Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Jag menar inte att döma ut någon som dogmatiker, ber om ursäkt om det verkar så.
Har det rationella tänkandet lett dig längre än till konstaterandet att absoluta sanningar är onåbara/icke-existerande och att de enda sanningarna värda att tala om är de axiomatisk-logiska och de pragmatiska?
Har det rationella tänkandet lett dig längre än till konstaterandet att absoluta sanningar är onåbara/icke-existerande och att de enda sanningarna värda att tala om är de axiomatisk-logiska och de pragmatiska?
Du behöver inte be om ursäkt, jag tar inte illa vid mig av såna trivialiteter
Om vi ska se det ur filosofi-perspektiv så har det väl kanske inte gett mer nej, jag tycker dock att det är ett ganska sunt förhållningssätt till det vi kallar 'sanning'. Teknologiskt så har det ju däremot gett oss allting vi har.
Citat:
Precis. Det tycks mig ganska märkligt att hålla en sådan syn och samtidigt säga att sanningssökande på andra håll kan rationaliseras bort. Varför skall man inte tillämpa trial-and-error (eller liknande) även på tvivelaktiga metoder i detta fall? Enda anledningen jag kan se är att det skulle bli enormt tidskrävande
Alltså, (1) det enda som intresserar dig är sanningen, (2) du tror inte att man kan komma närmare sanningen enbart genom rationellt tänkande, (3) du ser ingen anledning till att ge upp det rationella tänkandet?
Alltså, (1) det enda som intresserar dig är sanningen, (2) du tror inte att man kan komma närmare sanningen enbart genom rationellt tänkande, (3) du ser ingen anledning till att ge upp det rationella tänkandet?
Det är precis därför det rationaliseras bort av de allra flesta, mig inkluderat. Man måste helt enkelt sålla bort saker, det gäller i alla delar av livet. Skulle man aktivt arbeta med alla crackpots teorier så skulle vi mer eller mindre stå still i utvecklingen. Det betyder inte för den sakens skull att jag har något emot att någon annan använder sig av trial-and-error för att söka sanning på annat sätt, jag tycker bara inte att det ska vara statligt finansierat t.ex. Iaf inte i nuläget.
Du missförstod mig nog lite i mitt citerade inlägg, eller jag uttryckte mig klantigt snarare. Jag tror att det går att komma en bra bit längre genom rationellt tänkande, men jag är helt övertygad om att det inom t.ex. astronomin, fysiken etc. kräver en enorm kunskapsbas för att ens ha någon chans att kunna resonera sig fram till nya svar. Då främst genom matematik. Det jag menar är alltså att personer som du och jag, utan en professur i t.ex. teoretisk fysik, har liten eller ingen chans att lösa de aktuella frågor som finns inom det området enbart genom tillämpandet av rationellt tänkande.
Citat:
Utan empirin vore rationellt tänkande nonsens. Jag säger inte att det rationella tänkandet är meningslöst, tvärtom är det något jag håller väldigt högt, men om man skall söka absoluta sanningar (Gud) m.m., tror jag man måste använda något annat.
Kanske det, det är egentligen omöjligt att svara på eftersom ingen har en uppfattning om vad gud i så fall skulle vara.
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-21 kl. 16:45.
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-21 kl. 16:45.
Undantaget som bekräftar regeln eller hur det brukar heta.