2009-05-06, 11:14
Medlem
tomtemoors avatar
Hallå FB:are.
Jag ar gravid i vecka 20 och har gått upp cirka 5 kg. Jag fattar att gravida går upp i vikt, men det ar sååå javla jobbigt. Jag har slutat med allt godis och annat onyttigt som slank ner i början av graviditeten (vilket blev någon eller några dagar i veckan ) och jag tycker sjalv att jag ater ratt bra nu. JAG VILL VERKLIGEN INTE BLI EN DEGIG FET MORSA EFTER GRAVIDITETEN! Ar överdrivet radd för det.
Jag vill garna gå ner verkligen ALLT snart efter graviditeten, funderar på att köpa en traningscykel och kunna cykla lite varje dag en tid efter förlossningen men så sager bland annat min syster att det kan jag minsann inte rakna med, att trana efter graviditet ar i stort sett omöjligt osv... Vore tacksam om någon med erfarenhet ville uttala sig!

En annan fråga, planerar att ata som följer idag:

Frukost:
1 tallrik fil (ca 1 dl)
2 grov smörgås med ett agg vardera som pålagg

Lunch:
Kycklinggryta av en strimlad filé
ca 2 dl matlagningsgrdde
diverse grönsaker
1 dl bulgur

Senare under dagen (lunch runt kl 13) blir det nog två agg, en smörgås, en tallrik fil.

Ungefar hur många kalorier får jag i mig och om det ar för lite, hur mycket bör jag då ata.
Citera
2009-05-06, 11:22
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtemoor
Jag vill garna gå ner verkligen ALLT snart efter graviditeten, funderar på att köpa en traningscykel och kunna cykla lite varje dag en tid efter förlossningen men så sager bland annat min syster att det kan jag minsann inte rakna med, att trana efter graviditet ar i stort sett omöjligt osv... Vore tacksam om någon med erfarenhet ville uttala sig!
Jag tränar 3st gravida för tillfället och det går alldeles utmärkt Tränar även en tjej som fick sin son för 3 veckor sedan.

Det gäller att anpassa hur man tränar men det absolut att träna och du behöver inte vara ett dugg orolig att du ej kommer ned de kilon du går upp under graviditeten.

Mvh
Senast redigerad av Axon 2009-05-06 kl. 11:24.
Citera
2009-05-06, 11:31
Medlem
xCCCPxs avatar
De flesta degiga feta morsor, var redan lata och otränade innan de fick barn. Sedan så har de bara blivit latare och fetare efter antalet ungar har ökat.

Så det verkar iaf som om du har rätt inställning, sedan är det bara se till att anpassa vardagen så att det finns tid till träning och rätt kost (det kräver lite extra tid till att leta bra recept, handla och laga till maten, särskilt när man har ungar att ta hand om, som också inte äter allt som föräldrarna gör).

Se bara till att hitta någon träningsform som du känner fungerar och inte är all för tråkig.
Citera
2009-05-06, 12:42
Bannlyst
Vad du än gör, ät ordentligt kvinna.

Nyttigt, men ordentligt! Inge schysst mot ungen att strama ner kosten allt för mycket för att du är rädd för lite hull
Citera
2009-05-06, 14:36
Medlem
Sanning, otillräcklig kost under graviditeten ökar risken för missfall och annat skit nått enormt. Man bör nog egentligen prata med sin läkare om vad man ska äta.
Citera
2009-05-06, 14:52
Medlem
JohnMiltons avatar
Det där med att du inte kan träna/gå ner efter graviditeten är bara feta och svagsinta kvinnors undanflykt. Jag känner åtminstone en morsa som har en riktig killer-kropp efter barnafödande, allt handlar om att vara motivera och inte ha mentaliteten att skylla ifrån sig bara för att man kan.
Lycka till med graviditeten, barnet och kroppen! Se till att inte svälta dig innan ungen är född nu bara den kan nog behöva energi att växa sig till därinne
Citera
2009-05-06, 16:04
Medlem
Gattss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
Vad du än gör, ät ordentligt kvinna.

Nyttigt, men ordentligt! Inge schysst mot ungen att strama ner kosten allt för mycket för att du är rädd för lite hull

Precis!

Det är dessutom väldigt viktigt att du äter bra och mycket efter graviditeten också, eftersom det är då du ammar!

Kom ihåg att kvantiteten på mjölken försvinner före kvaliteten.. och du vill väll inte ge ditt barn för lite näring?
Citera
2009-05-06, 21:17
Medlem
tomtemoors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatts
Precis!

Det är dessutom väldigt viktigt att du äter bra och mycket efter graviditeten också, eftersom det är då du ammar!

Kom ihåg att kvantiteten på mjölken försvinner före kvaliteten.. och du vill väll inte ge ditt barn för lite näring?

Nej det vill jag inte
Citera
2009-05-06, 21:19
Medlem
tomtemoors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Det där med att du inte kan träna/gå ner efter graviditeten är bara feta och svagsinta kvinnors undanflykt. Jag känner åtminstone en morsa som har en riktig killer-kropp efter barnafödande, allt handlar om att vara motivera och inte ha mentaliteten att skylla ifrån sig bara för att man kan.
Lycka till med graviditeten, barnet och kroppen! Se till att inte svälta dig innan ungen är född nu bara den kan nog behöva energi att växa sig till därinne

Sant, fattar inte hur man tillåta sig sjalv att gå upp 30 kilo under en graviditet, (att samla på sig vatten ar en sak men oftast ar man val smartsamt medveten om att man mosat i sig ostbågar varje kvall och kan se ett samband...) eller att gå upp tjugo och för alltid ha kvar tio. Jag skulle fan se det som ett svek mot min partner, aven om han alskar mig för insidan.
jag hoppas att jag kommer ha kvar min installning aven efter graviditetens slut...
Citera
2009-05-06, 21:59
Medlem
Gattss avatar
jag har för mig att när man är gravid så brukar det röra sig om ett ökat intag på ca 400-500kcal per dag?

Många har nog fått detta lite om styr och tror att man helt plötsligt ska äta för två vuxna personer..

20kg är väll ganska normalt att gaina under graviditet
Citera
2009-05-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatts
jag har för mig att när man är gravid så brukar det röra sig om ett ökat intag på ca 400-500kcal per dag?

Många har nog fått detta lite om styr och tror att man helt plötsligt ska äta för två vuxna personer..

20kg är väll ganska normalt att gaina under graviditet

Det gäller nog bara sista trimestern. Vanliga rekommendationer är normalt intag under första trimestern till liten ökning andra, och slutligen upp till max 400-500kcal under sista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in