Du vet väl om att magsäcken drar ihop sig när den inte är fylld med mat?
Citera
2009-05-06, 19:59
Medlem
Gattss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
med största sannolikhet inbillar du dig bara att du blir smalare.

kroppen "tar energi från musklerna" när glykogendepåerna i bla lever och muskler är slut.

Vad jag vet utsöndras då bla ett hormon som heter kortisol som bryter ner dina muskler och fett för att använda som bränsle.

aa, fett bryts ner och blir energi åt musklerna. Samtidigt så bryts muskler ner till aminosyror som åker ut till blodet, in till lever, förvandlas till glukos och ut i blodet igen som energi till hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in