2009-05-06, 13:42
Medlem
Hejsan, hoppas nån kan hjälpa mig.

är det någon som vet om man kan plocka bort gadgets från Vista sidebar på nått annat sätt än att klicka på dem i just sidebar? Finns det nått register nyckelvärde man kan ändra på eller liknande?

Satt och pluggade igår och när jag var klar upptäckte jag att boken legat på tangentbordet på nått vänster och lagt till en massa gadgets på sid panelen. Jag gissar på att det gått till så för nu har jag massor med kurs-info gadgets. Eftersom den legat en stund så tar den upp en hemsk massa minne runt 700-800MB och man kan inte göra nått på datorn.

Lyckades stänga av sidebar genom aktivitetshanteraren precis när datorn startade upp och gick in i kontrollpanelen och ställde in så den inte startar automatiskt med Vista. Så nu går det i alla fall att använda datorn.

Men jag skulle vilja ha sidebaren (brukar använda valuta-omvandlaren och lite sånt). Tyvärr går det inte att komma in i den och stänga ner de överflödiga gadgetsen utan att datorn låser totalt. Har också försökt avinstallera gadgets via kontrollpanelen men då startar den ju upp sidebar och datorn låser sig, så därför undrar jag om det finns nått annat sätt?

Väl Mött!
/Skorpan
Citera
2009-05-06, 13:58
Medlem
Hej, igen

vad tror ni om den här lösningen?

Jag hittade den här mappen:
%userprofile%\appdata\local\microsoft\windows sidebar\gadgets

i den finns en .ini fil som heter Settings. om jag öppnar den så står det

[Root]
SettingsVersion="00.00.00.01"
SidebarShowState="Imploded"
SidebarDockedPartsOrder="0x4,0x7,0x3,0xa,0x9,0x8,0 x2,0x1,"
Section0="1"
Section1="2"
Section2="3"
SidebarAutoStart="false"
SidebarDockedPartsPage1="1"
PickerPosX="277"
PickerPosY="274"
OneTimeRemoveGadgetMessageShown="true"
Section3="4"
OneTimeHideMessageShown="true"
Section4="7"
Section5="8"
Section6="9"
Section7="10"
.
.
.
.
.
.
.
Section350....

OneTimeExitMessageShown="false"
SidebarDockSide="2"
SidebarAlwaysOnTop="false"
SidebarDockMonitor="0"
[Section 1]
PrivateSetting_GadgetName=%PROGRAMFILES%\windows sidebar\gadgets\Clock.gadget
PrivateSetting_Enabled=true
PrivateSetting_GadgetTopmost="false"
PrivateSetting_SidebarDockedState="Docked"
[Section 2]
PrivateSetting_GadgetName=%PROGRAMFILES%\windows sidebar\gadgets\SlideShow.Gadget
PrivateSetting_Enabled=true
PrivateSetting_GadgetTopmost="false"
PrivateSetting_SidebarDockedState="Docked"
.
.
.
.
.
.
[Section350]....

av det lilla jag förstår så verkar det ju vara en lista på alla gadgets som är igång (350??!) om jag plockar bort säg från section5 fram till section350 och sen från [section5] till slutet av filen borde inte det fixa problemet?

Är inte helt hemma på vad en ini fil gör osv men det känns ganska rätt fram. Vad tror ni ska jag våga

Väl Mött!
/Skorpan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in