2017-05-11, 12:24
Medlem
80231s avatar
Gud finns. Jag är beviset för det. Punkt!
Citera
2017-05-11, 12:26
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har jag redan svarat på t.ex. här:

(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)
Det säger ju inget om det vi diskuterar nu!
Citera
2017-05-11, 12:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Du är fel ute nu. För min del så får det gärna finnas hundratusentals "gudar", men det är ändå bara en enda skapare. Förstår du skillnaden?

Det finns ingen "skillnad" i detta argument. Du postulerar bara att det finns nån super-'gud' (möjligen som ett koncept) bakom alla dom andra 'gudar'.
Citera
2017-05-11, 12:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har jag redan svarat på t.ex. här:

(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)

Citat:
Det säger ju inget om det vi diskuterar nu!

Jo, det säger en hel del. Bl.a. att du opererar med din egen typ av bevisföring.
Citera
2017-05-11, 12:33
Medlem
80231s avatar
Citat:
Det finns ingen "skillnad" i detta argument. Du postulerar bara att det finns nån super-'gud' (möjligen som ett koncept) bakom alla dom andra 'gudar'.
Nej det gör jag inte. Sluta med att föröka klistra på mig olika epitet. Jag har läst igenom delar av detta forum nu, och fattar att det är ett gäng knäppskallar (förlåt men det är sant) som spammar forumet. I'm out.
Citera
2017-05-11, 12:35
Medlem
80231s avatar
Citat:
Jo, det säger en hel del. Bl.a. att du opererar med din egen typ av bevisföring.
Det man ser hos andra finner man hos sig själv. Asperger? Gud hjälper. Du ska se att han finns där när du behöver hjälp. Det är det slutliga beviset på att han existerar.
Citera
2017-05-11, 12:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du postulerar bara att det finns nån super-'gud' (möjligen som ett koncept) bakom alla dom andra 'gudar'.

Citat:
Nej det gör jag inte.

Så EXAKT vilken 'gud' eller typ av 'gud' är det du med din privata version av bevisföring vill bevisa?
Citera
2017-05-11, 12:40
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Det man ser hos andra finner man hos sig själv. Asperger? Gud hjälper. Du ska se att han finns där när du behöver hjälp. Det är det slutliga beviset på att han existerar.

Hur hjälper han till? Hjälper han mig att jobba undan alla 100-inköpsordrar jag har på jobbet?
Hjälper han mig bygga ut altanen? Hjälper han mig bära hem matkassarna när jag storhandlat? Berätta och beskriv mer i detalj hur han hjälper mig.
Citera
2017-05-11, 13:33
Medlem
zuprwhirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Hur hjälper han till? Hjälper han mig att jobba undan alla 100-inköpsordrar jag har på jobbet?
Hjälper han mig bygga ut altanen? Hjälper han mig bära hem matkassarna när jag storhandlat? Berätta och beskriv mer i detalj hur han hjälper mig.
Det handlar nog mer om en relation likt den mellan en treåring och ett gosedjur eller en snuttefilt.
Citera
2017-05-11, 14:21
Medlem
Citat:
Så om just du inte funnits, då hade inte Gud existerat?
Citera
2017-05-11, 16:32
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Motfråga: vad är ett bevis? Filosofiska bevis? Eller handlar det om experimentell testning?
Ett bevis på guds existens, är att guden självt, i sig själv är maktlig nog att föra talan agera eller tydligt närvara så pass att människor inte kan stå i tvivel om att det är en gud/övernaturlig persona är konkret närvarande förklarar hela sitt uppsåt och att med den övernaturliga närvaron agera så sensationellt annorlunda dvs gudligt övernaturligt mot den mänskliga förmågan att samtliga förstår att "detta är en gud" och alla tvivel undanröjs. Tvivlen är fortfarande rätt så tydliga i de troenden, de behöver ständigt "påminna sig om eller ständigt fräscha upp sin tro" för hans existens..

Som det fortfarande är, så är dem som påstår guds existens, alltså troende och sökande och ofta tvivlande.. vilket inte rimmar med en faktiskt existerande gud - men de tror och ibland tror de sig veta att de kände gud men baserat på vad de tror eller kanske vill att gud ska vara, inte ATT guden tydligt sagt sig och det uppdaterat.. vara så som den är i sig självt.. i sådant fall skulle troendet upphöra och gud bli en medagerande part oavsett tro/vilja att anlita och agera i realtid, detta sker inte! Böner brukar planeras och ingå i ritualer ceremonier bl.a

Att ritualism uppstått bland människor, kan vara en intäkt för därmed guds existens, jag tror det är rätt krassa liksom "kriterier" , att de i egentlig mening aldrig behövs så länge ande och väsen tillskrivits vara starkare och klokare än människa och så länge gudsordare och andebesvärjare o.dyl finner tillfredsställelse i att på olika sätt förfara maktligt med dels omgivande människor dels med enl sig själv påstått existerande andar väsen o.dyl, att "skickas el sändas till.. *behövande..." däribland gud, så är det i sig hela motivet till den mystik som de piskat upp att ska vara eftertraktad... betingad.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-05-11 kl. 16:37.
Citera
2017-05-11, 17:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Non sequitur (därav följer inte).
Att du finns är ett bevis på att du finns, inte att gud finns. Punkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in