2013-01-21, 16:42
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Jag menar inte att döma ut någon som dogmatiker, ber om ursäkt om det verkar så.

Har det rationella tänkandet lett dig längre än till konstaterandet att absoluta sanningar är onåbara/icke-existerande och att de enda sanningarna värda att tala om är de axiomatisk-logiska och de pragmatiska?

Du behöver inte be om ursäkt, jag tar inte illa vid mig av såna trivialiteter

Om vi ska se det ur filosofi-perspektiv så har det väl kanske inte gett mer nej, jag tycker dock att det är ett ganska sunt förhållningssätt till det vi kallar 'sanning'. Teknologiskt så har det ju däremot gett oss allting vi har.

Citat:
Precis. Det tycks mig ganska märkligt att hålla en sådan syn och samtidigt säga att sanningssökande på andra håll kan rationaliseras bort. Varför skall man inte tillämpa trial-and-error (eller liknande) även på tvivelaktiga metoder i detta fall? Enda anledningen jag kan se är att det skulle bli enormt tidskrävande

Alltså, (1) det enda som intresserar dig är sanningen, (2) du tror inte att man kan komma närmare sanningen enbart genom rationellt tänkande, (3) du ser ingen anledning till att ge upp det rationella tänkandet?

Det är precis därför det rationaliseras bort av de allra flesta, mig inkluderat. Man måste helt enkelt sålla bort saker, det gäller i alla delar av livet. Skulle man aktivt arbeta med alla crackpots teorier så skulle vi mer eller mindre stå still i utvecklingen. Det betyder inte för den sakens skull att jag har något emot att någon annan använder sig av trial-and-error för att söka sanning på annat sätt, jag tycker bara inte att det ska vara statligt finansierat t.ex. Iaf inte i nuläget.

Du missförstod mig nog lite i mitt citerade inlägg, eller jag uttryckte mig klantigt snarare. Jag tror att det går att komma en bra bit längre genom rationellt tänkande, men jag är helt övertygad om att det inom t.ex. astronomin, fysiken etc. kräver en enorm kunskapsbas för att ens ha någon chans att kunna resonera sig fram till nya svar. Då främst genom matematik. Det jag menar är alltså att personer som du och jag, utan en professur i t.ex. teoretisk fysik, har liten eller ingen chans att lösa de aktuella frågor som finns inom det området enbart genom tillämpandet av rationellt tänkande.

Citat:
Utan empirin vore rationellt tänkande nonsens. Jag säger inte att det rationella tänkandet är meningslöst, tvärtom är det något jag håller väldigt högt, men om man skall söka absoluta sanningar (Gud) m.m., tror jag man måste använda något annat.

Kanske det, det är egentligen omöjligt att svara på eftersom ingen har en uppfattning om vad gud i så fall skulle vara.
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-21 kl. 16:45.
Citera
2013-01-21, 16:44
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som du vet så brukar denna resonnemangs-kädja oftast sluta i epistemiske betraktninger, där jag insisterar på att sålänga saker fallar 'neråt' då är rationalismen överlag ett säkert kort.
Det kan jag hålla med om.

Citat:
Jo. Och när föll du 'uppåt' sista gången?
Aldrig, men jag skulle kunna rationalisera fram ett scenario där detta inträffar. Jag invänder egentligen inte mot rationaliteten i sig, utan tanken om att dagens erfarenhetskunskap är slutgiltig. Detta tror jag är en vanlig tanke bland många ateister.
Citat:
Jag är ateist, och så 'intresserad', att det vid étt tillfälle blev framlagd ett förslag om, att mängden av mina dagliga inlägg skulle begränsas till ett visst maximum.
Undantaget som bekräftar regeln eller hur det brukar heta.

Citat:
Vi fallar båda 'neråt'.

Induktion.

Citat:
Inte för tillfället.

Varför skulle jag inte kunne argumentera för 'indikationer' om jag kallar dom för indikationer och inte implicerar annat än att det är indikationer?
Det kan du väl, men du konstaterar bara att det är just indikationer. Jag menade argumentera för "innehållet".
Citera
2013-01-21, 16:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag menade inte att det måste överges helt, uttryckte mig otydligt. Vad jag menade var att jag inte tror att man på rationella grunder kan nå några absoluta sanningar, därför måste rationaliteten överges i det fallet. Därefter, beroende på vad insikten resulterar i, kan man rationalisera det hela hur mycket man vill.

Det jag vill ha sagt:
"Bevisa att Gud existerar" borde bytas ut mot "Bevisa att det finns ett sätt, sådant att det är möjligt att få kontakt med Gud".
Hur skulle du definiera en absolut sanning?

Jag tror nog många skulle acceptera ditt andra exempel som en variant av det första.
Det enda man efterfrågar är något som producerar resultat som inte är likställda med vad man hade fått om Gud inte var närvarande.

Jag vill likna det vid ett tankeexperiment någon presenterade. Löst återberättat löd det såhär:
Föreställ dig en värld lik våran, identisk på alla vis, med den enda skillnaden att Gud inte finns. Hur skulle vi se någon skillnad?

För min del skulle ett bevis i den här tråden innebära något som hjälper mig att se skillnad på dessa två världar eller något jag kan göra för att avgöra vilken värld jag är i.
Citera
2013-01-21, 17:00
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du behöver inte be om ursäkt, jag tar inte illa vid mig av såna trivialiteter

Om vi ska se det ur filosofi-perspektiv så har det väl kanske inte gett mer nej, jag tycker dock att det är ett ganska sunt förhållningssätt till det vi kallar 'sanning'. Teknologiskt så har det ju däremot gett oss allting vi har.
Om du lägger till erfarenhet och tursamma förhållanden håller jag med dig.

Citat:
Det är precis därför det rationaliseras bort av de allra flesta, mig inkluderat. Man måste helt enkelt sålla bort saker, det gäller i alla delar av livet. Skulle man aktivt arbeta med alla crackpots teorier så skulle vi mer eller mindre stå still i utvecklingen. Det betyder inte för den sakens skull att jag har något emot att någon annan använder sig av trial-and-error för att söka sanning på annat sätt, jag tycker bara inte att det ska vara statligt finansierat t.ex. Iaf inte i nuläget.
Absolut. Det låter rimligt.
Citat:
Du missförstod mig nog lite i mitt citerade inlägg, eller jag uttryckte mig klantigt snarare. Jag tror att det går att komma en bra bit längre genom rationellt tänkande, men jag är helt övertygad om att det inom t.ex. astronomin, fysiken etc. kräver en enorm kunskapsbas för att ens ha någon chans att kunna resonera sig fram till nya svar. Då främst genom matematik. Det jag menar är alltså att personer som du och jag, utan en professur i t.ex. teoretisk fysik, har liten eller ingen chans att lösa de aktuella frågor som finns inom det området enbart genom tillämpandet av rationellt tänkande.
Det är möjligt, jag uttryckte mig själv slarvigt. Jag menade många gånger i mitt inlägg inte exklusivt "riktig rationalitet" utan ibland också det "sunda förnuft" som baseras på induktiva slutledningar från dagens erfarenhetsbank.
Citat:
Kanske det, det är egentligen omöjligt att svara på eftersom ingen har en uppfattning om vad gud i så fall skulle vara.
Kanske, eller också finns det sådana som har både en uppfattning och ett (rimligt) svar. Det skulle kunna vara så att metodiken helt enkelt inte är "allmängods".
Citera
2013-01-21, 17:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo. Och när föll du 'uppåt' sista gången?

Citat:
Aldrig, men jag skulle kunna rationalisera fram ett scenario där detta inträffar.

Rationalismen och efterrationalisering är inte det samma.

Citat:
Jag invänder egentligen inte mot rationaliteten i sig, utan tanken om att dagens erfarenhetskunskap är slutgiltig.

Sedär, nu börjar du låta som 526, som har svårt för att inkorporera relativismens epistemiska verklighet i sin världsbild.

Citat:
Detta tror jag är en vanlig tanke bland många ateister.

Som jag inte är talesman för.

Citat:
Vi fallar båda 'neråt'.

Citat:
Induktion.

Hmmm, gränsen mellan din flört/icke-flört med solipsismen och 'bara' avanserat subjektivitet är lite flytande (från mitt perspektiv), men du kan för all del utasluta mig från ekvationen och endast konkludera för dig själv hurvida ditt 'icke-fallande uppåt' ger dig fast grund under fötterna.

Sen .... om du erkännar värdet av kommunikation ... kan vi jämföra våra subjektiva konklusioner.

Om du vill ursökta inslaget av ordspel (~'pun') i detta.

Citat:
Varför skulle jag inte kunne argumentera för 'indikationer' om jag kallar dom för indikationer och inte implicerar annat än att det är indikationer?

Citat:
Det kan du väl, men du konstaterar bara att det är just indikationer. Jag menade argumentera för "innehållet".

Jag ser ingen anledning till att argumentera FÖR innehållet av indikationer FÖRE dessa har fått högra validitets-status än just 'indikationer'.
Citera
2013-01-21, 17:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf

Citat:
Kanske, eller också finns det sådana som har både en uppfattning och ett (rimligt) svar. Det skulle kunna vara så att metodiken helt enkelt inte är "allmängods".

Dessa potentiellt insiktsfulla proteism-individer är påfallande tysta på detta forum.

Däremot finns det en del vettigt att hämta från t.ex. tidig tao'ism. Som jag dock inte vill framhäva som ultimativ, absolut verklighet.
Citera
2013-01-21, 17:18
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur skulle du definiera en absolut sanning?
Svår fråga. Förmodligen något som alltid är sant, oberoende av människan osv. Det som i alla lägen korresponderar med den verkliga verkligheten. Något i stil med en ovedersäglig 'theory of everything'.
Citat:
Jag tror nog många skulle acceptera ditt andra exempel som en variant av det första.
Det enda man efterfrågar är något som producerar resultat som inte är likställda med vad man hade fått om Gud inte var närvarande.

Vad är det för resultat du menar? Spelar det någon roll om det är något som är objektivt mätbart eller något subjektivt "upplevbart"?

Citat:
Jag vill likna det vid ett tankeexperiment någon presenterade. Löst återberättat löd det såhär:
Föreställ dig en värld lik våran, identisk på alla vis, med den enda skillnaden att Gud inte finns. Hur skulle vi se någon skillnad?

För min del skulle ett bevis i den här tråden innebära något som hjälper mig att se skillnad på dessa två världar eller något jag kan göra för att avgöra vilken värld jag är i.
Konstigt tankeexperiment. Om man ponerar att det finns en skapare (vilket många religiösa gör) skulle skillnaden vara att den hypotetiska världen inte alls skulle finnas. Och jag tvivlar på att du skulle nöja dig med ett gudsbevis som är identiskt med svaret på frågan: "Finns världen?"
Citera
2013-01-21, 17:32
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Nej, det är en neutronstjärna.

Tänk att en mäniskohand av nånting kan skapas ur en sån stjärna som är 150 ljusår bred..
Vilka slumpar det finns gott folk. Nästan så att man IBALDN undrar om det ens är en slump.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och Jesus på den grillade ostmackan var bevis för kristendomen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Pareidolia

Hahahaha klart det ÄR BEVIS för kristen-dommen för dom avgudar tillåmed bröd för dom tror att frälsaren är nånannan än människor, fortfarande..
Inte för att ni är bättre ni tror fortfarande ignorans och pengar är gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Den första cellen började inte ens som en cell, den började som en dammpartikel i kosmos. Därefter under miljarder års flygande och blandande med annan materia så UPPSTOD till slut det vi idag kallar för en "cell".

Det är synd att du inte har gått i grundskolan. Hade du gjort det så hade du redan känt till alla dessa teorier om livets uppkomst och vi hade därmed sluppit att inkludera en hel läroplan i varenda inlägg när man svarar på dina inlägg.

Hahahahahahaaaa ja det behövdes iaf ingen intelligens för att skapa designen i en levande cell, det var slump som gjorde det..
Tackar du slumpen för detta underverk som vi kallar för en levande cell?

Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Nej den utvecklades från virus, virusen i sin tur från enklare självreplikerande kemiska föreningar. Men du har en poäng i att vi ännu inte lyckats isolera dessa föreningar. Men jag skulle nog med hyfsad säkerhet kunna tänka mig att det är gjort inom vår livstid med den beräkningskraft vi har idag så kommer man förr eller senare kunna arbeta sig baklänges till det. OM det skulle inträffa och kunna styrkas så kommer alla välrdens religiösa plötsligt glömma sina tidigare argument och backa ett steg till.
"Ok, men vem gav grundämnena möjlighet att förenas?"

Det är så kul med deras utvecklingsstörda tänkande.
"OK, jorden var väl inte platt då, men den ligger iaf i centrum för allt!"
"Ok, jorden är inte i centrum av allt men sjukdomar kommer iaf från hin håle och kan enbart botas av gud."
"Ok, bakterier och virus existerar men livet själv är iaf skapat som det ser ut idag av gud."
"Ok, evolution (utom några stollar). Men gud har iaf styrt den dit han ville."
"Ok, med alla inperfektioner och den bevisade slumpartade uppkomsten av mutationer så kanske han inte styrde evolutionen men han startade den iaf."

Hur kan man se tillbaks på sin religions historia, se det där och inte inse att i VARENDA jävla fråga så har de visat sig ha fel men de beter sig bara som de horor de är och säljer sin förra ståndpunkt till förmån för nästa som ska rädda ansiktet på dem till den blir avslöjad som ännu en fabel.

Så fort något självreplikerar (tex pga att en kemisk förening bildas som gör det) så utsätts den för evolution och felaktigheter som ger fördelar blir vägen framåt.

Du är ett virus på planeten och du kommer antagligen få universums "virusutrotare"/(Nibiru) som bränner skiten ur dig på grund av att du , trots varningar, fortsätter din livsstil som tär på naturen och ogillas av moder Jord som har intelligens som du inte riktigt kommer hinna förstå för att du är bakom flötet efter alla dessa år i skolor där man lär folk evolutionsteorin/livet är slump/ du är obetydlig..

Såg du inte handen runt neutronstjärnan eller vad är det för fel på dig?

Hur mycket bevis ska ni behöva ha för intelligent design/gud, innan ni vågar erkänna att livet kanske inte är en slump utan skapare, utan istället tvärt om, skapat med ett mål som ni totat ignorerar på grund av evolutionsteorin/ grund byggstenen till ignorans och satanism..

Citera
2013-01-21, 17:35
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Rationalismen och efterrationalisering är inte det samma.
Vad har efterrationalisering med det här att göra? Det är snarare en "förrationalisering" eftersom jag menar att det skulle kunna ske, inte att det har gjort det.
Citat:
Sedär, nu börjar du låta som 526, som har svårt för att inkorporera relativismens epistemiska verklighet i sin världsbild.
Kanske det, men jag tror fortfarande att det inte är en särskilt ovanlig tanke att vetenskapen nästan är 'färdig'. Om du tycker att den synen på vetenskap är relativistisk får det stå för dig — jag tycker att den är positivistisk.
Citat:
Som jag inte är talesman för.
Det har jag aldrig sagt.
Citat:
Hmmm, gränsen mellan din flört/icke-flört med solipsismen och 'bara' avanserat subjektivitet är lite flytande (från mitt perspektiv), men du kan för all del utasluta mig från ekvationen och endast konkludera för dig själv hurvida ditt 'icke-fallande uppåt' ger dig fast grund under fötterna.

Sen .... om du erkännar värdet av kommunikation ... kan vi jämföra våra subjektiva konklusioner.

Om du vill ursökta inslaget av ordspel (~'pun') i detta.
Varför blandar du alltid in solipsism i leken? Det jag undrar är om du menar att det aldrig händer att du stöter på fall (haha) där din erfarenhet ställs på prov? Litar du blint på induktionen? Förnekar du fortfarande svarta svanars existens?

Citat:
Jag ser ingen anledning till att argumentera FÖR innehållet av indikationer FÖRE dessa har fått högra validitets-status än just 'indikationer'.
Det precis det jag menar är problemet med hela tråden.
Citera
2013-01-21, 17:37
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Dessa potentiellt insiktsfulla proteism-individer är påfallande tysta på detta forum.
Frågan är vad man får ut av att diskutera på ett forum om man kan diskutera med Gud själv.
Citera
2013-01-21, 17:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Svår fråga. Förmodligen något som alltid är sant, oberoende av människan osv. Det som i alla lägen korresponderar med den verkliga verkligheten. Något i stil med en ovedersäglig 'theory of everything'.
Inte då som gravitationen?

Citat:
Vad är det för resultat du menar? Spelar det någon roll om det är något som är objektivt mätbart eller något subjektivt "upplevbart"?
Objektivt eller något subjektivt alla kan ta del av eller uppleva.

Citat:
Konstigt tankeexperiment. Om man ponerar att det finns en skapare (vilket många religiösa gör) skulle skillnaden vara att den hypotetiska världen inte alls skulle finnas. Och jag tvivlar på att du skulle nöja dig med ett gudsbevis som är identiskt med svaret på frågan: "Finns världen?"
Det är konstigt enbart om guden bara är en skapare. Man kan ju annars utgå ifrån att en värld blev framtrollad och andra utvecklades från naturalistiska metoder så som vi observerat det och att världarna i övrigt är identiska. Hur ser man skillnad på dessa två världar?

Men ok, låt oss istället 7säga att båda är identiska utom att gud precis försvann från en av världarna. Han blev less och drog iväg, eller dog, eller vad som helst. Vad skulle förändras i den enda världen?
Citera
2013-01-21, 17:43
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Relativismens epistemiska värde behövar inte först positivismens 'godkännande'.
Vad har jag sagt som antyder något sådant?
Citat:
Ett erbjudande som konstant är öppet, och som jag själv regelbundet upprepar ... resultat: Tystnad; frånsett självmotsägande anekdotisk information.
Jag tror som sagt att OM det skulle finna någon sådan metodik, skulle nog utövarna hålla hårt i den inom sitt (förmodligen esoteriska) sällskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in