2015-10-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densistafilosofen
Men då får du vara den smartare å besvara på den frågan!
Vilken fråga?
Citera
2015-10-24, 12:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Nej. Bogomil förväntar sig att någon som vill flitigt använda sig av filosofiska begrepp, håller sig inon ramarna för det definierade begreppets innebörd.

Att likgiltigt vidga innebörden av begreppet bevis samt sanning för att kunna angripa alla former likvärdigt är fel.

Gud är uteslutande en subjektiv hänförelse så länge du inte kan bevisa att hen är sann. Om du visar detta utifrån de premiser som andra utanför din egna värld kan förstå. Så börjar det bli tal om en form av teori.

Det är ett ganska vidkommande problem i gudsdebatten att teister snvänder epistomologin godtyckligt. De paradox som uppstår inom epistomologin är inte av den karaktär att de gynnar gudstesen.

Men sen brukar teister vara så okunniga att osanning lät görs till sanning. (confirmation bias).

Du tolkar mig helt korrekt.
Citera
2015-10-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du möjligen höja dig över en 12-årings retorik-nivå och börja relatera till ämnet.

Okej, vad är Gud då?

Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Vilken fråga?

Mmm...Vad är Gud å existerar denna jäveln?
Börja du svara på detta...
Citera
2015-10-24, 12:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Okej, vad är Gud då?

Sånt är primärt ditt bord.

Flera dumfrågor?
Citera
2015-10-24, 12:50
Medlem
Citat:
Mmm...Vad är Gud å existerar denna jäveln?
Börja du svara på detta...
Vad har detta med din definitionsförvirring och sanningsrelativism att göra?

Det är för övrigt inte upp till mig att definiera Gud.
Citera
2015-10-24, 12:57
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Mmm..okej..
Vet inte om jag ska ta det om angrep elr inte...
Men den stora saken i det hela är att...Vill man inte förstå så vill man inte förstå..

Visst kan Gudafrågan diskuteras men joo tydligare bild du ger...
Desto mer står vissa å väntar på att få piska en..
Som en ond sida av universum...

Så det blir inte roligt att föra en diskussion me dessa typer

Men om du baserar din självkänsla runt ämnet, beroende på hur utomstående reagerar. Kommer du att sekulera dig från alla som inte delar din uppfattning.

Jag är en hårdbiten ateist. Men jag är väldigt nyfiken på vad gud är för andra. Jag har själv upplevt mytafysiska tankar och tillstånd. Men tyvär inget för mig som inte relateras till vår stackare hjärnans komplexitet.

Det blir inte en fråga hurruvida någon teist ska tro på gud. Utan att om dem vill hävda hans existens som sann, då får man allt gå efter spelreglerna för vad sanning är. Annars blir det en gröt av vad allt.

Självfallet finns det många filosofer som har stipulerat paradoxala teser runt gud. Men de är inget som härleder hans existens. Ta t. Ex. Pascals vad. Att du tjänar rent "ekonomiskt" på att tro på gud. För finns han har du allt att vinna på det. Finnd han inte har du inte förlorat något.

Men här blir det av essensen att definiera begreppet förlora. Om du som troende, väljer omedvetet att inte ta in saker, för att de går stick istäv med ens övertygelse, något som alla lider av (komfirmations bias), blir det en förlust av livskvalite och erfarenheter. Vilket är ett av problemen med till exempelt religiöst fanatism. Ens "liv" hänger på ebs egen övertygelse. Det som ens kanske rubbar denns övertygelse, är en hädelse.
Citera
2015-10-24, 13:06
Bannlyst
Okej nu kommer jag med sista kortet som förhoppningsvis avslutar tråden.

ALLTING består av energi.
Citera
2015-10-24, 13:06
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Men om du baserar din självkänsla runt ämnet, beroende på hur utomstående reagerar. Kommer du att sekulera dig från alla som inte delar din uppfattning.

Jag är en hårdbiten ateist. Men jag är väldigt nyfiken på vad gud är för andra. Jag har själv upplevt mytafysiska tankar och tillstånd. Men tyvär inget för mig som inte relateras till vår stackare hjärnans komplexitet.

Det blir inte en fråga hurruvida någon teist ska tro på gud. Utan att om dem vill hävda hans existens som sann, då får man allt gå efter spelreglerna för vad sanning är. Annars blir det en gröt av vad allt.

Självfallet finns det många filosofer som har stipulerat paradoxala teser runt gud. Men de är inget som härleder hans existens. Ta t. Ex. Pascals vad. Att du tjänar rent "ekonomiskt" på att tro på gud. För finns han har du allt att vinna på det. Finnd han inte har du inte förlorat något.

Men här blir det av essensen att definiera begreppet förlora. Om du som troende, väljer omedvetet att inte ta in saker, för att de går stick istäv med ens övertygelse, något som alla lider av (komfirmations bias), blir det en förlust av livskvalite och erfarenheter. Vilket är ett av problemen med till exempelt religiöst fanatism. Ens "liv" hänger på ebs egen övertygelse. Det som ens kanske rubbar denns övertygelse, är en hädelse.
Har du hört talat om begreppet Apofatisk teologi?
Citera
2015-10-24, 13:07
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReageraNu

Ja, om man bara ser livet som fysiskt.
Citera
2015-10-24, 13:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men nu vill jag sitta runt ditt bord.
Kom inte å lek smart till mig din lilla fjant!
Spela öppet!

Mera trams.
Citera
2015-10-24, 13:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReageraNu

1/ Så du vet vad "allting" är?

2/ Vad har det med ett 'guds'-bevis att göra?
Citera
2015-10-24, 13:11
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Men nu vill jag sitta runt ditt bord.
Kom inte å lek smart till mig din lilla fjant!
Spela öppet!

Religiöst fanatism - väldigt intressant.
Om man lyfter upp saker i sin rätta benämning så blir det bara enklare.

Men om man har vissa demagoger som försöker få en att dansa runt en platta så är det mer ont uppsåt.Och Gudabilden för mig är inte jättetydlig. Lika mkt som Bogomil inte har koll på allt han säger.

Men om vi vänder oss till kärnan av ämnet så handlar det om Gud.
Och jag menar på att. Alla fungerar på sitt sätt.
Sen att du som ateist visar respekt kanske är oxå en nyckelfråga i sig.

Det är vad många icketroende inte lyckas med!

Ask and you shall recieve.

Jag har respekt för dig som individ, som människa. Men absolut inte din övertygelse. Gud är för mig en psykos hos vederbörande. Jag kan ha fel, men hitills har inget visat mig motsatsen.

Bogomil vill att du försöker påvisa vad gud är för dig. Om du tror på hen så kan du också beskriva det. Jag får dock känslan att du är orolig att om du beskriver honom, så lämnar du dig öppen för angrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in