2009-05-05, 17:49
Avslutad
Idag köpte jag i en turk-butik en kycklingkorv, god som fan. Men så står det på förpackningen: Slaktade enligt islamsk lag.

Jag vet att djuret ska vara vänt mot Mecca o en mulla står o vräker ur en massa ramsor, medans man skär halsen av djuret. Nån som vet mer exakt hur det går till?
Citera
2009-05-05, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Idag köpte jag i en turk-butik en kycklingkorv, god som fan. Men så står det på förpackningen: Slaktade enligt islamsk lag.

Jag vet att djuret ska vara vänt mot Mecca o en mulla står o vräker ur en massa ramsor, medans man skär halsen av djuret. Nån som vet mer exakt hur det går till?

då jag hänger mycket i lantbrukar kretsar har jag kommit i kontakt med en del bönder genom åren och en beskrev den litet äldre typen av halalslakt utav lamm som så att djuret vänds mot mecca, och då stoppar dom in salt i munnen på djuret i samband med deras ceremoni och sedan skärs halsen av på djuret. idag går fortfarande halalslakt till som så att djuret vänds mot mecca, dom har tagit bort saltet tror jag? men ceremonin är kvar och djuret får halsen avskuren med den skillnaden att om djuret är slaktat på ett slakteri för halal så får djuret bedövning, finns dock inga bevis för detta med bedövningar så jag vet inte vad man ska tro.
Citera
2009-05-05, 18:31
Medlem
Adversariuss avatar
Vad jag vet så skär de ett djupt jack i halsen på djuret och låter det förblöda. På så sätt försvinner vad nu sandnegrerna är rädda för ut ur djurkroppen med blodflödet.
Citera
2009-05-05, 18:41
Bannlyst
Man cuttar lite djur genom att skära av deras hals (inte helt) och låter de blöda till döds så de ska bli rena, tortyr, någon?
Citera
2009-05-05, 18:48
Avslutad
Usch...
Men jag smakade på den hos en väninna o tyckte den var jättegod. Så jag köpte en sådan idag, men sen såg jag på förpackningen: Slaktat enligt islamsk lag. O ni som känner mig, så är jag ju inte särskilt förtjust i islam... Tortyr var ordet...
Citera
2009-05-05, 19:22
Medlem
dePauls avatar
Det handlar om en slaktmetod som går ut på att låta djuret förblöda genom ett snitt i halspulsådern.

Jag har inte hittat några råd gällande att djuret måste vara vänt mot Mecca.

En kyckling förblöder på ca en halvminut medan ett större däggdjur blöder avsevärt längre, i vissa fall upp till 20 minuter. Under denna tid är således djuret instinktivt medvetet om att det håller på att dö.

Humant? Knappast.

Försvarbart ur religiös synpunkt? Knappast. Det står nämligen inte ett påbud om denna slaktmetod i Koran eller andra religiösa skrifter, utan om allmäna regler.

Hygieniskt (pga värme och sanitär olägenhet i dessa länder)? Knappast. Köttet efterförvaras inte i kylrum eller avgränsade/bakteriefria utrymmen, utan ute på gatan tillsammans med flugor, värme och luftfuktighet.

Så varför utför man halalslakt? Tja, varför piskar sig muslimska fanatiker blodiga med knutpiskor? Varför dödar de oliktänkande? Varför går deras strategi på att ta över världen på vilket sätt det än må ske?

~Paul~
Citera
2009-05-05, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det handlar om en slaktmetod som går ut på att låta djuret förblöda genom ett snitt i halspulsådern.

Jag har inte hittat några råd gällande att djuret måste vara vänt mot Mecca.

En kyckling förblöder på ca en halvminut medan ett större däggdjur blöder avsevärt längre, i vissa fall upp till 20 minuter. Under denna tid är således djuret instinktivt medvetet om att det håller på att dö.

Humant? Knappast.

Försvarbart ur religiös synpunkt? Knappast. Det står nämligen inte ett påbud om denna slaktmetod i Koran eller andra religiösa skrifter, utan om allmäna regler.

Hygieniskt (pga värme och sanitär olägenhet i dessa länder)? Knappast. Köttet efterförvaras inte i kylrum eller avgränsade/bakteriefria utrymmen, utan ute på gatan tillsammans med flugor, värme och luftfuktighet.

Så varför utför man halalslakt? Tja, varför piskar sig muslimska fanatiker blodiga med knutpiskor? Varför dödar de oliktänkande? Varför går deras strategi på att ta över världen på vilket sätt det än må ske?

~Paul~

snacka inte skit.........
Citera
2009-05-05, 20:03
Medlem
galen_indies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbulu

.. det är då du ska motbevisa hans fakta och argument. Du kanske missade den poängen.
Citera
2009-05-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbulu
Upplys oss gärna vad som är så bra med denna form av slakt.
Citera
2009-05-05, 20:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galen_indie
.. det är då du ska motbevisa hans fakta och argument. Du kanske missade den poängen.
Med största sannolikhet så kör han med samma metod som alla personer som saknar argument, dvs med påhopp, grova angrepp och slogans. Denna metod har med stor framgång praktiserats av både nazister som kommunister under det förra århundradet och är ett bevis på att man saknar diskussionsunderlag .

~Paul~
Citera
2009-05-05, 20:13
Medlem
galen_indies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Med största sannolikhet så kör han med samma metod som alla personer som saknar argument, dvs med påhopp, grova angrepp och slogans. Denna metod har med stor framgång praktiserats av både nazister som kommunister under det förra århundradet och är ett bevis på att man saknar diskussionsunderlag .

~Paul~

Ja, eller så tar han upp eventuella nackdelar med vårt traditionella sätt att slakta på.
Jag vet inte, jag är rätt neutral i denhär frågan. Jag skulle inte ge mig titeln djurvän direkt, jag tror mer på detdär med djungelns lag och allt det heter.

Däremot att folk säger att Halal-slaktning är mer barmhärtigt och vänligt mot djuren, särskilt när man ser skräckexempel på hur det utförs, kan jag lacka på.
Citera
2009-05-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galen_indie
Ja, eller så tar han upp eventuella nackdelar med vårt traditionella sätt att slakta på.
Jag vet inte, jag är rätt neutral i denhär frågan. Jag skulle inte ge mig titeln djurvän direkt, jag tror mer på detdär med djungelns lag och allt det heter.

Däremot att folk säger att Halal-slaktning är mer barmhärtigt och vänligt mot djuren, särskilt när man ser skräckexempel på hur det utförs, kan jag lacka på.
Vart tar han upp nackdelar med vårat sätt att slakta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in