2009-05-06, 11:52
Medlem
Hej!

Jag planerar att köra ner min båt till vattnet imorgon och kom just på att det kanske inte riktigt är lagligt.
Båten väger 1000 kg + kärran, bilen är en Volvo V50 T5 så vikten är OK för bilen. Kärran är en 30 km/h-kärra, en såkallad upptagningsvagn.
Är det OK för mig att köra i 30 km/h med B-körkort?
Citera
2009-05-06, 11:54
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Det antar jag. Tror du kan se dom flesta reglerna på vägverkets hemsida
Citera
2009-05-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Det antar jag. Tror du kan se dom flesta reglerna på vägverkets hemsida

Ja, problemet är deras mycket ostrukturerade hemsida, tänkte om någon visste...
Citera
2009-05-06, 13:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StompinCharles
Ja, problemet är deras mycket ostrukturerade hemsida, tänkte om någon visste...

Det är Ok eftersom det inte finns någon viktgräns för efterfordon. Dock får du inte överskrida bilens max dragvikt för BE-kort vilket brukar ligga på runt 1800 kilo samt att bilens aktuella bruttovikt måste överskrida båten + släpets vikt (om släpet inte har bromsar).

Det innebär att om man har en båt som väger 1100 kilo och ett släp som väger 600 kilo så får man dra den med en bil som väger 1500 kilo, men man måste ha 200 kilo last med i bilen också..
Citera
2009-05-06, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är Ok eftersom det inte finns någon viktgräns för efterfordon. Dock får du inte överskrida bilens max dragvikt för BE-kort vilket brukar ligga på runt 1800 kilo samt att bilens aktuella bruttovikt måste överskrida båten + släpets vikt (om släpet inte har bromsar).

Det innebär att om man har en båt som väger 1100 kilo och ett släp som väger 600 kilo så får man dra den med en bil som väger 1500 kilo, men man måste ha 200 kilo last med i bilen också..

Ah, grymt bra förklarat! Då är jag lugn...
Tack tack!
Citera
2009-05-06, 15:09
Medlem
Gimp_offers avatar
Men är det inte så att om man har en 30km/h släp kärra så måste man ha en varningstriangel bak på släpet som indikerar att det är en 30km/h släp kärra?
Citera
2009-05-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimp_offer
Men är det inte så att om man har en 30km/h släp kärra så måste man ha en varningstriangel bak på släpet som indikerar att det är en 30km/h släp kärra?

Jag fick med lampor + 2 små röda trianglar när jag köpte kärran, tydligen nya regler. Det borde väl räcka med dessa?
Citera
2009-05-06, 17:08
Medlem
http://www.slapvagnshuset.se/lagoregler/lagar.htm

enligt denna sida så skall det sitta en lgf skylt, varningstriangler är inte godkänt.
Citera
2009-05-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loffe007
http://www.slapvagnshuset.se/lagoregler/lagar.htm

enligt denna sida så skall det sitta en lgf skylt, varningstriangler är inte godkänt.

Jaha, konstigt att man inte får med en sådan när man köper kärran ny från en handlare. Borde vara lag på att sälja en laglig, funktionsduglig produkt, eller?

Vart får man nu tag på en sådan triangel tro?
Citera
2009-05-06, 22:32
Medlem
**moonshine**s avatar
Citat:
Jaha, konstigt att man inte får med en sådan när man köper kärran ny från en handlare. Borde vara lag på att sälja en laglig, funktionsduglig produkt, eller?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.Item ID%40EQ=603969
Citera
2009-05-06, 23:06
Medlem
Citat:

Fast det förstås, båtvagn är ju ett efterfordon och då är det kanske andra regler? ring vv och fråga dom borde veta.
Citera
2009-05-07, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loffe007
Fast det förstås, båtvagn är ju ett efterfordon och då är det kanske andra regler? ring vv och fråga dom borde veta.

Det stod klart och tydligt på hemsidan:

"Långsamtgående fordon
Ej registrerade fordon utan broms och fjädring. Dessa fordon skall alltid vara utrustade med LGF-skylt. Båtuppdragningsvagnar är klassade som långsamtgående fordon."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in