2009-05-06, 10:37
Bannlyst
efterssom jag sett att många inkl jag själv innan jag åkte in hade mycket funderingar på hur det skulle vara att ha fotboja i hemmet så tänkte jag skriva lite om hur det varit.

Har haft fotboja nu i ca 2 månader..

Jag vart dömd till 1 års fängelse och har då suttit inlåst i 8 månader,
6 månader på öppen anstalt och sen 2 månader i hemmet med fotboja.

Fotboja måste man ansöka om minst 3 månader innan när man sitter på anstalt för att allt ska hinna gå igenom. (dom är inte snabba på kriminalvården.

kriterierna för att ansökan ska gå igenom är att man har ett ordnat boende och fast jobb alternativt praktikplats på ett idiellt företag ,typ Röda korset eller nån second hand butik. Försökte först att få vara på ett Privat ägt företag men det gick inte igenom pga att det var ett vinstdrivande företag.
Fast telefon hemma är inget krav då man kan ha en mobil box som går över mobilnätet.

På dagen sex månader då jag varit på anstalt var det dax att åka hem. fick lämmna anstalten kl 0900 på morgonen och skulle då åka derekt hem... väl hemma så kom mina kontaktpersoner från Frivården och satte på bojan och ställde en box i hallen. Dom mätte inte ut lägenheten så man kan nog gå utanför lägenhetens väggar utan problem men har inte testat det.. fick gå ut på balkongen iaf så det var skönt.

Dagen efter jag kom hem var det dax att åka till min prakitplats och jobba..
började klockan 7 så jag fick restid på 30 min dit och 30 min hem. alltså skulle jag vara ute ur lägenheten tidigast 0620 och senast 0640. och hemma tidigast 1620 och senast 1640, alla tider man får är plus,minus 10 minuter.

fri tid då jag fick vara ute var 10 timmar dom först 4 veckorna. dom timmarna får man lägga hur man vill så jag la dom sähär.

måndag 1800-1900
Tisdag 1800-1900
Onsdag 1800-1900
Torsdag 1800-1900
Fredag 1800-1900
Lördag 1200-1500
Söndag 1200-1400

sen efter dom 4 veckorna fick jag längre fri tid efterssom jag hade skött allt utan anmärkning sa dom=) Då hade jag alltså 18 timmar fri tid som dom sa är max fri tid man kan ha..

dom timmarna la jag såhär.

måndag 1800-1900
Tisdag 1800-1900
Onsdag 1800-1900
Torsdag 1800-1900
Fredag 1700-2200
Lördag 1300-1800
Söndag 1300-1700

så jag tycker faktist att man fick ha ganska mycket fri tid..

Första dagen jag kom hem så fick jag lämmna ett pissprov och alkoholtest till Frivårdspersonalen som var hemma och satte på bojan.

senare på kvällen runt 1930 kom det hem 2 gammla pensionärer och gjorde yttligare ett alkoholtets på mig.

Sen har jag fått göra alkotest ca varannan, var tredje dag under 2 månader.
dom kom alltid samma tid ungefär. mellan 1800 och 2100. förutom påskhelgen så dom kom runt 2300 och sedan på morgonen kl 0800 igen för att kolla så jag inte hade druckit.

Dom kom ALLDRIG 2 gånger samma dag. så efter dom hade gått så var det bara att korka upp några öl om man kände för det.
man kan ju tycka att det är konstigt att dom inte kom lite mer oväntat men men det är ju tur det.. så ska du supa när du har boja är det bara att vänta tills som varit hemma och gjort alkotestet.. men det är ju kanske inte att rekomendera då man för aavtjäna resten av straffet i fängelse om dom kommer på en..

som helhet tycker jag att det varit helt ok att vara hemma med boja.. betydligt bättre än att vara inlåst på en anstalt men det är ju olika vad alla tycker.. har pratat med folk som tycker det är riktigt illa med boja..

ang pengar så fick jag hyran plus 3500 i månaden av frivården. de räcker oftast för att klara sig iaf.

Ni får väl skriva frågor om det är nåt mer ni vill veta..

///Steinhaard
Citera
2009-05-06, 11:08
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Låter som en inte allt för otrevlig upplevelse.
Hyran plus 3500 är ju inte så tokigt heller.

Jag är självklart intresserad av boxen dom satt upp hemma hos dig.
En tekniskt spec lär ju vara lite svårt att få men kanske en liten bild

Vad var det för prakitplats du var på?
Citera
2009-05-06, 11:30
Bannlyst
här har du en bild på boxen.

[img=http://forumbilder.se/thumbs/c62009112857A151b.jpg]

ang min praktikplats så var jag på ett återvinningsföretag som skulle vara idiellt... men det verka ju rammla ner ganaka mycket pengar i chefens ficka... konstigt det där
Citera
2009-05-06, 11:41
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Jävlar det var en mäktig dosa
Antar att telefonen går till övervakare eller liknande?

Du har inte kommit utanför zonen någon gång?
Citera
2009-05-07, 10:13
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Jävlar det var en mäktig dosa
Antar att telefonen går till övervakare eller liknande?

Du har inte kommit utanför zonen någon gång?
Jag hade en sån där med. Finns bara två knappar på den "ring" och "lägg på" den ska gå till jourhavande frivård eller dyligt. En annan rolig grej är att i själva bojjan finns det någon form av sensor som känner av om man ligger ner eller står upp. Det är den som skrammlar lite när man rör på bojjan. Jag fick två stycken fel ringningar till min huvudenhet. Första gången blev jag väldigt förundrad över vad det var som började låta.
Citera
2009-05-07, 12:44
Medlem
pellepoliss avatar
Hur blir det med matinköp och så? Är det något man får göra själv, eller får man färdigmat?

Får man ha vänner hemma, eller hur fungerar det med det sociala livet så att säga?
Citera
2009-05-07, 12:54
Medlem
AnnaMs avatar
Min brorsa hade fotboja för en massa år sen.

Enligt honom gick det att manipulera dosan så den trodde att han var hemma och pratade i telefonen.

Jag fick ibland ringa upp hans mobil för att han skulle kunna smita ner t.ex i tvättstugan. Då registrerade boxen det som om han pratade i tele.

Det funkade då men tekniken går ju framåt.
Citera
2009-05-07, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Hur blir det med matinköp och så? Är det något man får göra själv, eller får man färdigmat?

Får man ha vänner hemma, eller hur fungerar det med det sociala livet så att säga?

matinköp kan du ju göra på dina fria timmar.. Varför skulle du få färdigmat?

du får ha rejvparty hemma om du känner för det.. får ha 100 pers i lägenheten dygnet runt... bara du håller dig nykter.
Citera
2009-05-07, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Min brorsa hade fotboja för en massa år sen.

Enligt honom gick det att manipulera dosan så den trodde att han var hemma och pratade i telefonen.

Jag fick ibland ringa upp hans mobil för att han skulle kunna smita ner t.ex i tvättstugan. Då registrerade boxen det som om han pratade i tele.

Det funkade då men tekniken går ju framåt.

det fungerar inte längre.... den här boxen går via mobilnätet destutom...
Citera
2009-06-23, 01:29
Medlem
chriztalizahs avatar
Fotboja ?

Allo.

Väntar på dom å det hoppas jag att jag kan omvandla till
boja. Min spörsmål e följande :

Hur funkar det med jobb ? Läste att vissa jobbtyper inte går
med boja (taxichaffis t.ex). Jag jobbar som stationsvärd på
pendeln å undrar hur det kommer att funka ?
Jag sitter ju liksom på lite olika ställen å har olika turer
(morgon/dag/kväll) - går det att lösa eller ?

Sen undrar jag också om Kriminalvården måste kontakta
arbetsgivaren för detta... *?* Då lär man ju fan få se sig
om efter ett nytt kneg vilket inte skulle va så bra i nuläget.
Bespara mig alla kommentarer om jobbet please - det e tillfälligt
å jag e ingen jävla spärrfascist - snarare tvärtom.

Sen skulle det va intressant att höra lite erfarenheter.
Hur ofta e det nykterhetskontroll t.ex ?

/c * * *
Citera
2009-06-23, 01:33
Bannlyst
En polare hade detta till mig, och dom hälsa på han cirka 1 gång i veckan. ( tog tester på alko och droger).

Och sen jobba han inte under den tiden heller, han stannade hemma i 3 månader..
Citera
2009-06-23, 08:48
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Sammanfogade två trådar

// Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem