2009-05-07, 15:07
Medlem
För långsamtgående fordon (sk efterfordon) tex båtupptagnings vagnar.

stod vid 30skylten ovanför lgf texten
Citera
2015-04-05, 16:15
Medlem
Får man köpa ett släpp utan lastflak och bygga ditt plats för att dra crossar och ha det som efterfordon? Typ som.2-3 ramper som rymmer em varsin hoj.

Bor 3km från crossbanan hade barit smidigt att slippa besiktning och lägga pengar på ett dyrt släp
Citera
2015-04-05, 20:25
Medlem
BleAivanos avatar
mx2015, jag tror att om det är ett lgf-efterfordon du tänkt bygga om så ska det gå bra.
Däremot så får du inte utgå ifrån en släpvagn och bygga om den.

Skillnaden är att (enligt transportstyrelsen) att en släpvagn är ett registrerat fordon som får
framföras i 80 km/h (får även framföras på motorväg) och som kräver besiktning .

Ett efterfordon är ett LGF, dvs oregistrerat fordon som får köras i max 40km/h och som
inte behöver besiktas.

Det bästa är om du kollar med transportstyrelsen då det är de som har hand om frågan.
Citera
2015-04-05, 22:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är Ok eftersom det inte finns någon viktgräns för efterfordon. Dock får du inte överskrida bilens max dragvikt för BE-kort vilket brukar ligga på runt 1800 kilo samt att bilens aktuella bruttovikt måste överskrida båten + släpets vikt (om släpet inte har bromsar).

Det innebär att om man har en båt som väger 1100 kilo och ett släp som väger 600 kilo så får man dra den med en bil som väger 1500 kilo, men man måste ha 200 kilo last med i bilen också..
Gulp! Jag trodde regeln slutade efter din första mening men så enkelt var det inte då. Jag har ju dragit min båt på 2,5 ton+vagn tvärs genom stan några gånger från uppläggning till sjösättning med vanlig personbil. Då hade nog körkortet rykt om polisen hade sett mig, ska inte göra om den manövern mer.
Citera
2015-04-06, 02:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Gulp! Jag trodde regeln slutade efter din första mening men så enkelt var det inte då. Jag har ju dragit min båt på 2,5 ton+vagn tvärs genom stan några gånger från uppläggning till sjösättning med vanlig personbil. Då hade nog körkortet rykt om polisen hade sett mig, ska inte göra om den manövern mer.

Har din vagn bromsar då? Om isåfall så är det ok med den vikten.

Har din vagn ett drag med gummidamask så kan polisen knappast se på håll att den är obromsad.. En del båtupptagningsvagnar är ju byggda av delar från gamla husvagnar och dyl.
Citera
2015-04-06, 02:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har din vagn bromsar då? Om isåfall så är det ok med den vikten.

Har din vagn ett drag med gummidamask så kan polisen knappast se på håll att den är obromsad.. En del båtupptagningsvagnar är ju byggda av delar från gamla husvagnar och dyl.
Nix, inga bromsar. Tvåaxlad där framhjulen svänger med dragstången som är väldigt stel. Man kan ju limma dit en gummidamask för syns skull bara... Eller så får man bombhota ett köpcentrum i andra änden av stan så polisen har annat att tänka på en stund varje vår och höst. Nä, hela skiten ska säljas så problemet ska inte uppstå mer för min del.
Citera
2015-04-06, 10:24
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mx2015
Får man köpa ett släpp utan lastflak och bygga ditt plats för att dra crossar och ha det som efterfordon? Typ som.2-3 ramper som rymmer em varsin hoj.

Bor 3km från crossbanan hade barit smidigt att slippa besiktning och lägga pengar på ett dyrt släp
Nej. endast båtsläp får klassas som lgf.
Byggs det om så måste det registreras som 80 kärra.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/Vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/
Citera
2015-04-06, 10:27
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vilka-regler-for-batslap-28347
Citera
2015-04-06, 12:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Nej. endast båtsläp får klassas som lgf.
Byggs det om så måste det registreras som 80 kärra.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/Vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/

Enda undantaget är om det är en lgf-husvagn typ personalvagn eller mekvagn (en personalbod med en liten verkstad i). Man får inte ha lös last i dem, men motorcyklar fästa i fasta ställ är ju inget problem.
Senast redigerad av Megaforce 2015-04-06 kl. 12:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in