Citat:
Ursprungligen postat av IllepilleN
Existensfilosoferna anser ju att om man går upp för mycket i världsliga sysslor så blir man en slags yrkesfunktion och då inte en människa(?).
Vad jag frågar mig då är om vi nu skapades kapabla till detta inomvärldsliga varande varför är det då inte också en del av människans egentliga funktion och varför är det inomvärldsliga varandet nu så farligt om det inte skadar någon annan?
Det finns inget som är "egentligt", och det finns inget som har en "funktion" i sig självt. Essenser och funktioner är konstruerade objekt, eller konstruerade egenskaper givna till objekt.
Även skillnaden mellan yrkesfunktion och människa är godtycklig, precis som kategorin världsliga sysslor också är en relativ term. Det Heidegger menade som en varning om att man inte ska bli uppslukad av den gråa massan, kan man spekulera länge i. Men jag tror att det inte har att göra med att "gå upp för mycket" i något. Det är nästan tvärtom. Att stå vid det löpande bandet på Volvo och skruva i en skruv kan vara menlöst och hjärndödande, men det kan också vara ens passion.
Saker och ting blir vad man gör dom till, det är en sak som existentialismen går ut på.
Däremot skulle jag gärna vilja förstå vad ett utomvärldsligt varande skulle vara...